به گزارش ایرنا تهیه لباس فرم و اجباری بودن آن یک اقدام تحمیلی از سوی آموزش و پرورش و مدارس است که نارضایتی والدین را به دنبال دارد.
با نزدیک شدن به مهر ماه و آغاز فصل مدرسه والدین علاوه بر دغدغه هزینه های ثبت نام، خرید کتاب، لوازم التحریر، کیف و کفش دغدغه تهیه لباس فرم را نیز دارند و برای خانواده هایی که دارای 2 یا چند فرزند دارند تهیه آن کمی سخت است.
اگرچه ثبت نام دانش آموزان در مدارس همواره با چالش های بسیاری رو به رو است اما تحمیل کردن تهیه لباس فرم مدارس که همواره با نگرش های مختلفی براساس نظر مدیران تغییر می کند مشکلی مهم است که والدین به خصوص خانواده هایی که از اقتصاد ضعیفی برخوردار هستند را با مشکلات جدی روبرو می کند.
این مشکل زمانی تشدید می شود که لباس فرم سال قبل برغم قابل استفاده بودن باید کنار گذاشته شود و لباس جدید با رنگ و طرح نو خریداری شود.
در شهرستان بروجرد نیزهمگام با دیگر شهرهای کشور استفاده لباس فرم برای دانش آموزان مدارس اجباری شده حال جدای از رنگ و مدل این لباس ها که خوشایند اغلب والدین و دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی نیست موجب شده تهیه لباس فرم را به لحاظ اقتصادی برای خانواده ها به ویژه قشر کم درآمد با مشکل مواجه سازد.
مادر دانش آموز پایه چهارم ابتدایی در این باره گفت: قدرت انتخاب، کیفیت پارچه و دوخت در بسیاری از موارد با توجه به انحصاری بودن تولید کننده های این نوع البسه از والدین گرفته می شود و در برخی موارد نیز قیمت های نیز واقعی تعیین نشده است.
معصومه معظمی اظهار داشت: لباس فرم سال تحصیلی گذشته فرزندم سالم و قابل استفاده بوده اما به دلیل تغییر رنگ امسال باید لباس جدید تهیه نماییم و با توجه به هزینه های بالای آغاز سال تحصیلی برای ما سخت است.
وی افزود: در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده ها وجود دارد اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس کمی غیرمنطقی است و این خود هزینه خانواده ها را به ویژه برای اقشار کم درآمد دو چندان می کند.
مادر دیگر دانش آموز بروجردی بیان کرد: تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر تغییر هر ساله لباس فرم موجب شده تا فرهنگ قناعت در بین دانش آموزان تغییر کرده و الگوی صحیح مصرف از بین برود.
مژگان کردی افزود: تغییر رنگ و اجباری بودن لباس فرم مدارس تنها به نفع فروشندگان پارچه، تولید کنندگان و خیاطان است زیرا خود سرانه قیمت پارچه را از متری 90هزار ریال به 140هزار ریال افزایش داده اند و دستمزد دوخت نیز تغییر کرده است.
وی ادامه داد: مدارس با برخی تولید کنندگان قرارداد بسته و اولیا را برای خرید لباس به این مراکز معرفی می کنند اما نوع دوخت و مدل ارائه شده به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
مادر این دانش آموز گفت: تهیه چهار دست لباس مدرسه برای فرزندام هر ساله سخت است و اگر رنگ آنها تغییر نکند می توانند از لباس های سال قبل استفاده کنند و صرفه جویی و پرهیز از اسراف را به بچه ها آموزش داد.
وی بیان کرد: یکنواخت بودن پوشش برای دانش آموزان مهم و سبب همپوشانی اختلاف طبقاتی، یکسان بودن پوشش فقیر وغنی، نظم و یکنواختی، جلوگیری از ترویج مدل های غربی و نامناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی است اما تغییر هر ساله رنگ آن باراضافی بر خانواده ها به ویژه اولیای کم درآمد که خود تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند تحمیل می کند.
وی اضافه کرد: مشکل دیگری که وجود دارد دانش آموزان از انتخاب رنگ و مدل فرم لباس مدارس گلایه دارند که بعضی از رنگها به خصوص برای دختران راهنمایی و متوسطه با مقنعه مشکی نامناسب است و میلی برای پوشیدنش بین دانش آموزان وجود ندارد.
مادر این دانش آموز گفت: از مسؤلان و مدیران مدارس انتظار می رود با نگاهی فراگیر و همه جانبه لباس فرم مدارس را با درک شرایط اقتصادی، سنی و فرهنگ اسلامی انتخاب نمایند که خانواده های دارای چند فرزند برای تهیه فرم دانش آموزانشان دچار مشکل نباشند.
مدیرآموزش و پرورش گفت: تغییر رنگ و مدل لباس فرم مدارس بعد از 2سال با هدف تنوع برای دانش آموزان و بنا بر درخواست مدارس تغییراتی در رنگ و مدل لباس مدارس ایجاد شده است.
شهاب روزبهانی اظهارداشت: تصمیم گیری برای لباس فرم مدارس درکارگروهی متشکل از نمایندگان مدیران، نماینده آموزش و پرورش و نماینده انجمن اولیا و مربیان انجام شده است.
وی افزود: به همه مدارس بخشنامه شده که با توجه به مقطع تحصیلی از رنگ های شاد و مناسب سن دانش آموزان در تهیه لباس فرم استفاده شود.
شهرستان بروجرد با حدود 400هزار تن جمعیت دارای 52هزار دانش آموز است.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.