به گزارش ایرنا، دلایل مختلفی برای تشکیل بافت های فرسوده و محلات غیررسمی عنوان شده که فقر اقتصادی و مهاجرت روستاییان به شهر از اصلی ترین عوامل محسوب می شود.
با توجه به آسیب زایی بافت های ناکارامد شهری، این پدیده در کنار آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد عنوان می شود که به دلیل اهمیت موضوع، دولت طرح بازآفرینی شهری را برای ارتقای کیفیت زندگی در این محله ها تصویب کرده است.
براساس گزارش سازمان ملل سکونتگاه ‌های غیر رسمی (حاشیه نشینی) چالش اصلی هزاره سوم معرفی شده اند به طوری که در دنیا از هر 6 نفر یک نفر در سکونتگاه ‌های غیر رسمی زندگی می‌ کند.
براساس این گزارش در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و دولت ‌ها برنامه ‌ای برای آن نداشته باشند تا سال 2030، حدود 2 میلیارد نفر از جمعیت شهرنشین دنیا در این سکونتگاه ها زندگی خواهند کرد لذا در سال های اخیر یکی از دغدغه های مزاحم در توسعه پایدار شهری مساله حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیرمجاز شهری است.
حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی نه تنها در ایران بلکه در پیشرفته ترین جوامه نیز ایجاد شده که علیرغم اینکه افراد آبرومند و بی بضاعت بسیاری در این نواحی ساکن هستند اما به دلیل شرایط خاص این بافت ها، زمینه برای رشد بزه وجود دارد که هیمن امر اهمیت ساماندهی این مناطق را صد چندان کرده است.
البته امروزه همگان می دانند یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی فقر اقتصادی و فرهنگی است که شهروندان به دلیل آن نمی توانند محل مناسبی برای زندگی در اختیار داشته باشند.
بیش از 350 هزار نفر از شهروندان لرستانی نیز در بافت های ناکارآمد و نابسامان(سکونتگاهای غیررسمی و حاشیه نشینی) زندگی می کنند که طرح بازآفرینی شهری به همراه توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این مناطق برنامه ریزی شده است.
در تعریف جدید بافت های فرسوده پنج محدوده تاریخی فرهنگی، ناکارآمد شهری، سکونتگاه های غیررسمی، روستاهای اضافه شده به محدوده شهر و بافت های ناسازگار شهری از جمله کارخانه ها تعریف شده است.
به اعتقاد کارشناسان، افراد ساکن در بافت های حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی کمتر از 50 درصد خدمات شهری را دریافت می کنند که این امر منجر به بروز مشکلات بسیاری برای آنان شده است.
فقدان سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌ های شهری از شاخص‌ های سکونتگاه های ناکارآمد و شرایط موجود و حاکم بر این گونه نواحی در بروز ناهنجاری ‌های اجتماعی بسیار مساعد است.
ساکنان بافت های ناکارآمد به طور عمده از خدماتی نظیر پارک، ورزشگاه و معابر مناسب محروم هستند و درصورت بروز حوادث، روند امداد رسانی کند می شود، به همین جهت توانمندسازی این مناطق از تمامی جهات فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و آموزشی راه حل مناسبی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
توانمندسازی رویکرد جدیدی برای کاهش فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و مجموعه اقداماتی را در بر می‌ گیرد که منجر به شکوفایی قابلیت‌ ها و خلاقیت ‌های فردی برای ارتقای وضعیت موجود به وضعیت بهتر شود.
در طرح های توانمندسازی، ارتقای زیرساخت‌ ها و خدمات شهری، حمایت از گروه های آسیب ‌پذیر اجتماعی (کودکان، زنان سرپرست خانوار، معلولان)، ارتقای وضعیت معیشت و اشتغال ‌زایی در کنار بهبود مسکن اجرا می شود.
هیات دولت در سال 93، سند ملی بازآفرینی شهری را مصوب کرده است و بدون شک بر اساس این سند، بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری وظیفه یک دستگاه نیست و این سند نیز برای همکاری بیشتر نهادهای دولتی و غیردولتی تنظیم شده است.

