به گزارش ایرنا از روابط شهرداری قم ، حمیدرضا عابدی خرسند مدیرکل روابط عمومی شهرداری قم دراین رابطه گفت: کاروان گل توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز با هدف تبریک آغاز دهه کرامت به شهروندان وزائران و اهدا گل به آنان به حرکت درآمد و فضایی مملو از طراوت و شادی را در سطح شهر ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه این کاروان از هسته مرکزی شهر قم عبور کرده و به حرم مطهر منتهی خواهد شد به اقدامات شهرداری در این ایام اشاره نمود و افزود: فضاسازی شهری، ایجاد المان‌های مناسبتی، نصب پارچه‌نوشت‌های مرتبط با حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) ، چراغانی ، همچنین برگزاری جشن‌ها و مراسم های ویژه‌ فضایی شاد و با طراوت را در شهر ایجاد کرده است.
عابدی خرسند گفت: هر ساله از میلاد بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت در سطح کشور جشن‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود که شهر قم و مشهد در این ایام به سبب وجود بارگاه فرزندان امام موسی کاظم(ع) حال و هوای ویژه‌ای دارد.
در همین حال درسالروز میلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه (س)، شهر مقدس قم سراسر نور و سرور شده است و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) از سراسر کشور با حضور در کنار بارگاه منور آن حضرت به جشن و سرور پرداخته اند.
مردم متدین قم با برپایی های آیین های جشن و سرور و پخش شیرینی و دود کردن اسپند و چراغانی خیابان ها و معابر شهر ارادت خالصانه خود را به ائمه اطهار (ع) نشان داده و این ایام را به یکدیگر تبریک می گویند.
برپایی ایستگاه های صلواتی، حرکت کاروان های جشن و شادی درخیابان های شهر و حضور درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر برنامه های مردم قم به همراه زائران برای عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) می باشد.
یکم ذی العقده ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی از تبار پاکان است. وارسته ای که در خاندان حضرت محمد(ص) عنوان کریمه اهل بیت را از آن خود کرد و نگین درخشان شهر قم لقب گرفت.
حضرت معصومه(س) از محضر پدر بزرگوار خویش بهره های فراوانی برد و به همراه امام رضا(ع) برادر خود از جمله آموزگاران تقوا، احسان و کرامت برای تمامی اعصار شد.
این بانوی پرهیزگار در نبود حضرت موسی کاظم(ع) به پرسش شیعیان پاسخ می داد و آنچنان افراد را قانع می کرد که تحسین همگان را بر می انگیخت. ایشان علوم دینی و سخنان بزرگان را به صورت نقل حدیث از خود به یادگار گذاشت.
حضرت معصومه(س) که فاطمه ثانی نیز نامیده می شود، درحدیث ها و روایت هایی که از ائمه معصومان(ع) رسیده به نیکی یاد شده است و او را «شفیعه روز جزا» نامیده اند. بی شک باید علت این تکریم را در شخصیت تاثیر گذار آن والامقام در تاریخ اسلام جست وجو کرد.
ایشان در میان زنانی که از آنان، حدیث روایت شده جزو برترین ها و مورد وثوق امامان عصر خویش بودند و به وسیله نقل حدیث به هدایت جامعه می پرداخت.
بزرگان دین برای آن بانوی گرانقدر احترام و جایگاه خاصی قائل بوده و همگی در برابر آستان با عظمت ایشان سر تعظیم فرود آورده و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت دانسته اند.
پس آغاز امامت امام رضا(ع) هنگامی که مامون خلافت را به دست گرفت، برای استحکام پایه های خلافت خود با تدارک تبعیدی اجباری، آن امام بزرگوار را به خراسان فراخواند. در این میان حضرت معصومه(س) با گذشت یک سال از هجرت امام به منظور دیدار ایشان برای به همراه گروهی از یاران و نزدیکان خویش به ایران سفر کرد.
کریمه اهل بیت(س) در میان راه همگان را نسبت به مظلومیت و غربت امام رضا(ع) آگاه می ساخت که این موضوع تاب تحمل حکومت وقت را ربود و هنگامی که کاروان حضرت معصومه(س) به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان آن بزرگوار با پشتیبانی نیروهای حکومت با کاروانیان به جنگ پرداختند و افراد زیادی را به شهادت رساندند. این بانوی والامقام نیز پس از آن رویداد تلخ بیمار شدند و به همین علت در شهر قم اقامت کردند.
سرانجام حضرت معصومه(س) در 10 ربیع الثانی 201 هجری قمری در 28 سالگی در راه سفر به توس پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری در شهر قم دیده از جهان فروبستند و به دیار حق شتافتند.
7403/ 6133/ خبرنگار- محسن آقاگلی ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.