به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم، احمد حسینی در همایش اساتید درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: جمع آوری و نشر آثار حماسه سال‌های ایثار و شهادت متعلق به همه است و نگاه جناحی در مورد آن معنا ندارد؛ اما ما در این زمینه 2 خط قرمز داریم؛ اولا کسانی که در مقابل نظام می ایستند و ثانیا کسانی که مجرمیت آنها از سوی محاکم قضایی اثبات شده است.
وی افزود: طی سال‌های اخیر، به دفاع مقدس از نقطه نظر رویکرد حماسی، یادواره ای، مراسمی، تاریخ نگاری، تحلیلی و عاطفه ای پرداخته شده است اما جای خالی توجه به رویکرد عملی و معرفتی از سوی مجامع حوزوی و دانشگاهی بیش از پیش احساس می شود.
حسینی ادامه داد: با این حال، ب‌رغم بی‌مهری‌ها و غفلت‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد، بحمدلله فرهنگ ایثار و شهادت توانسته جای خود را در جامعه باز کند.
وی با بیان این که رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس معجزه دست خالی در برابر تکنولوژی پیشرفته دنیا را به نمایش گذاشتند، تصریح کرد: دلاورمردان سپاه اسلام در حساس‌ترین لحظات با کمترین تجهیزات و البته با تبعیت از اوامر ولایت فقیه و فرماندهی معظم کل قوا، بالاترین اثربخشی و خدمت را به تمامی قشرها داشته‌اند و امانت بزرگ فرهنگ دفاع مقدس را که برگرفته از نهضت عاشورا بود امروز به حماسه سرخ مدافعان حرم و جبهه مقاومت تسری بخشیدند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در ادامه فرایند جذب اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس و برنامه‌های آتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در زمینه تامین اساتید خواهر درس آشنایی با دفاع مقدس نیز تمهیداتی صورت گرفته و نیاز دانشگاه ها مرتفع شده است.
وی تاکید کرد: ضروری است به منظور جلوگیری از فراموشی و تحریف حماسه دفاع مقدس، مولفه‌های مربوط به درس مربوطه با رویکرد ترغیبی و تشویقی به دانشجویان ارائه شود.
جانشین فرمانده لشکر 17 امام علی بن ابی طالب (ع) در دوران دفاع مقدس نیز در این همایش، به تبیین اهمیت درس آشنایی با دفاع مقدس و ضرورت نوآوری در ارائه بی‌عیب و نقص آن به دانشجویان پرداخت.
سردار احمد فتوحی با تشریح موضوع «دفاع» و مقدس بودن آن تصریح کرد: دفاع در برابر تهدیدات، برای همه موجودات زنده، امری غریزی و طبیعی است و به خصوص برای ما به دلیل این که مطلقا آغازگر جنگ نبوده‌ایم، دفاع از ارزش‌ها موضوعی مقدس به حساب می‌آید.
فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: هنر امام خمینی (ره) این بود که جنگ تحمیلی را به نبرد حق و باطل و دفاع از حق در برابر هجمه باطل تبدیل و ارزش آن را مضاعف کرد.
وی با بیان این که مولفه دیگر دفاع مقدس، مبارزه با استکبار جهانی و مقاومت در این راه بود، خاطرنشان کرد: جلوه های زیبایی از تلفیق قوانین نظامی مشقت بار و طراحی های عملیاتی در خشکی، دریا و ارتفاعات با صبر و استقامت و سجایای اخلاقی فرماندهان و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس عجین شده بود و ضرورت دارد عطش دانشجویان را نسبت به این موضوع ها تحریک نموده و به طرز شایسته و مناسبی به دور از حاشیه شبهه‌ها و سوالات آنان را برطرف کنیم.
جلسه هم‌اندیشی و دوره آموزشی اساتید «درس آشنایی با معارف دفاع مقدس» به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در دانشگاه پیام نور قم برگزار شد.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.