در ادامه این مطلب آمده است: در بین اکوسیستم‌های آبی، تالاب‌ها ازلحاظ اکولوژیک و زیست‌محیطی اهمیت بسزایی دارند، زیرا آن‌ها به‌عنوان مکان تجمع و پذیرنده مواد مغذی و غیرمغذی، حفاظت از تنوع زیستی جانوری و گیاهی، تصفیه طبیعی کیفیت آب، اثرات میکروکلیمایی در منطقه، نقش موثرتری را ایفا می‌کنند.
امروزه با طیف وسیعی از استرس‌ها مانند تغییرات در رژیم هیدرولوژیکی، ورود روان آب‌های آلوده و تغییرات فیزیکی مانند تکه‌تکه شدن به‌وسیله جاده‌سازی مواجه‌اند.
شهرستان پلدختر با دارا بودن تعداد 11 تالاب به‌عنوان شهر تالابی ایران معروف می‌باشد که در بین تالاب‌های 11 گانه، تالاب گری بلمک بزرگ‌ترین تالاب پلدختر است که در زمان‌های پر آبی و پایدار بودن نقش بی‌دلیلی در تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی منطقه پل‌دختر و دشت جایدر را با توجه به شرایط زمین‌شناسی که تنها تالاب کارستی ایران است، زیستگاه جانوران و تشکیل زنجیره غذایی از پایین سطح تا بالاترین حلقه را ایفا می‌نمایند.
ولی متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه مدیریتی احیا و حفاظت از سوی متولی حفاظت تالاب‌ها شرایط بغرنجی را تحمل می‌کند.
تنها بر اساس بارش‌های تاریخ 3 و 4 آذرماه به میزان 131 میلی‌متر بارش در مدت 48 ساعت در شهرستان پلدختر و با توجه به وضعیت زمین ساختی، کاربری اراضی و ضریب نفوذ حوضه آبریز 35.58 کیلومترمربعی تالاب گری بلمک مقدار 1754094 مترمکعب رواناب ورودی به تالاب گری بلمک بود که به سبب وجود زهکش آب ورودی به تالاب به رودخانه کشکان و اراضی پایین‌دست تالاب تخلیه گردید.
حال علیرغم قرار گرفتن کشور ایران در وضعیت تنش کم‌آبی و وقوع خشک‌سالی‌های دوره‌ای و طولانی‌مدت در اقلیم منطقه، شاهد هیچ‌گونه اقدام مقتضی برای نگه‌داری از این حجم زیاد آب و احیای اکوسیستم تالاب گری بلمک از سوی مسئولان استانی و شهرستانی نبودیم.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.