به گزارش ایرنا، حبیب الله خجسته پور ظهر روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان که در محل استانداری لرستان برگزار شد افزود: اگر شهرداری ها در مدت زمان مشخص شده نسبت به بدهی خود به کتابخانه ها اقدام نکنند اداره کل کتابخانه های عمومی استان از طریق نهاد کتابخانه های کشوری از طریق قانونی می تواند این موضوع را پیگیری کند.
وی گفت: سعی شده است تاکنون بنا بر وقوف به مشکلات شهرداری ها تعامل در پرداخت حقوق نیم درصدی کتابخانه ها از محل درآمد شهرداری ها صورت گیرد و بر همان اساس ضرب الاجل یک ماهه مشخص شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان گفت: طیف مصوبه جلسه قبلی انجمن کتابخانه های عمومی استان شهرداری های استان باید مبلغ سه میلیارد ریال را در ازای سهم نیم درصدی کتابخانه ها تا پایان شهریور پرداخت کنند که تاکنون تنها 800 میلیون ریال پرداخت شده است.
خجسته پور یادآور شد: دغدغه ها در مورد نبود فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دراولویت نبودن کتابخوانی کاملا بجا است و در واقع یک درد فراگیر است که باعث شده تا کتاب و کتابخوانی مهجور بماند و آنچه وجود دارد مطالعه کتب آموزشی ، کنکور و کتاب های کمک آموزشی است.
وی گفت: ارائه راهکاری ارتقای فرهنگ مطالعه و افزایش سطح مطالعه مفید در استان نیازمند برگزاری نشست ها و جلسات هم اندیشی با حضور کارشناسان و اهل فن است که باید از طریق اداره کل کتابخانه های عمومی استان پیگیری و برگزار شود.

** شهرهای فاقد کتابخانه در لرستان
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان در این نشست گفت: در استان لرستان چهار شهر ویسیان، فیروزآباد، طرهان، کونانی و شول آباد فاقد کتابخانه هستند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این داشته اند در این شهرها با استفاده از ظرفیت دستگاه های دولتی مکان هایی بعنوان کتابخانه برای آنها در نظر گرفته شود.
فرشته طهماسبی اظهار داشت: در فیروزآباد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی ساختمانی برای کتابخانه در نظر گرفته شده است و سایر شهرهای فاقد کتابخانه نیز در همکاری و تعاملی که با فرمانداران شهرستان های مربوط وجود دارد اقداماتی برای کتابخانه دار کردن این شهر ها در حال انجام است.
وی با تاکید بر ایجاد کتابخانه های سیار در استان لرستان گفت: لرستان استانی با جمعیت روستایی بالاست که هم اکنون 600 هزار نفر از این جمعیت روستایی فاقد هرگونه کتابخانه ای هستند که برای آنها کتابخانه های سیار باید پیگیری شود چیزی که تاکنون محقق نشده است.
طهماسبی گفت: اگر اتوبوس و یا ون برای این منظور از طریق دستگاه های اجرایی مختلف اهدا شود ما می توانیم قفسه بندی و کتاب آن را مهیا و بعنوان کتابخانه سیار به روستاهای دور دست بفرستیم.
به گفته وی شهرداری خرم آباد بنا بر همان قانون نیم درصد از درامد باید در 6 ماهه اول امسال 350 میلیون تومان به کتابخانه ها پرداخت می کرد در حالیکه تنها در اردیبهشت ماه 20 میلیون تومان پرداخت کرده است.
طهماسبی در خصوص وضعیت کتابخانه 17 شهریور خرم آباد گفت: طبق مصوبه جلسه قبل انجمن کتابخانه های عمومی استان باید این کتابخانه از دبیرستان 17 شهریور مستقل می شد که نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه خود ساختمان کتابخانه را نیز مطالبه می کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان با اشاره به برخی کاستی های در عرصه سرانه فیزیکی مطالعه در استان گفت: بنا بر استاندارهای موجود باید به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود داشته باشد که در این شاخص استان لرستان کمبود 16 کتابخانه دارد .
وی افزود: در مجموع تعداد 75 کتابخانه در استان باید وجود داشته باشد تا بتوانیم به وضعیت مطلوب سرانه فضای کتابخانه ای در استان برسیم در حالیکه الان 33 تا داریم و چهار باب کتابخانه آن نیز تعطیل است.
طهماسبی گفت: به ازای هر صد نفر باید هشت متر فضای مطالعه باشد که در لرستان این میزان زیر یک متر به ازای هر صد نفر است و همین ضرورت توجه به کتابخانه ها را بیشتر می کند تا کمتر گرفتار آسیب های فضای مجازی شد.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.