به گزارش ایرنا مهارت آموزی گذری برای برون رفت از معضل بیکاری به شمار می رود و به گفته کارشناسان درجوامعی که بحران بیکاری گریبانگر خانوداه ها شده ضرورت مهارت افزایی و توانمندی فنی افراد ضروری است.
بررسی ها نشان می دهد افرادی که دارای مهارت هستند به آسانی وارد بازار کار می شوند.
به گفته کارشناسان نرخ بیکاری کشور در بهار امسال 12.1 درصد اعلام شد که زنگ خطری برای برنامه ریزان آموزشی محسوب می شود.
گفته می شود نرخ بیکاری در بین افراد تحصیلکرده کشور بالا بوده و این امر بیانگر آن است که به مقوله مهارت آموزی جوانان باید توجه بیشتری کرد.
با توجه به لزوم توجه به مهارت افزایی به عنوان پیش نیازی برای ورود به بازار کار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خرم آباد در میزگردی با حضور معاون اداره کل آموزش و پرورش ، یک استاد دانشگاه و معاون اداره کل فنی و حرفه این استان به این مهم پرداخته است.

**جامعه توسعه یافته در شاخص های امروزی جامعه کارآفرین است
رئیس کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت: در گذشته های دور معیار توسعه اجتماعی مباحثی غیر از کار آفرینی به شمار می رفت و توسعه اراضی معیار توسعه اقتصادی محسوب می شد.
سید نجم الدین الماسی افزود:جامعه توسعه یافته در شاخص های امروزی جامعه کارآفرین است و امروزه شرکت هایی که بر مبنای کارآفرینی و خلاقیت حرکت می کنند در ردیف اول توسعه یافتگی هستند.
وی با بیان اینکه برخی مفاهیم مانند مهارت افزایی و کارآفرینی به تازگی بر ادبیات اجتماعی ما افزوده شده است، ادامه داد: تبدیل ایده به ثروت نیازمند آموزش هایی است و افراد صاحب ایده باید توانمند شوند.
الماسی گفت: کارآفرینی مبحثی فراتر از اشتغالزایی و کارآفرینان دارای خصوصیات و ویژگی های قابل توجه است و قدرت های اقتصادی به واسطه وجود کارآفرینان شکل می گیرد.

** دانشگاه لرستان در راستای مهارت افزایی حرکت چشمگیری دارد
رئیس کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان همچنین گفت: در دانشگاه کارآفرین معیار آموزش و حتی پژوهش هیات علمی نیست بلکه مهارت افزایی دانشجویی مهم است.
وی افزود: گاهی فارغ التحصیلان رشته های فنی به اندازه یک تکنسین توانمندی ندارند که در این راستا دانشگاه لرستان تفاهم نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای جهت راه اندازی مراکز ارتقاء شایستگی های دانشجویی منعقد کرده است.
الماسی اظهار داشت: در این مراکز دوره هایی برای مهارت افزایی دانشجویان با حضور اساتید توانمند و مسلط با دیدگاه صنعتی شناسایی برگزار می شود.
وی ادامه داد: آموزش در محل نیز در دستور کار دانشگاه لرستان برای رشته های فنی در نظر گرفته شده است که دروس در محل های مورد نیاز تدریس شود.

**فرهنگ کار در سطح کشور با چالش جدی مواجه است
رئیس کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:اگرچه برخی استان های کشور از دیرباز به دنبال کارآفرینی بوده اند اما فرهنگ کار و کار آفرینی در سطح کشور با مشکل مواجه است.
وی افزود: در آموزش های ابتدایی دانش آموزان هیچگونه اشاره ای به فرهنگ کار نمی شود و کودکان با فرهنگ مصرف کننده پرورش می یابند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در آئین نامه های اعضای هیات علمی اشاره ای به فرهنگ کار نشده است و معیار ارتقاء عضو هیات علمی تعداد مقالات ISI است.
وی بیان کرد: نبود ثبات اقتصادی مانع از حضور در بازار کار و کار آفرینی شده و افراد را به سمت کارهای دولتی و حاشیه امن استخدام سوق داده است.

**الگوهای تاثیرگذار کارآفرین در جامعه کم است
رئیس کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان با بیان اینکه الگوهای تاثیرگذار کارآفرین در جامعه کم است ، گفت: نبود این الگوها باعث ایجاد فرهنگ ترس از شروع کار شده است.
وی با با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ ترس از شروع کار در لرستان وجود دارد، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کنونی و نبود الگوهای موفق کارآفرینی در این استان مانع از تمایل افراد برای سرمایه گذاری وکارآفرینی شده است.
الماسی گفت: نبود افراد تاثیرگذار در لایه های تصمیم گیری ملی یکی از دلایل فرهنگ ترس ازشروع کار در لرستان شده است و این در حالی است که در تصمیم گیری های کلان در سطح ملی و حمایت های ملی ویژه اشخاصی برای پیگیری مشکلات استان وجود ندارد.
وی افزود: شرایط حاکم بر استان باعث شده نمایندگان استان اغلب درگیر جابجائی ها و انتصابات باشند تاجائیکه فرصتی برای خلاقیت فکری وتسلط بر بسته های حمایتی ندارند.

**رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی درلرستان انجام می شود
این استاد دانشگاه ادامه داد:در راستای رصد اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه لرستان مطالعات و برسی هایی انجام شد.
وی بیان کرد: 55 درصد دانشجویان فارغ التحصیل سال 93 دانشگاه لرستان انجام شد و اغلب این افراد شاغل بودند در حالیکه 20 درصد شغل نامرتبط داشتند.
الماسی ادامه داد: برخی رشته ها به لحاظ اشتغال با مشکل جدی مواجه بودند و در این راستا رشته هایی که نامتناسب با بازار کار استان هستند با رشته های مورد نیاز جایگزین خواهند شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط جغرافیایی و ظرفیت بالای گردشگری در این استان تلاش می شود صنعت گردشگری در لرستان احیاء و تبدیل به برند استان شود.

**دانشجویان دانشگاه لرستان درس کارآفرینی را طی می کنند
رئیس کارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:مرکز کارآفرینی در دانشگاه لرستان با هدف حمایت مالی و فکری از دانشجویان راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: استارت آپ ها و ایده شوهایی کارآفرینی، اجرای درس کارآموزی هدفمند و تحت کنترل، طی کردن حداقل یک دوره مهارتی از برنامه های دانشگاه لرستان جهت آشناسازی دانشجویان با کارآفرینی و لزوم مهارت افزایی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: رصد اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه لرستان انجام می شود و رشته های مورد نیاز استان جایگزین رشته های تحصیلی اشباع استان می شود.
وی تاکید کرد که این دانشگاه از دانشجویان فعال در بحث کارآفرینی حمایت های مالی و فکری می کند.

**مهارت آموزی تاثیر قابل توجهی در رفع بحران اشتغال دارد
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: یکی از چالش های امروزی جامعه مشکل اشتغال و نبود مهارت کافی برای فارغ التحصیلان است.
حشمت الله معتمدی افزود: مهارت آموزی در بحث کارآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهم امر اشتغال به شمار می رود.
وی اظهار داشت: حضور اشخاص بدون مهارت در عرصه کارافرینی با شکست مواجه می شود و افراد دارای مهارتهای مختلف فنی، فن بازار، فن بیان و مذاکره در امر کارآفرینی موفق خواهند بود.
معتمدی گفت: ارتقاء مهارت و آموزش مهارت از رسالت های اصلی فنی و حرفه ای به شمار می رود.

**فرهنگ کار در لرستان با انتظار پشت میز نشینی مواجه است
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: حجم بیکاری در لرستان به حدی بالا است که آموزش های نهاد های آموزشی پاسخگوی نیاز بازار نیست و دولت باید حمایت و برنامه های لازمه را در راستای حل این مشکل داشته باشد.
به گفته وی فرهنگ کار در لرستان درست نیست و افراد فارغ التحصیل اشتغال را در پشت میز نشینی تعریف می کنند در صورتیکه کارآفرین باید در میدان عمل باشد.
وی اظهار داشت: افراد اغلب افراد به سمت رشته های نظری تمایل دارند و افراد کمتری رشته های عملی و مهارتی را انتخاب می کنند.
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان کرد:عدم مهارت در فاراغ التحصیلان دانشگاهی نیز باعث افزایش حجم فارغ التحصیلان بیکار در جامعه می شود.
معتمدی ادامه داد: آموزش و پرورش لرستان برنامه ریزی هدایت شغلی موفقی انجام داده است و نتایج مثبتی خواهد داشت و افراد به سمت دوره های مهارت آموزی حرکت خواهند کرد.

** کمبود کارآموز یکی از دلایل عدم مهارت آموزی در جامعه است
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان همچنین گفت: در حال حاضردر سطح کشور با کمبود کارآموز مواجه هستیم و اغلب افرادی که به موسسات کاریابی مراجعه می کنند فاقد مهارت هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه این افراد حاضر به شرکت در دوره های مهارتی آموزش فنی و حرفه ای نیستند.
معتمدی اظهار داشت: نبود ایده کارآفرینی در این افراد باعث تمایل به پشت میزنشینی شده است که عوامل زیادی از جمله موارد فرهنگی در این بحث موثر است.
وی افزود: تعریف کار در نقاط مختلف متفاوت است و در برخی شهرستان ها افراد کارآفرین تر هستند.
معتمدی بر لزوم همکاری رسانه ها و دانشگاه ها در راستای تغییر نگرش افراد جامعه در امر اشتغال تاکید کرد.
وی گفت: اغلب افراد شرکت کننده در دوره های مهارتی فنی و حرفه ای وارد بازار کار شده اند اما آمار درستی در این زمینه وجود ندارد و باید مطالعات دقیقی در این راستا انجام شود.
معتمدی ادامه داد:تاثیرگذاری دوره های فنی و حرفه ای با توجه به آماربالای بیکاری چشمگیر نیست.

