عباس پور میدانی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اجرای سیاست های حمایتی دولت از کشاورزان و خرید تضمینی محصولات راهبردی، گام موثری در تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب در زمین های کشاورزی است.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری برای ترویج آبیاری های نوین و آموزش کشاورزان در این زمینه، منجر به کارایی بیشتر زمین های کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی می شود.
وی ادامه داد: افزایش جمعیت در سال های اخیر نیاز به استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی را برای تولید محصول بیشتر، افزایش داده است؛ در چنین وضعیتی مدیریت سطح زیر کشت و استفاده از گیاهان کم آب بر برای حفظ آب موجود ضروری است.
پورمیدانی با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه مدیریت منابع آبی دراستان انجام شده است، گفت: افزایش قیمت آب مصرفی در بخش کشاورزی باعث می شود کشاورزان هر چه سریع تربه سمت استفاده از سیستم های نوین آبیاری که کاهش مصرف را در پی دارد هدایت شوند.
وی بیان کرد: تدوین بسته های حمایتی و پرداخت یارانه به کشاورزان از جمله اقدام های مهمی است که در سال های اخیر برای مکانیزاسیون زمین های کشاورزی دنبال می شود.
وی ادامه داد: درشرایطی که گرمای هوا،میزان آب مصرفی بخش کشاورزی را افزایش داده است، کنار گذاشتن گیاهان پرآب بر از چرخه تولید محصولات کشاورزی و جایگزین کردن آنان با محصولات راهبردی و کم آب بر ضروری است.
پور میدانی گفت: سبزی و صیفی جات از جمله محصولاتی هستند که باید سطح زیر کشت آن در استان قم محدود گردد و به جای آن کشت گیاهانی همچون زعفران، پسته و گیاهان دارویی مانند گل محمدی که برای تولید به آب بسیارکمی احتیاج دارند ودارای ارزش اقتصادی هستند، جایگزین شوند.
وی بیان کرد: اصلاح الگوی کشت و استفاده از گیاهان کم آب بر و متناسب با شرایط اقلیمی قم باید با حمایت رسانه های جمعی استان به یک باور عمومی تبدیل و کشاورزان توجیه شوند که هر محصولی را نمی توان با هر مقدار مصرف آب تولید و به بازار عرضه کرد.
کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار گرفته و نزدیک به 133هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 200 هکتار از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یکهزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.