**19 میلیون نفر در بافت های ناکارآمد شهری ساکن هستند
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بازآفرینی شهری امسال در سفر به خرم آباد گفت: 141 هزار هکتار اراضی ناکارآمد با 19 میلیون نفر جمعیت ساکن، هدف طرح بازآفرینی شهری هستند.
هوشنگ عشایری افزود: کل بافت های هدف بازآفرینی کشور 2 هزار و 700 محله در543 شهر است.
وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بازآفرینی یکهزار و 334 محله در محدوده 66 هزار هکتار اراضی شهری با 10میلیون نفر جمعیت هدفگذاری شده است.
وی ورود و مشارکت عمومی مردم محله در اجرای این طرح را بسیارمهم دانست و گفت: توسعه محله با مشارکت مردم و حضور اهالی محل با ایجاد اعتماد عمومی جذب می شود.
عشایری با تاکید بر اطلاع رسانی و همکاری رسانه ها برای جلب اعتماد عومی در این طرح افزود: در این برنامه سالانه 200 هزار واحد با طول دوره ساخت 2 سال احداث خواهد شد.
وی همچنین در خصوص عدم همکاری دستگاههای دولتی در واگذاری زمین تصریح کرد: مدیران احساس می کنند واگذاری اراضی برای اجرای طرحی خارج از برنامه های مرتبط با دستگاه خود، نقطه ضعف آنان تلقی می شود.
وی گفت: به همین دلیل، قانون سازمان ثبت اسناد و املاک را ملزم کرده بر حسب خواسته ستاد بازآفرینی زمین را بنام وزارت راه و شهرسازی کرده و شهرداری ها نیز موظف هستند این اراضی دولتی را شناسایی کرده و اطلاعات آن را در اختیار دبیرخانه ستاد قرار دهند.

*** هزینه ساخت و ساز در محلات هدف بازآفرینی 33 درصد کمتر است
معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین گفت: هزینه تمام شده ساخت و ساز برای توسعه گران در محلات هدف بازآفرینی نسبت به مابقی نقاط 27 تا 33 درصد کمتر است.
عشایری افزود: تاکنون 11 هزار واحد در زمین های وزارت راه و شهرسازی، پنج هزار واحد در زمین های شهرداری ها و 24 هزار هکتار توسط مردم پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: براساس مصوبه طرح بازآفرینی باید تمام زمین های دولتی به صورت رایگان در اختیار این طرح قرار گیرند که تاکنون هیچ نهادی حتی یک مترمربع در اختیار طرح قرار نداده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: سهمیه اولیه لرستان چهار هزار واحد است که سقف مشخص و محدودی ندارد.
وی گفت: تاکنون 70 میلیارد ریال برای طرح زیربنایی و روبنایی به استان لرستان تخصیص یافته که اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.
عشایری افزود: طرح بازآفرینی الگوی تغییر یافته ای از سه تجربه گذشته یعنی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی و مسکن مهر است که از قالب طرح محور به محله محور تغییر یافته است.
وی اظهار داشت: در این طرح نکته مهم، اهمیت و ارزش گذاری به خواسته های عمومی مردم است و اقدام بخشی و جزیره ای هر دستگاه به فعالیت متمرکز در محلات هدف تبدیل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح بازآفرینی شهری پایدار توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی وظیفه دولت است که در کنار توان افزایی اقتصادی اجتماعی و با حضور مردم، تسهیل گران و توسعه گران اجرا می شود.

