به گزارش ایرنا در حالی که بیش از یک هفته تا اربعین حسینی(ع) باقی مانده ستاد اربعین لرستان به همراه نهادهای اجرایی مرتبط، تمامی اقدامات لازم را برای سهولت در تردد و اسکان و امنیت زائرین سرور و سالار شهیدان در استان و تا رسیدن به مرزهای عراق انجام داده اند.
در این راستا لرستان به لحاظ همجواری با 2 استان ایلام و خوزستان پیشرو در ارایه خدمات دهی به زائرین می باشد و با ایجاد مواکب در استان، مرز ایران و شهرهای نجف، کربلا و سامرا آماده پذیرایی و اسکان عاشقان حسینی می باشد.
با توجه به لزوم هماهنگی برای نظم، امنیت و آسایش زائرین اربعین حسینی(ع) خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خرم آباد در میزگردی با حضور مسئولان با هدف بررسی عملکرد نهادهای اجرایی مرتبط در سفرهای مردمی اربعین لرستان به این موضوع پرداخته است.

**برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین توطئه های دشمنان را خنثی می کند
مدیر اجرایی ستاد اربعین لرستان در این میزگرد گفت: اقدامات لازم توسط دستگاه های مرتبط برای سفرهای اربعین از چهار ماه قبل آغاز شده است تا این مراسم امسال باشکوه تر برگزار شود.
سردار عباس علیشاهی ادامه داد: باشکو برگزار شدن مراسم اربعین خواست رهبرمعظم انقلاب می باشد که به دنبال آن دولت نیز با ورود در این زمینه در نظم و امنیت و پشتیبانی این حرکت عظیم را همراهی می کند.
وی افزود: با توجه به نگرش مردمی و درخواست آنان مواکب ایجاد شده در مسیر عبور زائران اربعین بیشتر برعهده مردم واگذار شد و امکانات 26 موکب توسط مردم مدیریت می شود.
به گفته وی 12موکب با مشارکت مردم در خارج کشور را سازماندهی می کنیم که 11موکب بر عهده سپاه می باشد و در نجف مکانی برای اسکان و پذیرایی 2هزارو 500نفر از زائرین با کمک نیروهای حشدالشعبی عراق فراهم شده است و همچنین کارهای زیرساختی هفت مدرسه در کربلا آغاز و به موکب ها واگذار شد.
سردار علیشاهی بیان کرد: باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه، مردم نهایت کمک های لازم را برای این حرکت عظیم انجام داده اند.
مدیر اجرایی ستاد اربعین لرستان گفت: کمیته های ساماندهی و اعزام، فنی و پشتیبانی، بهداری، هیات ها، خواهران، رسانه و فضای مجازی، تبلیغی و فرهنگی، هدایت زائر وجود دارد که در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
سردار علیشاهی اضافه کرد: لرستان استان معین ایلام می باشد و باید با ظرفیت بالاتری در مهران خدمات رسانی کنیم و در صورت پشتیبانی روزانه 30هزار نفر را پذیرایی و اسکان خواهیم داد.
وی همچنین افزود: در سایر نقاط استان و در ورودی های شهرستان مواکب مردمی با مسئولیت سپاه است تشکیل شده که به 20هزار نفر زائر خدمات رسانی می دهد.
وی همچنین با اشاره به تامین امنیت زائرین افزود: تامین خارج از مرز با کشور عراق است اما مطمئن باشید باوجود حرکت عظیم مردم مشکلی برای زائران بوجود نخواهد آمد اما مردم نیز باید به توصیه های امنیتی توجه کرده و همواره همراه کاروان ها حرکت کنند.
وی بیان کرد: مردم باید در مواکب شلوغ حضور پیدا کرده و از دریافت بسته های هدیه خارج از موکب ها خودداری کرده همچنین در حوالی پمپ بنزین ها تجمع نکنند و موقع سوخت گیری افراد همراه از خودرو پیاده شوند.
سردار علیشاهی اضافه کرد: در اطراف موکب ها با نیروهای مردمی حشد الشعبی برای تامین امنیت هماهنگی های لازم صورت گرفته است اما دشمن بیکار نمی ماند و ما باید برای تامین امنیت زائرین تلاش کنیم.