**دانشگاه ها به رسالت و هدف اصلی خود برگردند
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: هدف از تاسیس دانشگاه ها در سطح کشور به منظور مهارت آموزی و آموزش های عملی بسیار خوب بود اما در حقیقت این دانشگاه به هدف واقعی نرسیدند.
وی افزود: دانشگاه ها بعد از مدتی تبدیل به دانشگاه های علمی تبدیل شدند و هدف کاربردی را از دست دادند.
معتمدی اظهار داشت: افراد زیادی در سطح جامعه دارای مدرک مهندسی هستند اما به لحاظ علمی و عملی هیچ بهره ای از این مدارک نبرده اند.
وی ادامه داد: افراد فارغ التحصیل دانشگاه به لحاظ طبقه اجتماعی رشد کرده اند اما شرایط اقتصادی آنها متناسب با مدرکشان رشد نداشته است.
معتمدی بیان کرد: مدرک گرایی باعث شده افراد ناتوان و غیر متخصص در طبقات بالای اجتماعی قرار بگیرند و چالش اجتماعی و جامعه شناختی ایجاد شده است.

**کارگاه های فنی و حرفه ای لرستان از تکنولوژی روز عقب مانده اند
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس مهارت در صنعت در نظر گرفته شده اند ادامه داد: در حال حاضر کارگاه های فنی و حرفه ای اغلب صنعتی هستندو در بخش کشاورزی،فرهنگ و هنر و خدمات کارگاه ها تجهیز کمتری دارند.
معتمدی اظهار داشت: کارگاه های صنتعی اغلب سرمایه بر هستند ودر سنوات گذشته توجه چندانی به تجهیزات با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی نشده است.
وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای در لرستان به روز نیست و در حالیکه علم در حال رشد است اما کارگاه های فنی و حرفه ای از تکنولوزی روز دنیا عقب مانده است.
معتمدی تاکید کرد: باید آموزش ها را به روز کرد و به مرزهای علم دنیا نزدیک شویم و در این راستا سرمایه گذاری شود.
معاون فنی و حرفه ای لرستان گفت:برنامه ریزی کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای بدون نیاز سنجی استان ها در سال های گذشته انجام شده است و هم اکنون نیازروز جامعه تغییر پیدا کرده است.
وی تاکید کرد که تغییر این آموزش ها نیازمند اعتبارات لازم و ساختار شکنی است و آموزش های مورد نیاز استان ارایه شود.

**طرح کارآموزی در محیط واقعی کار در لرستان انجام شد
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: در سال گذشته در کارگاه های مهارت آموزی 563نفر از آموزش ها استفاده کرده اند.
وی افزود: افرادی دارای مجوز فعالیت های فنی و صنفی که در سطح بازار و شهرها دارای کارگاه هستند با نظارت فنی و حرفه ای مجاز به برگزاری دوره های آموزشی هستند.
معتمدی اظهار داشت: در هر دوره این افراد مجاز به آموزش سه نفر هستند و در پایان دوره ها در آزمون های عملی و تئوری شرکت و گواهینامه دریافت می کنند.
وی بیان کرد: این افراد با معرفی به سازمان های حمایتی و دریافت تسهیلات در سطح بازار جذب می شوند.
معتمدی گفت: در حاشیه شهرها،مناطق عشایری و مراکز ثابت شهری و روستایی،زندان ها و مراکز درمانی معتادان دوره های آموزشی مهارت افزایی برگزار می شود.

**شعار سال جاری در راستای اشتغال و مهارت آموزی است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز در این میزگرد گفت: اشتغال یکی از دغدغه های اصلی حکومت ها و راه حل مشکل توسعه در هر کشوری است.
نصرالله بازگیران افزود: سرمایه انسانی و اجتماعی تاثیر بسیار مهمی در توسعه جوامع دارد ومهارت آموزی نیروی انسانی در این راستا بسیارتاثیرگذار است.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که چراغ راه آموزش و پرورش می باشد در این سند مهم بر بحث مهارت آموزی تاکید زیادی شده است.
وی ادامه داد: اکنون مهارت آموزی به عنوان کارکرد درونی نظام تعلیم وتربیت در نظر گرفته شده است.
بازگیران همچنین اظهار داشت: تولید و اشتغال 2 کلید واژه هستند که مقام معظم رهبری بر آنها تاکید دارند و راه برون رفت جامعه از معضل بیکاری بر این مبنا است.
وی افزود: نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نیز بر اساس حمایت از تولید و در راستای اشتغال و مهارت افزایی می باشد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: برابر برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری باید تا سال 1404 تک رقمی شود و فرهنگ مدرک گرایی باید تبدیل به مهارت آموزی شود.
وی بر ضرورت آموزش با کیفیت تاکید کرد و گفت: آموزش رابطه متقابل با اشتغال دارد و اگر آموزش به عنوان سرمایه گذاری در نیروی انسانی در نظر گرفته شود بین رابطه اقتصادی و مهارت و تخصص رابطه مثبت وجود دارد.