*** سالانه 200 هزار واحدمسکونی در شهرها بازآفرینی می شود
معاون اقتصادی رییس جمهوری نیز مرداد امسال در سفر به لرستان جلسه ستاد بازآفرینی شهری را به دلیل اهمیت این موضوع تشکیل داد و گفت: سالانه 200 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری بازآفرینی می شود.
محمد نهاوندیان افزود: باید از چند زمین لرزه در کشور که موجب آسیب های جانی شده ، عبرت بگیریم و پرونده بازآفرینی بافت های ناکارآمد (فرسوده ) که آسیب پذیری مردم را افزایش می دهد را تا پنج سال آینده به اتمام برسانیم.
وی اظهار داشت: در این راستا بازآفرینی 200 هزار واحد در سال هدفگذاری شده و رییس جمهوری نیز در جلسه اخیر دولت از همه دستگاهها خواستند همکاری خود را با وزارت راه و شهرسازی برای تعیین و در اختیار قرار دادن زمین های دولتی افزایش دهند.
وی اظهار داشت: در آیین نامه طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری وظایف دستگاههای دولتی و شهرداری ها، تسهیلات لازم در کم کردن هزینه ها و در اختیار قرار دادن زمین های دولتی تدوین شده است.
وی هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری پایدار را امنیت جانی مردم عنوان کرد و گفت: در صورت اجرای طرح در استان ها از جمله لرستان تحول بزرگی در بخش اشتغال ایجاد خواهد شد و دهها هزار فرصت شغلی در صنعت ساختمان فراهم می شود.

**آسیب پذیری ایران در برابر زلزله باید تمام شود
معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: آسیب پذیری ایران در برابر زلزله باید ظرف مدت پنج سال به اتمام برسد که برای این کار لازم است بازسازی بافت های فرسوده با اولویت و شتاب بیشتری انجام شود.
نهاوندیان با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای بازسازی بافت های فرسوده افزود: انجام کارهای وصله پینه ای در این مسیر کافی نیست و مشکل را حل نمی کند و تمامی دستگاه های اجرایی نیز باید نهایت همکاری را داشته باشند.
وی اظهار داشت: طرح بازسازی بافت های فرسوده در دهه فجر سال گذشته توسط رئیس جمهوری مطرح شد و انتظار بر این است سرعت اجرای طرح چندین برابر شود.
معاون اقتصادی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید ایمنی شهری و اشتغال زایی گسترده ای در ساخت و سازها ایجاد شود، افزود: دولت به کمک عمران و آبادانی شهرها آمده است لذا موانع باید شناسایی و رفع شوند.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد انگیزه بخش خصوصی در این طرح گفت: لرستانی های موفق سراسر کشور برای مشارکت در اجرای طرح شناسایی شوند؛ ما نیز هرگونه پیشنهاد جدید را می پذیریم.
نهاوندیان افزود: با توجه به ایمنی و ارتباط طرح بازآفرینی بافت فرسوده با جان مردم، رییس جمهوری اهتمام ویژه ای در این طرح دارد.
وی با تاکید بر نقش این طرح در اشتغالزایی اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ساخت و سازها می توان اشتغال فراوانی در این راستا ایجاد کرد.

** طرح بازآفرینی با هدف محله سازی ایمن اجرا می شود
معاون اقتصادی رئیس جمهوری هدف طرح بازآفرینی شهری را محله سازی ایمن خواند و گفت: مردم از ارکان مهم در اجرای این طرح هستند که باید اعتماد و اطمینان آنها را جلب کرد تا مشارکت و همکاری بیشتری داشته باشند.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه در این طرح همکاری صدا و سیما ضروری است، افزود: این رسانه باید فضاسازی کند و برنامه های خبری متنوع در این زمینه داشته باشد تا مردم انگیزه و اطمینان بیشتری به این طرح داشته باشند.
وی اظهار داشت: هیچگونه درنگی در روند اجرای طرح بازآفرینی شهری که به عنوان طرحی ملی توسط رئیس جمهوری مطرح شده نباید وجود داشته باشد چرا که بحث جان، عزت و ایمنی مردم مطرح است.
معاون رئیس جمهوری افزود: دراجرای طرح بازآفرینی شهری شرکت های تسهیل گر در نقش قهرمان، شهرداری ها متولی کار و استاندار و تمام دستگاه های اجرایی حامی طرح هستند.
وی با اشاره به اعمال فشار و تحریم از سوی دشمنان گفت: ما شرایط سخت تری در مقایسه با اکنون را سپری کرده ایم وبا توجه به زمینه های رشد و شکوفایی که در کشور و از جمله در لرستان وجود دارد می توان به این سرمایه ها امیدوار بود.

