به گزارش ایرنا عباس کشاورز روز پنجشنبه درنشست ستاد زراعت استان لرستان در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: باید به اراضی دیم به عنوان یک منبع تولید نگاه شود چرا که در چند استان عموم زندگی مردم وابسته به دیم بوده و سهم زمین آبی در آن مناطق کم است.
وی با اشاره به اینکه باید برای رونق کشاورزی تلاش کرد، گفت: باید شکننده بودن کشاورزان را کاهش دهیم و شرایطی را بوجود آوریم تا کشاورز بتواند پس انداز کند.
کشاورز ادامه داد: باید در حوزه های دیم آبی، گلخانه و دامداری به کشاورزان کمک کنیم چرا که خاک هایمان در جریان فرسایش قرار دارد.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اهمیت خاک از نظر پایداری اقتصادی کمتر از آب نبوده لذا باید تنوع محصولات را در کشت دیم افزایش دهیم.
وی با بیان‌ اینکه عملکرد کشاورز، ناپایداری منابع و کمی محصولات در دیم تهدید محسوب می شود گفت: سال زراعی 95-96 از نظر بارندگی سال مناسبی نبود و در برخی نقاط با مشکلاتی روبرو شدیم.
کشاورز ادامه داد: حداقل رساندن فرسایش خاک می توانند در تولید محصولات کمک کند،
به گفته وی هرکجا که علوفه کشت می شود باید مخلوط کاشته شود و زراعت دیم باید با کاهش ریسک همراه شود.
کشاورز با بیان اینکه باید خاک را حاصلخیز کنیم افزود: به دلیل بارندگی ها انتظار می رود تمامی محصولات در پاییز کشت شود همچنین باید به کشت مستقیم رو آورد.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: این نسخه نجات بخش دیم با اصل پایداری بوده و کشاورزی دیم کشور ظرفیت های ناشناخته زیادی دارد که می تواند برای کشاورز درآمدزا باشد.
کشاورز اضافه کرد: سرعت انتقال تکنولوژی و دسترسی به علم روز با اجرای طرح ایکاردا افزایش یافته است، یکی از ضعف های کشاورزی تعداد بوته با عمق مناسب استقرار می باشد.
وی گفت: باید سرعت تامین بذر به کشاورزان را چند برابر کنیم و در این خصوص وزارتخانه حمایت خواهد کرد.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.