به گزارش ایرنا، در این مراسم آیات حسینی بوشهری، کعبی، ری شهری، سعیدی، فاضل لنکرانی و اعرافی، بیوت مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین، استاندار قم، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید و فضلای حوزه های علمیه حضور یافته بودند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این مراسم با تجلیل از شخصیت برجسته علمی و مجاهدت سیاسی مرحوم آیت الله مشکینی، خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان امروز حوزه های علمیه و شخصیت های سیاسی حوزوی به نوعی از شاگردان این عالم ربانی بوده اند.
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی با بیان اینکه شأن و جایگاه انسان ها با گفتار و رفتارشان مشخص می شود، اظهار داشت: مرحوم آیت الله مشکینی در هر عرصه ای که به خدمتگزاری مشغول بودند، منشأ خیرات و برکات بسیار بوده و به عنوان الگویی برای دیگران مطرح بودند.
وی با بیان اینکه مردم مومن و انقلابی قم هنوز خطبه های گرانقدر مرحوم آیت الله مشکینی در سنگر نماز جمعه را به یاد دارند، تصریح کرد: ایشان نه تنها به عنوان یک فقیه برجسته بلکه از اساتید مبرز اخلاق در حوزه های علمیه بودند و همگان ایشان را به عالم عامل می شناختند.
وی در پایان با اشاره به مبارزات انقلابی و خدمتگزاری ارزنده مرحوم آیت الله مشکینی در قبل و بعد از انقلاب و تبعیت محض ایشان از ولی فقیه، بر ضرورت قدرشناسی از بزرگان حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: این فقیه مجاهد با وجود برخورداری از پست های سیاسی، اما هیچگاه تحت تأثیر مطامع دنیوی قرار نگرفت و همواره زندگی بسیار ساده و زاهدانه ای داشت.
آیت الله «علی اکبر فیض» معروف به «مشکینی» در سال 1300 هجری شمسی در روستای «اَلنی» از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.
وی در درس های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت.
آیت الله مشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در دو جلد) اشاره کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله مشکینی در مسئولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.
این عالم ربانی در هشتم مردادماه 1386 ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.
8146 / 8133/ خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.