*** طرح بازآفرینی 20 درصد جمعیت لرستان را زیرپوشش قرار می دهد
مسئول مطالعات طرح بازآفرینی شهری لرستان نیز گفت: 350 هزار نفر معادل 20 درصد جمعیت استان لرستان زیرپوشش طرح بازآفرینی قرار می گیرد.
برزو بردی نشین افزود: مادامی که اجرای طرح در 27 محله مشخص شده تمام نشود، محله جدید برای این طرح معرفی نخواهد شد و هم اکنون حدود 30 طرح با توجه به نیاز محلات از جمله آسفالت معابر، جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب، احداث خانه محله و مرمت بازار در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: برای نخستین بار شهردار محله های تاریخی در بروجرد منصوب شده که این امر کمک شایانی به بازآفرینی شهری کرده تا علاوه بر اجرای طرح، آثار تاریخی نیز حفظ شوند.
بردی نشین هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری را افزایش کیفیت زندگی در مناطق حاشیه ای و آسیب دیده عنوان کرد و افزود: نخستین اقدام در این محلات نه تخریب، بلکه بازسازی است.

**35درصد جمعیت شهری لرستان در بافت فرسوده ساکن هستند
مسول مطالعات باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: 16درصد محدوده شهری این استان را بافت های فرسوده تشکیل می دهند که 35درصد جمعیت شهری در آن ساکن هستند
بردی نشین اظهار داشت: اکنون 2 هزار و 131 هکتار بافت ناکارآمد (فرسوده ) با 181 هزار نفر ساکن در لرستان وجود دارد.
وی افزود: در اجرای بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورود مطالعات مصوب داشتند و امسال نیز شهرهای الیگودرز و کوهدشت به آنها اصافه شد.
وی همچنین گفت: پیرو برنامه دولت برای بازآفرینی سالانه 270 محله ، امسال در لرستان 18 محله در دستور کار قرار دارد که سند بازآفرینی آن تدوین شده است.
بردی نشین افزود: بازآفرینی در 3 محور اقتصادی اجتماعی و کالبدی اجرا می شود و دفاتر تسهیل گری در برخی محلات راه اندازی شده است.

**27محله لرستان معادل 2 هزار هکتار برای اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب شد
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 27 محله در پنج شهرستان لرستان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب شده است.
رضا خالقی افزود: این محلات در شهرهای خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، الیگودرز و دورود هستند که طرح بازآفرینی و توانمندسازی آنها در ابعاد مختلف با همکاری دستگاه های مربوطه انجام می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته در راستای اجرای طرح های بازآفرینی شهری استان لرستان، 70 میلیارد ریال جذب شد که تلاش می شود با افزایش تخصیص در سال جاری، حجم فعالیت های زیرساختی و عمرانی در محلات ارتقا یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در مجموع 2 هزار هکتار برای اجرای بازآفرینی شهرهای لرستان انتخاب شده که در حال حاضر عملیات اجرای طرح در سطح 300 هکتار در دست اجرا است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: برای نوسازی و بهسازی در مناطق حاشیه ای و فرسوده، تسهیلات مناسب با سود کم و مدت بازپرداخت طولانی مصوب شده است.
وی ادامه داد: در این راستا تسهیلاتی با سود هشت تا 12 درصد و مدت بازپرداخت 13 سال به متقاضیان نوسازی اعطا می شود.
خالقی گفت: درمجموع 2 هزار و 700 محله کشور مشخص شده اند که هر سال باید 270 محله در قالب یک برنامه 10 ساله نوسازی شود و متقاضیان استانی نیز باید برای دریافت تسهیلات مصوب شده، اقدام کنند.
وی ادامه داد: فعالیت مثبت شهرداری ها در این طرح بسیار مهم است و به همین دلیل استاندار لرستان دستور داده شهرداری ها با جدیت در اجرای این طرح در کنار مردم به عنوان مولفه اصلی حضور داشته باشند.
وی تصریح کرد: براساس بخشنامه دولت، دستگاه های دولتی مکلف هستند زمین های بی استفاده خود در محدوده شهرها را برای اجرای طرح بازآفرینی واگذار کنند که تحقق این مهم، نیازمند همکاری همه ادارات است.
وی ادامه داد: دولت نیز همه دستگاه ها را ملزم کرده 30 درصد اعتبار خود را در محله های هدف بازآفرینی هزینه کنند.

