پیداست رنگها را بخوبی می شناسد که با دقت خاصی رنگبندی های مختلف از طیف هر رنگ را دسته بندی کرده است ؛ وقتی از بین گردن بندها رنگ آبی را سفارش می دهی بی درنگ می گوید کدام طیف آبی؟! آبی فیروزه ای ، آبی تیره، کاربنی، آبی روشن که در این کار البته دختر خردسالش نیز او را همراهی می کند.
از کارآفرینی و تعریفش چیز زیادی نمی داند اما می گوید ؛ سرپرست خانوار است و از راه فروش ساخت صنایع دستی که تنها حرفه ای است که بلد است امورات زندگی خود و سه فرزندش را می گذراند.
می گوید فعلا همین که بتواند از طریق این کار زندگی را بگذراند و از پس معیشت روزمره برآید راضی است اما اگر روزی برسد که توان بیشتر ازاین را داشته باشد مشتاق به توسعه و صرف هزینه بیشتری برای پیشرفت در کارش خواهد بود و با توجه به علاقه و همراهی که دختر خردسالش با او در این کار دارد می تواند امیدوارتر هم باشد.
در موردی دیگر ؛ اکرم زنی 48 ساله و سرپرست خانوار یکی از صاحبان مجوزهای مشاغل خانگی است.
او که سرپرست خانواده ای سه نفره است ، خیاطی می کند و حال بعد از چندین سال تخصصی به پرده دوزی مشغول است از کارش رضایت دارد و می گوید توانسته مشتری هایی برای فروش کارهایش داشته باشد.
می گوید ؛ کار را در منزل انجام می دهد و 2 نفر دیگر که از آشنایان خانوادگی هستند را نیز به کار گرفته و از اینکه در فضای خانه توانسته کسب و کاری راه اندازی کند، خرسند است.
در پاسخ به اینکه میزان درامدش چقدر است ؟! تمایل به گفتن میزان عدد و رقم دقیقی ندارد اما از اینکه می تواند هزینه خود و خانواده را تامین کند رضایت دارد.
کارآفرینی و ثروت آفرینی زنان می تواند در توسعه اقتصادی و اقتصادی پویا موثر باشد اما آنچه فعلا بعنوان کار اقتصادی زنان مطرح است معیشتی و بیشتر در حد و اندازه برآورده کردن نیازهای ضروری و گذران زندگی از جانب زنان است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
زنان حدود 900 هزار نفر از جمعیت لرستان را به خود اختصاص داده اند که می توان با توانمندسازی این ظرفیت بالقوه گام مهمی در راستای توسعه استان برداشت البته در این راه موانعی نظیر محدودیت های فرهنگی، نداشتن اعتماد به نفس، قوانین سختگیرانه ونبود آموزش کافی وجود دارد.

**رویکرد دولت و حمایت از کارآفرینی زنان
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری لرستان می گوید: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید درحوزه زنان توان افزایی از لحاظ اقتصادی و اشتغال آفرینی است و حمایت از زنان برای ارتقاء وضعیت اقتصادی شان از طریق برگزاری دوره های آموزشی و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره برای تولید و فعالیت های اقتصادی صورت می گیرد.
ناهید پرویز پور در گفت و گو با ایرنا افزود: کسانی که طرح ها و ایده های کار آفرینی دارند می توانند از این امکانات و خدمات در جهت ارتقاء کسب و کار خود استفاده نمایند.
وی اظهار داشت: در راستای حمایت از اشتغال و کارآفرینی زنان یکی از اقدامات قابل توجه در این حوزه برگزاری کارگاه آموزشی طرح توان افزایی زنان و جوانان با رویکرد کسب و کار است که با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری ، امور بانوان استانداری و بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان دراستان اجرا شد.
پرویزپور همچنین گفت: در این طرح که بصورت کاملا رایگان انجام می پذیرد توسط دو نفر از اساتید مجرب آموزش های تخصصی در زمینه فرآیندهای ورود به کسب و کار و مزیت های اقتصادی کسب و کار بومی و تجاری سازی ایده های کار آفرینی به مدعوین داده شد.

