به گزارش ایرنا، لرستان از استان های غنی در زمینه بسیاری از نعمت های طبیعی و استعدادهای خدادادی بوده و از دیرباز تاکنون مردم این سرزمین به دلیل ضعف در زیرساخت ها از این مزایا و مواهب خدادادی بی بهره بوده اند.
وجود معادن فراوان در لرستان ظرفیتی ناب برای توسعه همه جانبه این استان محروم اما پر نعمت به شمار می رود به نحوی که در صورت توجه جدی به این بخش ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری در عرصه فرآوری انواع سنگ های تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیر فلزی به فرصت های درخشان توسعه و اشتغال تبدیل خواهد شد.

** برداشت 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال لرستان
معاون امور معدنی و اکتشافات اداره کل صنعت، معدن و تجارت لرستان می گوید: در حال حاضر 17 نوع ماده معدنی از 127 معدن فعال استان استخراج می شود.
جمال مومیوند با بیان اینکه 230 محدوده معدنی در استان وجود دارد، افزود: 103 معدن نیز غیرفعال است که اطلاعات آنها برای تعیین تکلیف و تبدیل به پارک به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.
وی اظهار داشت: سال گذشته 6 میلیون و 340 هزار تن ماده معدنی از استان لرستان استخراج شده که این میزان معادل 91 درصد تعهد استان است.
وی با بیان اینکه در این شاخص لرستان جز استان های نخست کشور محسوب می شود، گفت: ذخیره معادن استان 588 میلیون تن برآورد شده که عمده آن سنگ لاشه و تزیینی است.
مومیوند بیان کرد: لرستان در حالی 2 درصد ذخیره سنگ کشور را دارد که 6 درصد میزان استخراح کشور را داراست.
معاون امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: از سال 94 تاکنون تعداد معادن فعال استان با رشد 30 درصدی از 94 به 127 واحد رسیده است.

** فعالیت سنتی موجب هدررفت منابع معدنی شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز می گوید: فعالیت سنتی و عدم نوآوری موجب هدررفت منابع معدنی استان می شود.
احمد مرادپور افزود: ذخایر زیرزمینی به عنوان ثروت های ملی و استانی نقش مهمی در توسعه پایدار دارند بدین معنا که باید با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از این داشته ها استفاده کرد.
وی تصریح کرد:چنانچه فعالیت یک معدن منجر به نابودی و یا تخریب محیط زیست شود، هر اندازه که استخراج از آن واحد دارای ارزش اقتصادی باشد، باز هم دچار زیان شده ایم.
مرادپور اضافه کرد: در سال های گذشته معادن استان به افراد غیرتخصصی واگذار شده و امروز نتیجه این امر، تعطیلی برخی واحدهاهی سنگبری استان با قدمت 40 سال است.
وی همچنین با انتقاد از اینکه در گذشته وسعت بسیاری تحت عنوان معدن به افراد واگذار می شد، بیان کرد: در حال حاضر این واگذاری ها محدود شده و باید علاوه بر توجه به این امر، استخراج از معادن به سمت مواد کم حجم با ارزش افزوده بالا سوق داده شود.
7269/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.