**170 میلیارد ریال برای اجرای طرح کلید به کلید در خرم آباد نیاز است
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: در یک طرح مصوب قرار شد 314 واحد مسکونی در یکی از مناطق ناکارامد خرم آباد با واحدهای مسکن مهر تعویض شود.
خالقی گفت: در این راستا مقرر شده بدون دریافت هیچگونه مبلغی از ساکنان فعلی این واحدها، این افراد به سایت های مسکن مهر منتقل شوند که با توجه به اینکه ارزش سازه های مسکن مهر از منازل مستقر در این بافت های ناکارامد بیشتر است، باید 170 میلیارد ریال مابه التفاوت تعویض و جابجایی ساکنان تامین شود.
وی افزود: با توجه به اینکه قرار نیست مبلغی از ساکنان 314 واحد مسکونی گرفته شود، درخواست اعتبار مورد نیاز به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده تا برای تامین آن چاره اندیشی وسپس نسبت به جابجایی این افراد اقدام شود.

**اختصاص 40 هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی شهری
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع بازآفرینی شهری، به تازگی 40 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی برای این مهم اختصاص یافته است.
خالقی تصریح کرد: شرط تخصیص این مبلغ برای استان ها تهیه و ارائه برنامه اقدام مشترک است.
وی گفت: در این راستا باید دستگاه های مرتبط با طرح بازآفرینی همچون شهرداری ها و ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید برنامه های مشترک خود را در این حوزه به صورت مدون و کارشناسی ارائه کنند تا نسبت به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی اقدام موثری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: امسال 100میلیارد ریال برنامه برای طرح بازآفرینی شهری در لرستان تعریف شده که تاکنون این رقم ابلاغ نشده اما اجرای طرح نیز متوقف نیست.
وی افزود: هفته گذشته پیمانکار 6 طرح بازآفرینی شهری با انجام مناقصه انتخاب شده و انتظار می رود تا پایان امسال عملیات اجرایی این طرح ها اغاز شود.
خالقی نقش مردم در طرح بازآفرینی را بسیار موثر دانست و گفت: دولت نمی تواند این مهم را بدون رضایت و همکاری مردم اجرایی کند بنابراین بازآفرینی باید به صورت تدریجی و مشارکتی در شهرها اجرا شود.