** 20 روحانی در مواکب لرستان خدمات فرهنگی ارایه می دهند
مسئول فرهنگی ستاد مردمی اربعین لرستان در این میزگرد گفت: کاستی های سال های گذشته برطرف خواهد شد و خدمات دهی فرهنگی با حضور 20روحانی در مواکب با شدت بیشتری انجام می شود.
حجت الاسلام مهدی امیدیان ادامه داد: در کمیته خواهران فعالیت های بیشتری صورت می گیرد و به چالش ها در این زمینه پرداخته خواهد شد همچنین سه اکیپ مستندساز در کمیته فضای مجازی و رسانه فعالیت خواهند داشت.
وی با اشاره به موکب های لرستان در نجف بیان کرد: مواکب دانشگاه امام صادق(ع)، مدرسه امیر، حسینیه، مقر عصائب اهل حق، پل ثورالعشرین، شارع کوفه و روضه کار خدمات رسانی به زائرین را در نجف انجام می دهند.
وی همچنین افزود: 6کاروان از دهستان های محروم استان به همراه 2روحانی به مواکب عراق اعزام می شوند.

** نیروهای هلال احمر لرستان در آمادباش کامل هستند
جانشین مدیرعامل و مشاور جمعیت هلال احمر لرستان در این میزگرد اظهار داشت: 20 تیم واکنش سریع و 2تیم با 2دستگاه آمبولانس از این استان برای خدمات رسانی به زائرین حسینی به نجف و کربلا اعزام شده اند.
امیرحسین یوسفوند با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر استان در حال آماده باش کامل است افزود: این جمعیت برای کمک رسانی به مردم و پاسخگویی به حوادث احتمالی در طول این ایام آماده خدمت رسانی به زائرین می باشد.
وی بیان کرد: یک دستگاه تریلیر برای حمل دارو به مرز اعزام شده است همچنین یک تیم 5نفره عملیاتی، امدادی عهده دار پذیرایی از زائرین در راه مانده می باشد.
وی گفت: یک دستگاه بالگرد نیز در استان برای پشتیبانی عملیات و اقدامات پیش رو در حال آماده باش است ضمن اینکه پایگاههای جاده ای هلال احمر نیز آماده پذیرایی از زائرین می باشند.

** روزانه 25 هزار زائر در مواکب لرستان پذیرایی می شوند
معاون هماهنگی و مشارکت ها و مسئول امور اربعین ستاد بازسازی عتبات و عالیات لرستان دراین میزگرد افزود: 25موکب در استان به ثبت رسید که در داخل استان، مرز و کشور عراق فعالیت خواهند کردکه بیش از 20هزار نفر اسکان و زمینه تغذیه روزانه 25هزار نفر ایجاد شده است.
حامد ویس کرمی افزود: فعالیت ثبت نام مواکب از اردیبهشت ماه امسال شروع و شیوه ثبت نام آنها از طریق سامانه صورت می گیرد و از الزامات ایجاد آنها حضور یک روحانی در هیات مدیره آنها برای انجام فعالیت های فرهنگی می باشد.
وی به اعزام 47روحانی به عراق اشاره کرد و گفت: 94کادر فرهنگی در مواکب فعالیت خواهند کرد و 13موکب در خارج کشور آماده پذیرایی از زائرین است که پنج موکب در نجف، هفت موکب در کربلا و یک موکب در سامرا است.
ویس کرمی ادامه داد: اسکان 15هزارو 500نفر و تغذیه 18هزار نفر بصورت روزانه در مواکب داخل استان لرستان صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: 220سرویس بهداشتی و 118چشمه حمام برای رفاه حال زائرین توسط ستاد اربعین استان ایجاد شده است.
معاون هماهنگی و مشارکت ها و مسئول امور اربعین ستاد بازسازی عتبات و عالیات لرستان گفت: 42کامیون به صورت رایگان و مردمی کار انتقال تجهیزات و اقلام را انجام می دهند که در این زمینه چهار میلیارد ریال در هزینه کرد موکب ها صرفه جویی شد.
وی همچنین به صدور 700ویزای رایگان برای خادمین موکب ها مردمی اشاره کرد و گفت: کمیته های مختلفی در ستاد اربعین ایجاد شد که کمیته امنیتی برای بررسی مسایل مربوط به حفظ امنیت می پردازد که در این زمینه برای خدام موکب ها کارت شناسایی صادر شد.
ویس کرمی ادامه داد: مواد غذایی از ایران تهیه و در اختیار مواکب خارج کشور قرار گرفت و نیازی به تهیه اقلام از عراق نیست.
وی همچنین به زائرین توصیه کرد: باید به حاکمیت کشور عراق توجه کرد و زائرین به مقررات و رسم و رسومات آن کشور توجه کنند و قبل از به اتمام رسیدن ویزا اقدام به برگشت کرده و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

