به گزارش ایرنا، سوگواری دیار لرستان در این ایام جلوه ای دیگر از افتخارات مردم استان را به نمایش می گذارد و توسل به ابا عبدالله الحسین (ع) و جوش و خروش در مراسم عزای حسنی در وجود تمامی اقشار مردم این استان به خروش در می آید.
لرستان سرزمین برپایی عزاداری های سنتی ایام سوگواری سالار شهیدان است و دریای غم مردم این دیار در عزای حسینی با صلابتی وصف ناشدنی در این ایام به خروش می آید.
در این ایام حزن انگیز آیین عزاداری سنتی سینه زنی ،زنجیر زنی و تعزیه خوانی مردم این دیار زبانزد عام و خاص است.
با شروع ماه محرم مردم استان لرستان بابرپا کردن خیمه ها و سقاخانه ها، سیاه پوش کردن سردرب مساجد و تکایا و نصب پرچم های سیاه در خیابان ها به عزا داری و سوگواری می پردازند.
هیات های عزادارای حسینی در لرستان در ده شب اول محرم با برگزاری مراسم عزاداری مردم دلسوخته استان را به سوی خود فرا می خوانند و دراین هیات ها علم،طوق و چهل چراغ به راه می اندازند.
همچنین در این روز ها مراسم چهل منبر، تعزیه خوانی، سقا نمودن طفلان و کودکان، گهواره بستن، نذری دادن از جمله سنت های عزاداری در این استان به شمار می رود .
در خرم‌آباد تکایا، محل خاصی برای عزاداری جوانان این شهر است، قدیمی‌ترین تکایا که به استناد کتیبه آن دارای 150 سال قدمت است، در محله درب دلاکان خرم‌آباد قرار دارد که در حال حاضر نیز میعادگاه سوگواران حسینی است.
در مراسم چهل منبر که اغلب توسط بانوان در این استان اجرا می شود ،در چهل سقا خانه و یا تکیه با پای برهنه به قصد ادای نذر رفته، شمع و چراغ روشن می نمایدکه در این مراسم که چهره ی فرد باید پوشیده باشد یعنی نقاب به چهره داشته باشد و از این طریق حاجت خود را از امامان معصوم طلب می کنند.
یکی از منحصر ترین آئین های عزای حسینی در لرستان نیز آئین گل مالی است که مردم این دیار در سوگ عزیزی از دست رفته به جای می آورند.
در این مراسم خاک الک شده به همراه آب و گلاب در حوضچه های از پیش تهیه شده به صورت گل معطر در می آید و در صبح روز عاشورا مردم با سر دادن نوحه عزا عزا ست امروز روز عزاست امروز سرور و سالار ما پیش خداست امروز خود را در گل عزا آغشته می کنند و سپس در دسته جات منظم در خیابان های شهر به راه افتاده و به نوحه سرایی و سینه زنی می پردازند.
در روز عاشورا سوگواری در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیر‌زنی تا ظهر عاشورا ادامه دارد و افرادی که نذر دارند در مسیر حرکت هیئت‌ها گاو و گوساله‌های نذری را سر می‌برند.
بعد از ظهر عاشورا که در گویش محلی به آن طوق اشگس گفته می‌شود، عزادری دهه اول محرم به پایان می‌رسد و عزاداران برای اقامه نماز ظهر عاشورا به مصلای این شهر می‌روند و نماز ظهر عاشورا را به جا می‌آورند.
در چند سال اخیر ، آیین عزاداری سنتی مردم خرم آباد در روز عاشورا و سنت سقاخانه های خانگی بروجرد به عنوان دو اثر معنوی استان، در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
در مراسم شام غریبان نیز که بعد از غروب آفتاب روز عاشورا شروع می‌شود گروه‌های زن و مرد با روشن کردن شمع و بر سر نهادن طبق‌هایی حاوی کاه و خرما و شمع و یا عروسک‌هایی به نشانه کودکان یتیم کربلا، در کوچه پس کوچه‌های شهر به راه می‌افتند و با صدایی اندوهناک در رثای امام مرثیه سرایی می کنند.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.