** زنان ریسک پذیری و نوآوری در کارآفرینی ندارند
رئیس توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان می گوید: در برگزاری جشنواره کارآفرینان که همه ساله برگزار می شود شمار شرکت کنندگان زن بالا است اما از شاخص های تخصصی کارآفرینی مبنی بر نوآوری و خلاقیت برخوردار نیستند.
زلیخا پورقبادی اظهار داشت: در مجموع زنان خطرپذیری کمتری در فعالیت های کارآفرینی دارند و در رقابت با مردان حذف می شوند که دلایل مختلف و قابل بررسی اعم از فرهنگی و اجتماعی هم در این مشکل اثرگذار است.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان گفت: از بین حشنواره های مختلف کارآفرینی که تاکنون 12 دوره از آن در لرستان برگزار شده معمولا چند سال یکبار یک زن کارآفرین برتر هم معرفی می شود و در مجموع در این جشنواره ها چهار زن بعنوان زن کارآفرین در لرستان از شاخص های تخصصی برخوردار بوده و انتخاب شده اند.
پورقبادی با اشاره به برگزار دوره های آموزشی کارآفرینی زنان افزودذ: در نمونه هایی از این دوره ها مفاهیم اولیه ، تیم سازی و پردازش ایده های خلاقانه آموزش داده شد اما در مراحل بعدی کار یعنی بیزینس پلن و طرح نویسی تعداد ریزش می کرد و فقط تعداد اندکی همراهی می کردند.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: تعداد زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کمتر از مردان کارآفرین است چرا که نوع حمایت ها متفاوت بوده و هیچ جای قانون سهم زنان در تسهیلات، تولید و اشتغالزایی مشخص نشده است.
وی افزود: در فضای رقابتی نیز روابط مردان در دریافت امتیازات بیشتر است و از زنان سبقت می گیرند.
پورقبادی با اشاره به اینکه زنان در حوزه مشاغل خانگی در استان لرستان فعال تر هستند گفت:زنان در مشاغل خانگی و انجام فعالیت هایی که بتوانند درآمدهایی برای آنها داشته باشد از جمله در بسته بندی مواد غذایی و صنایع دستی خوب کار می کنند اما این کارها در تعریف تخصصی کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری گنجانده نمی شود.

**مشاغل خانگی گزینه ای جذاب برای اشتغال زنان
مشاغل خانگی با توجه به هزینه پایین راه اندازی، یکی از جذاب ترین راه های درآمدزایی است که در ایران نیز به لحاظ انعطاف های این نوع مشاغل، روز به روز افراد بیشتری به کسب و کار در این زمینه روی می آورند.
مشاغل خانگی که بیشتر مورد استقبال واقع هستند شامل فرش بافی، بازاریابی تلفنی، عروسک سازی، شیرینی پزی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان خانگی است و غالبا هم از طرف زنان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند، در استان لرستان نیز طی سال های اخیر گرایش به مشاغل خانگی بخصوص در بانوان بیشتر شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان می گوید:امسال سهم لرستان در مشاغل خانگی 235 میلیارد ریال است که از این میزان تاکنون 120 میلیارد ریال تخصیص یافته و در مجموع 2 هزار و 55 طرح به بانک های عامل معرفی شده است.
علی آشتاب یادآور شد: در طرح توسعه مشاغل خانگی که در هشت استان کشور بصورت پایلوت اجرا شده است ؛ وزارت، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید همکاری دارند.
به گفته وی در این طرح متقاضیان مشاغل خانگی بعد از ارزیابی های انجام شده مورد آموزش رایگان قرار می گیرند و با طی کردن دوره های آموزشی ، ارزیابی می شوند.
آشتاب هدف اصلی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق کسب وکارهای خانگی عنوان کرد و گفت: استراتژی این طرح، توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی بنا بر قابلیت ها و ظرفیت های درآمدزای هر منطقه و اتصال پایدار به بازار های فروش است.
در هرحال با توجه به اینکه نرخ بیکاری در جمعیت زنان لرستان به بیش از 27 درصد می رسد لازم است با توانمند سازی آنها علاوه بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی از این توان و ظرفیت بالقوه برای توسعه استان بهره گرفت.
میزان باسوادی در جامعه زنان استان لرستان بنا بر سرشماری سال 1395، 78/6 درصد است بنابراین می توان با ارائه راهکارهایی نظیر توانمندسازی زنان زمینه حضور آنها را در عرصه های اقتصادی و مشارکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراهم کرد.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.