رضا میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان لرستانی باید به هشدارهای سازمان هواشناسی، شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی که از ابتدای مهرماه اطلاع‌رسانی خواهد شد توجه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به بحران کم آبی و لزوم پرهیز از کشت گیاهان آبدوست، متاسفانه کاشت برنج در استان نسبت به سال های گذشته افزایش بالایی داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان بیان کرد: بیشترین انحراف و اختلاف از الگوی کاشت مربوط به محصولات آبدوست در شهرستان های خرم آباد و از پل هرو تا بخش بیرانشهر و شهرستان ‌های دورود، نورآباد و چگنی است.
میرزایی اضافه کرد: کمترین انحراف نیز مربوط به شهرستان های الیگودرز، ازنا، رومشکان و پلدختر است.
وی با اشاره به اینکه امسال 32هزار هکتار کشت محصولات آبدوست توسط سازمان جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده، گفت: حدود هشت هزار هکتار انحراف از این میزان گزارش شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان همچنین به خالی بودن 82 درصدی از حجم مخزن سد مروک دورود اشاره کرد و افزود: با این وضعیت حتی اگر در سال آبی 98 میزان بارش ها در منطقه نرمال باشد، در سال آینده فقط رهاسازی حق آبه های زیست محیطی امکان پذیر است.
میرزایی اظهارداشت: به علت آبگیری سد کمال صالح استان مرکزی در 20 کیلومتری بالادست سد مروک و تاثیر خشکسالی های چند سال اخیر حدود 67 درصد از مخزن این سد خالی است.
وی بیان کرد: حجم موجود آب پشت سد مروک در حال حاضر معادل 19.5 میلیون متر مکعب است که با توجه به خنک شدن دمای هوا و کاهش سطح تبخیر و برداشت بخشی از محصولات کشاورزی منطقه، رهاسازی آب را از 2.6 به 1.3 متر مکعب در ثانیه کاهش داده شده است.
وی حجم مخزن سد مروک را معادل 105 میلیون مترمکعب عنوان کرد.
3210/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.