به گزارش ایرنا، شلوغی بازار محرم و ماه مهر باعث شده تا خیابان های اصلی شهر تا پاسی از شب با حضور خریداران از رونق و ازدحام همراه باشد و چه بسیارند کودکان و نوجوانانی که در کنار خرید کیف و کتاب مدرسه به فکر تهیه لباس مشکی، طبل و زنجیر هستند.
کودکان برای خود هیات هایی کوچک راه اندازی و در کوچه و محله با امکاناتی کم، تکایا برپا می کنند و با اندک بضاعت مالی برای هیات بلندگو، مداح و علامت تهیه می کنند.
عشق کودکان و نوجوانان به حسین، عشقی غیر قابل وصف است این عشق خدایی است و هرگز اجباری از سوی خانواده و معلم در کار نبوده است.
بسیاری از کودکان و نوجوانان که عشق حسین در دلهایشان طنین انداز شده تا پاسی از شب در هیات های عزاداری حضور یافته و به پذیرایی کردن از عزاداران پرداخته و در کنار آنها نیز برای حسین و مظلومیت حسین اشک می ریزند واقعا 'این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست'.
دختران نوجوان نیز در سقاخانه ها و مجالس عزای حسین در کنار مادران خود با پوشیدن لباسهای مشکی به گلاب دادن و پذیرایی کردن از میهمان مجلس حسین (ع) می پردازند.
حضور کودکان در مراسم عزاداری همپای بزرگترها موجب می شود تا توانایی فهم و نحوه شرکت در عزاداری‌ها را آموخته و در بخش‌های مختلف عزاداری مانند پذیرایی کردن یا نصب پرچم مشارکت داشته باشند و این امر موجب می شود تا به کودکان تجربه دین که مقدمه هویت دینی است را بیاموزند.
با آمدن ماه محرم جامعه دچار تغییر و تحول ‌شده و فرصت‌های بی‌نظیر تربیتی فراهم می شود و هر قدر بتوانیم از این فرصتها فضایی سازنده و با تدبیر به وجود بیاوریم، بهره تربیتی بیشتری خواهیم برد.
جامعه امروز با توجه به هجمه های دشمنان علیه نسل جوان و نوجوان و کودکان نیازمند نگرشها و بهره برداری لازم از فرصتهایی مانند محرم و دیگر مناسبتهای مذهبی است.
اگر می‌خواهیم برخی از آسیب‌های اجتماعی و فردی در خانواده و همچنین کودکان اصلاح شود باید از فرصت محرم، قیام عاشورا، فرهنگ تربیتی آن ایثار، دعا، ظلم‌ستیزی، یاری کردن مظلوم و آنچه به عنوان زندگی متعالی می‌خواهیم به کودکان و نوجوانان بیاموزیم .
باید تلاش کرد از علاقمندی کودکان و نوجوانان به حضور در محافل و مجالس حسین استفاده کرد و با معرفی هر چه بهتر مکتب حسین آینده آنها را به جای مشغول شدن به اهداف پوچ با یک انگیزه بالا برای آینده پر از موفقیت و ساخت کشوری آبادتر ساخت.
در این میان نقش خانواده‌ها و متولیان برگزاری مجالس عزا از جمله مدیحه‌ سرایان و ذاکران اهل بیت باید نسبت به نکات تربیتی مربوط به کودکان در این ایام حساس باشند.
باید در محرم و عزاداریها تلاش کنیم و بعد از آن هم مراقب باشیم آثار تربیتی به دست آمده حفظ شود و نگرش این نباشد که عاشورا تنها یک مراسم مذهبی و فرصتی برای رسیدن به ثواب است.
عاشورا و محرم یک گنجینه بزرگ فرهنگی و تربیتی است که همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و باید در این ماه در کودکان و نوجوانان یک هویت اسلامی و حسینی ایجاد کنیم تا زمانی که در معرض ناهنجاری قرار می‌گیرند، بتوانند خویشتنداری کنند.
نهادینه کردن فلسفه قیام امام سوم شیعیان اباعبدالله الحسین (ع) و ترویج فرهنگ عاشورایی در میان کودکان وظیفه خانواده ها و مسوولان است تا فرزندان این مرز و بوم با پرورش در مدرسه عاشورا، پرچم داران آینده فرهنگ حسینی باشند.
6052/7273
* خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.