ابتسام داشی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح که قرار است تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد پیش بینی شده 100 هزار کودک مورد غربالگری چشم از نظر ابتلا به تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری قرار گیرند.
وی اظهار داشت: بنا بر آمارهای استانی از منابع شبکه بهداشت و ثبت احوال تعداد کودکان استان 103 هزار نفر است که نهایت تلاش صورت می گیرد تا پوشش صد درصدی این کودکان از نظر اجرای غربالگری چشم صورت گیرد.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان یادآور شد: سال گذشته بیش از 94 هزار کودک در طرح غربالگری تنبلی چشم مورد سنجش قرار گرفتند.
داشی گفت: برای هر کدام از شهرستان های استان برش های خاصی از نظر تعداد کودکانی که باید غربالگری کنند در نظر گرفته شده و بنابر برنامه ریزی انجام شده کار انجام می شود.
وی با اشاره به سهمیه 17 هزاری بروجرد و 29 هزاری خرم آباد در اجرای طرح تنبلی چشم افزود: سهمیه هر کدام از استان ها روند و میزان اجرای آن بطور مرتب رصد می شود و چنانچه شهرستانی در اجرای کار با مشکلاتی و کندی در اجرا همراه باشد ، مشکلات آنها مورد بررسی قرار می گیرد تا کار بخوبی انجام شود.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که در تمامی مهدکودک و پیش دبستانی ها غربالگری تنبلی چشم برای کودکان انجام می شود.
داشی افزود: به منظور پوشش دادن مناطق روستایی و صعب العبور نیز تیم های سیاری در نظر گرفته شده که مراجعه خانه به خانه را انجام داده و یا با استقرار در مساجد و یا خانه های سلامت محله ها و مناطق روستایی سنجش بینایی کودکان را انجام می دهند.
وی یادآور شد: زمان طلایی درمان تنبلی چشم سنین بین 3 تا 6 سال است اما تا سنین زیر 10 سال هم قابل کنترل و درمان است.
معاون بهزیستی لرستان افزود: چنانچه تنبلی چشم در این زمان مورد درمان قرار نگیرد درواقع ارتباط چشم با مغز قطع می شود و منجر به نابینایی و کم بینایی می شود که کم بینا یا نابینا شدن یک چشم باعث فشار بیشتری به چشم دیگر هم خواهد شد و متعاقب آن مشکلاتی ایجاد می شود.
وی گفت: به والدین توصیه می شود چنانچه کودک بین 3 تا 6 سال دارند نسبت به انجام غربالگری تنبلی چشم در او حساس باشند حتی اگر سال گذشته کودک خود را غربالگری کرده اند و مشکلی نداشته است ولی مجدد نسبت به انجام سنجش بینایی اقدام کنند.
/6060/1920
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.