در ادامه این مطلب آمده است: انسان هر روز در معرض آسیب‌های روانی - اجتماعی مختلفی مانند انواع بیماری‌های روانی، طلاق، اعتیاد، پرخاشگری، خشم، عصبیت، خودکشی و... قرار گرفته است.
انسانی که تا پیش از این در میان قوم و قبیله خود بود و به‌واسطه همین حضور، از برخی چالش‌ها و البته شناخت‌ها! دور بود، اینک در یک فضای کلان عقلانی و هر روز متغیر و پر چالش «رهاشده» است.
انسان مدرن از سوئی به دنبال آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و تثبیت فردیت خویش است و از سوئی دیگر ناگزیر به تحمل مرارت‌های ناشی از این سبک زندگی جدید خویش است.
از همین رو حاکمیت‌ها، برای جلوگیری از ذره‌ای شدن جامعه و برای شکل‌دهی هویت جمعی، افزایش انسجام اجتماعی و نهادینه‌سازی ارزش‌های جمعی، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مختلفی را پایه‌گذاری می‌کنند.
یکی از نهادهای که به این کار ویژه می پردازد، نهاد کتابخانه‌های عمومی است.
کتابخانه عمومی با عدم محدودیت در ثبت‌نام متقاضیان، از هر رنگ، جنس، دین، سن، سطح تحصیلات، طبقه مالی و با ارائه خدمات فرهنگی به افراد نقش مهمی در توانمندسازی اجتماعی و انطباق-پذیری آحاد جامعه با شرایط پیچیده و متغیر اجتماعی دارد.
از این رو به کتابخانه‌های عمومی،«دانشگاه عمومی» نیز گفته می‌شود.
فی‌الواقع کتابخانه‌های عمومی مراکزی برای حمایت از آموزش‌های رسمی و در خدمت یادگیری مادام‌العمر و غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان هستند.
البته در تعابیر فرهنگی جدیدتر از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک مرکز اجتماعی نامبرده می‌شود، مرکزی که در آن با ایجاد یک فضای گفتگویی، مفاهمه‌ای و اندیشه‌ای، نقش بسیار پر رنگی در ایجاد نشاط جمعی و تعالی ذوق فرهنگی و هنری جامعه استفاده کننده از خدمات خود، ایفا می‌کند.
شاخص‌های مختلفی برای بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی موجود است. شاخص‌های کمی که به بررسی و مداقه در تعداد اعضاء، میزان امانت، میزان مراجعه، میزان فضای کتابخانه‌ای و... می‌پردازند.
از این بین، شاخص میزان فضای کتابخانه‌ای یا به‌اصطلاح علمی‌تر آن «سرانه فضای کتابخانه‌ای» که از تقسیم متراژ فضاهای کتابخانه‌ای بر جمعیت به دست می‌آید، از سوئی دقیقا' بیانگر «میزان اهمیت مسئولین کلان استان» به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و از سوئی دیگر بیانگر «میزان مطالبه گری عامه مردم» برای ایجاد یک فضای فرهنگی در محله، بخش و شهر محل زندگی خویش است.
طبق استانداردهای بین‌المللی سرانه فضای کتابخانه‌ای بایستی به ازای هر صد نفر 8 مترمربع باشد.
در سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی در افق 1404 این سرانه به ازای هر صد نفر 4 مترمربع در نظر گرفته شده است.
میانگین تقریبی این سرانه در کشور حدود 2 مترمربع است اما در استان لرستان این سرانه حدود 80 سانتی‌متر مربع به ازای هر صد نفر است که با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد.
در استان لرستان باوجود مطرح بودن 15 پروژه کتابخانه ای مانند کتابخانه مرکزی خرم‌آباد و کتابخانه-های شهید باهنر و استاد آیتی بروجرد با پیشرفت فیزیکی 90 و 95 درصدی، همچنان در پیچ‌وخم تخصیص بودجه و تأمین اعتبارات هستند و همین امر دسترسی مردم را به فضاهای فرهنگی در محدودیت قرار داده است.
این در حالی است که برای مثال در سال گذشته در شهرستان شیراز با همکاری مناسب شهرداری شیراز و حمایت استانداری فارس، در یک روز ده باب کتابخانه عمومی به صورت هم‌زمان افتتاح و به جمع کتابخانه‌های این شهرستان افزوده شده است.
متأسفانه در استان ما حدود ده سال از افتتاح آخرین کتابخانه شهری (کتابخانه حضرت مهدی (عج)) می‌گذرد که آن هم به علت مشکلات مختلف عمرانی و عدم ایمنی تعطیل شده است.
کتابخانه عمومی حضرت مهدی،به ‌عنوان تنها فضای عمومی فرهنگی جنوب شهر خرم‌آباد به ارائه خدمت به اهالی مناطق اسبستان، گلدشت شرقی، گلدشت غربی، پشته حسین‌آباد، پشته جزایری، سراب یاس، ماسور، دارایی، تلوری می‌پرداخته است.
طولانی شدن فرایند آغاز! مقاوم‌سازی کتابخانه، و شکایت متعدد اعضای کتابخانه و شهروندان از تعطیلی این کتابخانه و در معرض آسیب قرار گرفتن منابع و تجهیزات کتابخانه‌ای، ضرورتی است که تلاش بیش از پیش مسئولین استان را برای راه‌اندازی مجدد این کتابخانه در همکاری متعهدانه با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان می‌طلبد.
مطمئناً تعطیلی یک کتابخانه، فقط تعطیلی محل رفت و آمد تعدادی از جوانان نیست؛ تعطیلی یک کتابخانه، فقط تعطیلی محل امانت گرفتن چند کتاب، توسط چند زن و کودک نیست؛ تعطیلی یک کتابخانه، فقط تعطیلی محیط درس خواندن افراد پشت‌کنکوری نیست؛ تعطیلی یک کتابخانه حتی فقط تعطیلی یک محیط اداری یا فرهنگی نیست. تعطیلی یک کتابخانه، تعطیلی یک ' فضای گفت‌وگوی' است.
تعطیلی یک کتابخانه، تعطیلی «فضای توانمندسازی» فرد فرد افراد جامعه است. تعطیلی کتابخانه، تعطیلی فضای پاسخ‌دهی به روح کنجکاو و ذهن پرسشگر و مشوش انسان قرن 21 است. تعطیلی یک کتابخانه، نمادی از عدم توجه عملی به فعال کردن زیرساخت‌های توسعه‌ای در مناطق پیرامونی است. تعطیلی یک کتابخانه، تجسم عدم توجه «مای جمعی» به منزلت «نهاد دانایی» تبلوریافته در «نهاد کتاب» است. تعطیلی کتابخانه عمومی حضرت مهدی، عیار و متر میزان توجه مسئولین استان به حوزه خطیر فرهنگ است. در نهایت، تعطیلی بیش از یک‌ساله‌ی یک فضای فرهنگی، نشان‌دهنده راه درازی است که استان باید در مسیر توسعه فرهنگی بپیماید.
منبع پایگاه خبری یافته
/6060/7274
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.