به گزارش خبرآنلاین لرستان، در ابتدا،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با ارائه گزارشی از وضعیت منابع طبیعی استان اظهار کرد: لرستان مقام اول جنگل در زاگرس و مقام دوم در کشور را دارد که ۴۳ درصد جنگل،۳۲ درصد مرتع و ۲۵ درصد زراعت دارد.

شیرزاد نجفی مواردی همچون: ۱-تقاضای نقشه اصلاحی برداشتی یا سامانه شمیم و بی‌توجهی به دستورالعمل کاداستر اراضی ملی و دولتی ۲- عدم صدور سند تک برگی اراضی موات ۳- عدم تحدید حدود بعضی از پلاک های ثبتی ۴- عدم تخصیص شماره پلاک به بعضی از پلاک های ثبتی و زمانبر بودن روند تخصیص ۵- وجود گپ و تداخل بین نقشه ۶- عدم پذیرش نتیجه رفع تداخلات اراضی موات ۷- ترهین اسناد ملی بابت تسهیلات مجریان پروژه‌های مختلف ۸- مشاع بودن شش دانگ پلاک بین مالکین و دولت ۹- عدم تجهیزات و امکانات مورد نیاز پروژه کاداستر ۱۰- ضعیف بودن چارت سازمانی اداره ممیزی و حدنگاری ۱۱- اخذ سند مالکیت اراضی جنگلی در شهرستان الیگودرز توسط سازمان اوقاف ۱۲- پایین بودن نُرم هزینه کاداستر و...را چالشهای فرا روی بخش ممیزی دانست.

اختصاص دو میلیارد تومان درآمدهای حاصل از طرحهای عمرانی وعمومی
وی گفت : در سال ۹۵ مبلغ ۷ میلیارد و سیصد و سی میلیون تومان ، ۹۶ مبلغ ۱۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان و در سال ۹۷ مبلغ ۲ میلیارد تومان،درآمدهای حاصل از طرح های عمومی و عمرانی بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۵۶۳۷۹۸ هکتار ، معادل ۴۶ درصد جنگل های لرستان دچار زوال بلوط هستند.

ساختمان منابع طبیعی لرستان

نجفی در ادامه با بیان اینکه کرم جوانه خوار بلوط از اوایل اسفندماه هر سال تا اوایل خرداد ماه به فعالیت خود ادامه می دهد تصریح کرد : کرم جوانه خوار بلوط ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل های استان را آلوده کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان ، تخریب اراضی ملی توسط خطوط گاز و نفت ، عدم تمکین اداره راه و شهرسازی و امور آب مبنی بر عدم پرداخت خسارت و عدم تخصیص اعتبار زوال بلوط ، پروانه برگخوار و لورانتوس را مسائل و مشکلات پیش روی منابع طبیعی تلقی کرد و افزود: سالجاری شاهد کاهش چشمگیر حریق در سطح جنگل های استان بوده ایم که این امر،کاری بس بزرگ بود.

پس از وی ، مدیر کل دفترممیزی و حدنگاری سازمان ، مدیر کل دفتر استعدادیابی اراضی ، مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در خصوص اجرای برنامه های کاری ارائه نمودند.

حفظ منابع تحت مدیریت ،اساسی ترین رسالت منابع طبیعی
سپس در خاتمه ، منصور معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بعد از بیان نقطه نظرات و پرسش مدیران شهرستان ها گفت: اساسی‌ترین رسالت و وظیفه منابع طبیعی این است که ، منابع تحت مدیریت خود را حفظ کرده و آن هایی که منجر به تخریب می شوند را حذف یا کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲ میلیون هکتار در کل کشور ، کار کاداستر را انجام داده‌اند خاطرنشان کرد: قطع درختان توسط روستاییان برای تامین سوخت،یک مشکل و چالش مهم است که باید برای آنها سوخت جایگزین را لحاظ کرد.

منصور در پایان ، گریزی به رویکردهای اساسی در منابع طبیعی زد و خاطر نشان کرد : مهمترین این رویکردها،اجرای کاداستر اراضی ملی، مشارکت مردم در حفاظت از اراضی ملی ، مشخص کردن مرز اراضی ملی و مستثنیات ، اجرای کمربند حفاظتی ، تشکیل بانک اطلاعات جامع زمین ، مبارزه با آفات و بیماریهای جنگلی و... می باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1026944
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.