لرستان که 12درصد از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است، به عنوان سومین استان پرآب کشور محسوب می شود.
بنابر آمار شرکت آب منطقه ای لرستان 12میلیاردو 500میلیون متر مکعب آب سالانه از لرستان خارج می شود که 64درصد آن آب تولید شده در استان و 36 درصد آب ورودی از استان های همجوار است.
همچنین میزان آب تولیدی در استان در حوزه کرخه 2میلیاردو 574میلیون مترمکعب و در حوزه دز پنج میلیاردو 400میلیون متر مکعب می باشد.
وجود بیش از 6 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، یکهزارو 593 رشته قنات، هفت هزارو 911 دهنه چشمه، ، 29 رشته رودخانه دائمی (با طول مسیر 2هزارو 450 کیلومتر) لرستان را به عنوان یکی از قطب های آبزی پروری کشور تبدیل کرده است.
همچنین یکهزارو 345 حلقه چاه غیرمجاز سال گذشته در استان شناسایی و تعداد 543 حلقه از این تعداد برای پیشگیری از بحران آب مسدود شد.
سرانه مصرف ماهی در کشور اکنون بیش از10 کیلوگرم است اما این میزان در لرستان 6 کیلوگرم کمتر از سرانه کشوری است.
با این همه فوایدی که مصرف ماهی در مقابل گوشت قرمز دارد متاسفانه هنوز آنگونه که باید مصرف ماهی در افراد جامعه فرهنگ سازی نشده و در این راستا نیاز به همکاری گسترده رسانه های عمومی به شدت احساس می شود
طبق مطالعات انجام شده در حالی که بیش از یکصد نوع غذا می توان با محصولات آبزی طبخ کرد، متاسفانه اکثر مردم جامعه فقط با شیوه سرخ کردن ماهی آشنایی دارند و این مهم شرایطی را فراهم می کند تا برگزاری کلاس های آموزشی طبخ ماهی فراگیر شود.
گوشت ماهی دارای ویتامین های آ، بی، دی، کلسیم، فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد و متخصصان تغذیه برای همه افراد گروه سنی مختلف به خصوص بیماران قلبی، مصرف 2 بار ماهی در هفته را سفارش می کنند.
مدیرکل شیلات لرستان می گوید اکنون بیش از 28هزار تن انواع ماهی در استان تولید می شود و توانایی تولید بیش از 100هزار تن در بلند مدت در لرستان وجود دارد.
کیارش بیرانوند معتقد است لرستان در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی و تولید آبزیان پرورشی در بین استان های غیر ساحلی دارای رتبه اول است.
وی به وجود 27 مرکز تکثیر ماهی در لرستان اشاره کرد و گفت: 200نفر مستقیم و 400نفر غیرمستقیم در این مراکز مشغول به کار هستند.
بیرانوند هدف از پرورش ماهی در قفس را استفاده بهینه از پهنه آبی استان بدون تخریب محیط زیست عنوان کرد و پرورش ماهی در قفس را راهکاری برای افزایش تولیدات شیلات در سرانه مصرف ماهی دانست.
مدیرکل شیلات لرستان معتقد است اکنون در لرستان 2هزارتن پرورش ماهی در قفس تولید می شود که تا پایان امسال این میزان به سه هزار تن خواهد رسید.
با وجود تعداد سدهای ساخته شده و یا در حال احداث استان پرورش ماهی قزل آلا پشت سد های احداثی یکی از بزرگترین طرح های شیلاتی استان است که با هدف استفاده بهینه از توانمندی های بالقوه منابع آبی و افزایش میزان تولید ماهی در واحد حجم منابع آبی، ایجاد اشتغال برای افراد بومی و افزایش درآمد آنان در حال بررسی می باشد و در صورت اجرای کامل این طرح می توان شاهد رونق اقتصادی چشمگیری در سطح استان بود.
به گفته رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان، کاهش بارندگی ها به منابع سطح زیرزمینی تاثیر منفی داشته و حجم آب پشت سد مخازن استان (کزنار، حوضیان، خان آباد، مروک، هاله ، ایوشان) تا به امروز 85میلیون و 200هزار مترمکعب که 59درصد حجم مخازن سدها خالی می باشد.
محمد جلیلوند مدیرعامل شرکت تعاونی مجتمع مور زرین الیگودرز و پرورش دهنده ماهیان سردآبی در لرستان گفت: ماهیان لرستان به دلیل آب روان و پاک موجود در استان از بهترین و ویژه ترین ماهیان موجود در کشور بوده و انتظار می رود مسئولان با حمایت از پرورش دهندگان زمینه را برای فعالیت اقتصادی در این زمینه فراهم آورند.
این پرورش دهنده ماهیان سردآبی با اشاره به کیفیت بالای ماهیان پرورشی لرستان افزود: طبق آمار دامپزشکی کشور واردات ماهی تیلاپیا (فیله) در سال گذشته 20هزار تن بوده و این زنگ خطری برای پرورش دهندگان ماهی در کشور است.
جلیلوند اضافه کرد: با وارد کردن هرکیلوگرم ماهی تیلاپیا، 2کیلوگرم از تولیدات داخلی را از دست می دهیم این درحالی است که تعداد هفت هزار پرورش دهنده ماهی در کشور وجود دارد که با واردات این نوع ماهی 9هزار نفر شغل خود را از دست داده اند.
عضو اتحادیه ماهیان سردآبی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تولید ماهیان داخلی به دلیل واردات ماهی تیلا پیا رو به کاهش است.
اکبر جمشیدوند ادامه داد: کاهش قیمت تنها به دلیل واردات ماهی تیلاپیا ، بسیاری از کارگاه های تولیدی پرورش ماهی را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده و آمار بیکاری را افزایش داده است.
وی بیان کرد: در شهرستان الیگودرز که در گذشته سالانه 80هزار تن ماهی قزل آلا تولید می شد اکنون به دلیل واردات ماهی تیلا پیا این میزان به یکهزار تن رسیده و تمام دارایی تولیدکنندگان از بین رفته است.
وی افزود: ماهی تیلا پیا به دلیل سازگاری در هر شرایطی حتی در فاضلاب هم می تواند پرورش یابد و در صورتی رهایی در بستر رودخانه خطر جدی برای محیط زیست بشمار می آید چرا که می تواند موجودات آبی را طعمه خود کند.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.