**30هزار نفر بدون امکانات شهری به خرم آباد اضافه می شود
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با ادامه روند حاشیه نشینی فعلی در سال های نه چندان دور دست کم 30 هزار نفر بدون پیش بینی امکانات شهری، به جمعیت خرم آباد افزوده می شود.
محمدرضا ملکشاهی راد افزود: بخش جنوبی خرم آباد از جمله روستاهای ماسور، بهرامی و ده محسن حدود 30 تا 40 هزار نفر جمعیت دارند که باید برای این مناطق چاره اندیشی کرد.
وی اظهار داشت: همچنین این مناطق، در آینده بدون هرگونه نقشه مهندسی، جز شهر می شوند که به همین منظور ضروری است از ساخت و سازهای غیرمجاز در آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: ساخت و ساز بی رویه در این روستاها، علاوه بر ایجاد مشکلات زیرساختی و اجتماعی در آینده، حاشیه های پر خطر و آسیب زایی ایجاد می کند که هیچگونه ارزش افزوده ای نیز برای صاحبان املاک ندارد.
نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مناطق حاشیه ای آسیب بزرگی برای خرم آباد محسوب می شود چراکه ساخت و ساز در آن بر اساس قوانین شهری نبوده و امکانات عمومی نیز پیش بینی نشده است.
ملکشاهی راد گفت: الحاق روستای 17 هزار نفری ماسور به شهر خرم آباد اقدام درستی نبود و باید بهتر تصمیم می گرفتیم چراکه در سال های پس از الحاق، خدمات شهری مناسبی به این منطقه ارائه نشده است.
وی ادامه داد: روستاهای بهرامی و ده محسن در امتداد ماسور نیز در حال گسترش هستند که در آینده نه چندان دور بدون هیچگونه زیرساختی جز شهر می شوند.
وی با بیان اینکه برای حل معضل پیش رو سه راهکار وجود دارد گفت: بر اساس قانون می توان روستای بالای پنج هزار نفر جمعیت را به شهر تبدیل کرد.
ملکشاهی راد افزود: همچنین می توان ماسور، ده محسن و بهرامی را با بیش از 30 هزار نفر جمعیت به یک شهر مجزا تبدیل و از خرم آباد جدا کرد.
وی گفت: در صورت عدم تحقق این 2 پیشنهاد، بنیاد مسکن موظف شود مشکل معابر این روستاها را برطرف کرده و طرح هادی ویژه روستاها با پیش بینی الحاق انها به شهر را تهیه کند.
وی اضافه کرد: در مناطق حاشیه ای، امنیت اجتماعی مردم به خطر می افتد بنابراین باید همچون مساله ماسور شتاب زده تصمیم نگیریم و برنامه ریزی ها مهندسی باشد.

**رسیدگی به سلامت مناطق حاشیه نشین از برنامه های دولت است
استاندار لرستان نیز گفت: ساماندهی آسیب های اجتماعی و سلامت مناطق حاشیه نشین از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید در سال جاری است که در سطح استانی باید مراحل انجام و جمع آوری داده ها و طلاعات مورد نیاز آغاز شود.
سید موسی خادمی افزود :موضوع آسیب های اجتماعی با اولویت سلامت مناطق حاشیه نشین را باید با اجرای طرح های کلید به کلید، وام های اشتغالی، پاکسازی و بهسازی معابر و با همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف اجرا کرد.
وی اظهار داشت: ضمن اجرای طرح توسعه محلی با اولویت سلامت مناطق حاشیه نشین، مجموعه اطلاعات دقیقی در خصوص خانوار های محلات جمع آوری می شود که شاخص اشتغال و میزان بیکاری در آنها بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.
خادمی گفت: مساله آسیب های اجتماعی با اولویت هایی همچون حاشیه نشینی از مسائل و مشکلات عمده در سطح کشورو استان مطرح است و با توجه به اینکه مشکل بیکاری چالشی جدی در تمام کشور است اما همین مشکل در بافت های فرسوده همراه با آسیب های اجتماعی دوچندانی همچون طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی است.
استاندار لرستان همچنین در خصوص اجرای طرح کلید به کلید با اشاره به اینکه محله علی آباد خرم آباد یکی از طرح های مهم در این خصوص است گفت: تاکنون برخی از ساکنین این محله حاضر به جابجایی و رفتن به مسکن مهر شده اند و برخی هنوز موافقت نکرده اند.
خادمی افزود: محدودیت زمین و نابرابری قیمت زمین در محلات فرسوده با سایر محلات و وجود مشکل در فروش این واحدهای تازه ساخت از دیگر مشکلات استان است.
وی گفت: جابجایی به مسکن مهر از جمله راهکارها برای اجرای طرح کلید به کلید است تا در منطقه علی آباد که مناسب برای سکونت نیست تغییر کاربری داده شود.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.