**آمادگی کامل برای ساماندهی زائرین در راه مانده را داریم
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری لرستان در این میزگرد گفت: 250 دستگاه اتوبوس با عمر متوسط 6سال در لرستان وجود دارد که یکی از بهترین و جوان ترین ناوگان در بین استان های کشور را دارا هستیم و امسال در طرح عمومی جابجایی زائرین اربعین حسینی(ع) مشارکت دارند.
مصطفی ملکی صادقی با بیان اینکه انجمن صفی رانندگان بخش کالا استان نیز نهایت همکاری را با ستاد اربعین داشته انداظهار داشت: 6دستگاه اتوبوس نیز با هزینه اداره کل برای جابجایی خادمین موکب ها در اختیار ستاد اربعین قرار گرفته است.
وی همچنین ادامه داد: آمادگی کامل برای ساماندهی زائرین در راه مانده را داریم.
ملکی صادقی با اشاره به اینکه لرستان در مسیر تردد ناوگان اتوبوسی و شخصی تا مرز مهران است گفت: از چمن سلطان الیگودرز تا خروجی های استان به سمت ایلام تمام امکانات فراهم و در حال آماده باش کامل هستیم و هشت راهدار خانه برای پذیرایی از زائرین انتخاب شده اند.
وی افزود: به دلیل اینکه مدیریت سرعت برای کاهش تلفات جاده ای از اصلی ترین برنامه اداره حمل و نقل است 42دوربین ثبت سرعت ثابت و 80دوربین سیار در محورهای استان وجود دارد و تخلفات را ثبت خواهد کرد.
وی بیان کرد: همچنین در این مدت کارگاه های جاده ای که می توانند بر سر راه زائرین اربعین تداخل ایجاد کنند تعطیل هستند.

**اورژانس لرستان در آماده باش کامل بسر می برد
مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس 115 لرستان نیز در این میزگرد بیان کرد: اورژانس استان همانند سنوات گذشته در آماده باش بوده و برگزاری کلاس های توجیهی جهت اعلام آمادگی و هماهنگی در دستور کار قرار گرفته است.
محمدرضا فتحی پور ادامه داد: 10دستگاه آمبولانس را برای خدمات رسانی پیش بینی کرده بودیم که در نهایت 6 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه پشتیبانی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای خدمات رسانی به مرز چزابه اعزام شدند.
وی با اشاره به اینکه به میزان هر آمبولانس روزانه 30نفر خدمات دهی می شوند ادامه داد: هریک اتوبوس آمبولانس ها نیز روزانه به 100نفر خدمات رسانی می کند.

**21هزارو 500نفر لرستانی برای پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند
مدیرکل حج و زیارت استان لرستان نیز گفت: تاکنون 21 هزار و 500 نفر از لرستان در سامانه سماح برای شرکت در پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند.
محمد خسروی افزود: پیش بینی می شود تا پایان روز چهارم آبان ماه که آخرین روز برای ثبت نام می باشد برای بیش از 30 هزار نفر ویزا صادر شود که با این روند تعداد ثبت نام کنندگان در مقایسه با سال گذشته حدود 30 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به سرعت در صدور ویزا در مدت 48 ساعت برای ثبت نام کنندگان اظهار داشت: از 21 هزار و 500 نفری که تاکنون ثبت نام کرده اند برای حدود 80 درصد آنها ویزا صادر شده است.
خسروی همچنین گفت: سال گذشته برای تعداد 23 هزار زائر اربعین از لرستان ویزا صادر شد.
مدیرکل حج و زیارت استان لرستان اظهار داشت: مدت اعتبار ویزای صادر شده برای زائرین یک ماه است یعنی افراد می توانند به مدت یک ماه در کشور عراق بمانند اما با توجه به نوع ویزا که ویزای اربعین است حتما باید در روز اربعین در کشور عراق باشند.
وی با اشاره به خدمات دولت در بخش نرخ ارز و ویزا و تسهیلاتی که در این خصوص اختصاص داده شد گفت: دولت دلار پنج هزار تومانی به همین منظور در نظر گرفته که همین نرخ ویزا را تعدیل کرده است.
خسروی با اشاره به اثرات مثبت این اقدام در پیشگیری از فعالیت سوداگرن و سواستفاده کنندگان خرید و فروش ارز افزود: افراد با ورود به سامانه بانک ملی ، معادل ریالی دینار را پرداخت می کنند و در آنسوی مرز و در شهرهای زیارتی عراق ارز را تحویل می گیرند.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.