به گزارش ایرنا، حسام قربانعلی روز چهارشنبه در آئین نکوداشت روز کتاب و کتابخوانی که در محل اداره بهزیستی لرستان برگزار شد، افزود: بنا بر سند چشم انداز توسعه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ایران باید تا سال 1404 قدرت برتر علمی مبتی بر دانش نیروی انسانی در منطقه باشد که با این میزان مطالعه نمی توان به این هدف رسید.
وی افزود: برای تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه باید کتاب را پاس داشت.
قربانعلی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر کتاب و کتابخوانی گفت: فضای مجازی جایگاه خاص خود را دارد و نباید این تلقی ایجاد شود که با دسترسی به این فضا دیگر نیاز به کتاب و مطالعه لازم نیست.
وی افزود: این در حالیست که فضای مجازی در ذهن، اشباع ایجاد می کند و فرد را از کتاب و فضای کتابخوانی دور می کند.
معاون مشارکت ها و انجمن های اداره امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های کشور با اشاره به اینکه آمارها حکایت از این دارد که ما خیلی اهل علم و دانش و مطالعه نیستیم گفت: ابتدا باید در بخش های سیاست گذاری بسترهای مطالعه و کتابخوانی مهیا شود و باید تمام مسئولین در ایجاد اشتیاق به کتابخوانی تلاش کنند.
قربانعلی یادآور شد: در راستای اشتیاق به خواندن در تمام دنیا بهترین فضاها را به کتابخانه ها اختصاص می دهند.
معاون مشارکت ها و انجمن های اداره امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های کشور گفت: یک کتابدار باید در نقش یک فعال فرهنگی ظاهر شود و با مطالعه و کتابخوانی بطور مداوم اطلاعات خود را به روز کند.
وی با تاکید بر اشاعه فرهنگ عمومی در زمینه های مختلف گفت: کتابخانه ها می توانند مکانی برای آموزش در زمینه فرهنگ عمومی در بخش های مختلف باشند.
قربانعلی اظهار داشت: علاوه بر اصل فراهم شدن بسترهای مطالعه که باید از سوی سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد مردم نیز باید به مطالعه و خواندن تمایل نشان دهند زیرا کتاب آگاهی بخش است و پاسخگوی سوالات بی پاسخ در عرصه های مختلف خواهد بود.
وی یادآور شد: اگر زمامی فرزندان کشور در دوران دفاع مقدس از جان خود گذشت می کردند این حرکت آنها مبتنی بر یک فرهنگ و ایدئولوژی بود و امروز نیز ما در یک جبهه فرهنگی و علمی قرار داریم که همواره هم مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری قرار داشته است.
معاون مشارکت ها و انجمن های اداره امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های کشور گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیش از 6 هزار و 500 پرسنل ، سه هزار و 545 کتابخانه، یک هزار و 110 انجمن دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان نیز در آئین نکوداشت کتاب و کتابخوانی گفت: در طول هفته کتابخوانی بیش از 380 برنامه فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی در استان برگزار شد.
فرشته طهماسبی اظهار داشت: در مناطق روستایی سعی شد از ظرفیت های فرهنگی بومی و محلی و استفاده از اشعار و ادبیات محلی نیز مورد توجه قرار گیرد تا مردم بیتشر به سمت کتابخوانی تشویق شوند.
وی افزود در شهرستان های مختلف استان طی هفته گذشته برنامه های فرهنگی متنوعی در خصوص کتاب و کتابخوانی برگزار شد که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت از جمله این برنامه ها جشن شاهنامه خوانی در ازنا و جشنواره شعر بختیاری در الیگودرز بود.
طهماسبی گفت: در شرایطی که نگرانی های زیادی در مورد آسیب های فضای مجازی وجود دارد می توان با تقویت برنامه های فرهنگی متنوع که مورد علاقه و استقبال واقع می شود تهدیدهای فضای مجازی را کاهش داد.
در آئین نکوداشت هفته کتاب و کتابخوانی از فعالین این عرصه در بخش های مختلف تجلیل شد در بخش رسانه نیز از خبرنگاران ایرنا، مهر و ایکنا تقدیر شد.
علاوه بر این در حاشیه این مراسم از کتاب 'لرستان در عصر رضا شاه' نوشته محمد علی نعمتی رونمایی شد.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.