**جامعه ما آشنایی کامل با ماهیت و مزایای مهارت آموزی ندارد
بازگیران تصریح کرد: در حوزه یادگیری و یاددهی توجه به نیازهای یادگیرنده و نیازهای جامعه بسیار مهم است چراکه جامعه به نیروهای کارآمد و توانمند نیازمند است.
وی اظهار داشت: در فرهنگ ما مهارت آموزی جامعه دچار چالش هایی است و این امر نیازمند فرهنگ سازی بوده که باید با برنامه ریزی درست در این راستا حرکت کرد.
بازگیران ادامه داد: قوانین لازمی برای اجرای درست آموزش وجود ندارد و زیرساخت های مورد نیاز برای کسب مهارت ها ایجاد نشده است.
وی افزود: کمبود زیر ساخت اشتغال در جامعه ما به وضوح مشاهده می شود و به عبارتی تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و اعتبارات لازم برای مهارت آموزی در دسترس نیست.

**بازار کار لرستان نیازسنجی نشده است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنین با تاکید بر اینکه بازار کار لرستان نامشخص است، گفت: فارغ التحصیلان براساس نیاز بازار کار تربیت نشده اند.
وی افزود: فرهنگ کار ومهارت آموزی در لرستان ضعیف است و از طرفی نیز آمایش سرزمینی بازار کار استان تهیه نشده است.

**یکی از ارزش های اجتماعی در سالیان گذشته مدرک بود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: در حال حاضر آمار فارغ التحصیلان مهندسی کشور در دنیا دارای رتبه بالایی است اما چرا این افراد جذب بازار کار نشده اند.
وی تاکید کرد باید بپذیرم که یا آموزش این افراد صحیح نبوده و یا آموزش این افراد مهارت افزا نبوده است.
بازگیران با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد تحت آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند بیان کرد: برای ایجاد تحول در مهارت بینش لازم باید وجود داشته باشد و دانش لازم کسب شود.
وی اظهار داشت: اتحاد و انسجام لازم بین همه دستگاه ها برای مهارت آموزی در حال حاضر وجود ندارد.

**طرح خوداتکایی در راستای مهارت افزایی دانش آموزان لرستان اجرا می شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت:متولی آموزش های رسمی مهارت افزایی آموزش و پرورش و متولی آموزش های غیر رسمی سازمان فنی و حرفه ای است.
وی اظهار داشت: آموزش های غیر رسمی منتهی به دیپلم نمی شود و برای دریافت مدرک دیپلم افراد باید تعداد واحدهای مورد نظر را طی کنند.
بازگیران ادامه داد: در مدارس شبانه روزی شرایطی برای یادگیری مهارت و تقویت فرهنگ مشارکت و مسئولیت پذیری ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: رشته های پرورش زنبور عسل، کشت زعفران، پرورش کبک در طی 20 جلسه با حضور مربیان برگزار می شود.
بازگیران گفت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اجرای نمودن منویات مقام معظم رهبری آموزش های مهارت محور در 60 ساعت در متوسطه اول اجرایی می شود.
وی افزود: این دوره ها با هدف آشنایی دانش آموزان با فرهنگ مهارت آموزی برگزار می شود و جهت گیری دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی درست انجام خواهد شد.
بازگیران اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده این دوره ها در 10 درصد آموزشگاه های استان برگزار می شود.
وی افزود: مجری این طرح مراکز آموزشی فنی و حرفه ای هستند و با نظارت آموزش و پرورش دوره ها برگزارمی شود.

**35 درصد دانش آموزان لرستانی در سال تحصیلی جدید در آموزشگاه های فنی و حرفه ای جذب می شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: سال گذشته 10 هزار و 500دانش آموز یعنی 29 درصد دانش آموزان در آموزشگاه های فنی وحرفه ای تحصیل کردند.
وی افزود: در سال تحصیلی جدید حدود 18 هزار دانش آموز در مدارس فنی وحرفه ای جذب خواهند شد.
بازگیران ادامه داد: فرصت های مهارت آموزی در سطح استان باید ایجاد شود و سطح توانمندی دانش آموزان را ارتقاء داد.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.