به گزارش ایرنا، علی لاریجانی، روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار شد: طی بررسی های صورت گرفته مشکلات حل شده و مردم استان قم صاحب فرودگاه
خواهند شد.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم گفت: این طرح یکی از گره های کوری در زمینه ترافیک قم بود که توسط فعالیت به موقع و سامان یافته معاونت عمرانی شهرداری قم به اتمام رسید.
وی افزود: انتخاب نام شهدای مدافع حرم برای این تقاطع اقدامی شایسته است چرا که این شهدا حق بزرگی بر گردن مردم ایران ومنطقه درمبارزه با تروریسم داشته اند که با همت این دلاوران و فتوای آیت الله سیستانی از مراجع تقلید فتنه بزرگ داعش از عراق برچیده شد.
وی تصریح کرد: کمک های جمهوری اسلامی از اول حادثه تروریستی در عراق و سوریه و شهدایی که در این راه مشارکت کرده اند کار ماندگار و با ارزش در منطقه بود در حالی که دیگران زیاد صحبت کرده و ائتلاف ایجاد می کردند ولی در عمل از آنها کاری دیده نشد.
تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم قم از اردیبهشت ماه سال 1395 با اجرای طرح پل روگذر بلوار جمهوری اسلامی ، میدان و دوربرگردان ها و زیرگذر بلوار محمود نژاد با هزینه 550 میلیارد ریال آغاز شد و بعد از 14 ماه عملیات عمرانی تیرماه سال جاری به بهره برداری رسید.
تکمیل رینگ ترافیکی دوم شهر،اتصال رینگ دوم و سوم ترافیکی، کاهش بار ترافیکی محدوده میدان رسالت، مسیر بلوار جمهوری اسلامی و بلوار شهیدان محمود نژاد،کاهش زمان سفرهای درون شهری، روان سازی ترافیک، سهولت دسترسی مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب و تسهیل در ارتباط مرکز شهر با بلوار آیت الله بروجردی و پردیسان از جمله اهداف این طرح است که توسط معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم انجام شد.
لاریجانی با بیان این که کارهای عمرانی شهرداری رونق خوبی در آبادانی قم به وجود آورده است گفت: تلاش هایی در حوزه توسعه و آبادانی دراین استان صورت گرفته که روز به روز درحال تجلی است.
وی ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی هشت ورزشگاه در مناطق هشتگانه قم که دارای سرانه ورزشی کمی نسبت به سایر استان ها است و نیاز مناطق محروم به مجموعه های ورزشی و فرهنگی است کار به قاعده و خوبی برای جوانان این شهر است.
وی با تاکید بر این که احداث بیمارستان یکهزار تخته در منطقه پردیسان قم گفت: بهره برداری از این بیمارستان و امکانات جانبی آن از جمله هتل، امکانات بهداشتی خوبی برای مردم قم به همراه خواهد داشت.
بیمارستان یک ‌هزار تختخوابی خاتم از مصوبه های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال 94 با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی بانک ‌پاسارگاد کلنگ زنی شد؛ قرار است این بیمارستان درهفت طبقه و با مساحتی بالغ بر200 هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود.
بیمارستان خاتم، دارای بخش‌ های قلب و عروق، گوارش، ژنیکولوژی و زایمان، کودکان، ریه و بیماری‌ های تنفسی، داخلی، مغز و اعصاب، غدد، ارتوپدی و تروما به همراه اتاق‌ های جراحی، اورژانس، آندوسکوپی، آزمایشگاه، تصویر برداری، فیزیوتراپی، مراقبت‌ های ویژه، دیالیز، کلینیک مراقبت‌ های پس از جراحی، پزشکی هسته ‌ای و پرتو درمانی خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی به طرح حرم تا جمکران نیز اشاره کرد و گفت: گام های خوبی دراین زمینه برداشته شده است ضمن اینکه اختلاف نظری با مسئولان کشوری راه و شهرسازی و شهرداری قم وجود داشت که در جلسه ای مورد رسیدگی قرار گرفت و با موافقت وزارت راه و شهرسازی، برنامه های عمرانی با سرعت بیشتری در این مسیر انجام خواهد شد.
بلوار پیامبر اعظم(ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض 300 متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن را ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: شهردار جدید بعد از ساماندهی وضعیت بهم ریختگی مالی توانست با تامین بدهی ها وضع شهر قم را از عقب ماندگی عمرانی خارج کرده و به اجرای طرح هایی با منطق علمی، ضرورت توسعه ای قم را مورد اهتمام بیشتر قرار دهد.
وی ادامه داد: با افزایش جمعیت در قم، خیابان ها قدیمی کشش این تعداد حمل و نقل را نداشت و نیاز به اجرای طرح هایی با منطق علمی داشت که در سطح شهر شاهد بهره برداری از طرح های مختلف وسامان یافتن توسعه و عمران هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی قم با انجام وظایف خویش، بایستی حامی شهرداری باشند تا طرح های بزرگ پیش برود.
لاریجانی به مساله خط راه آهن تهران- قم –اصفهان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح از طریق فایناس درحال انجام است در همین راستا جلسه هایی با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است تا در مسیر قم اتصال هایی درستی صورت بگیرد تا زائرانی که به قم می آیند به راحتی از این امکان حمل و نقلی استفاده کنند.
وی گفت: با توجه به این که بضاعت اقتصادی کشور از لحاط بودجه ای دچار مشکل است باید منابع پایداری با استفاده از ظرفیت فایناس در آبادانی شهرها، رونق تولید و کاهش بیکاری برای شهر قم و سایر شهرها در نظر گرفت چراکه در حال حاضر برخی از کشورها فایناس را برای ایران ایجاد کرده اند.
وی بیان داشت: در خصوص اجرای متروی قم بایستی از ظرفیت فایناس بهره برد تا گامی در توسعه و عمرانی استان برداشته شود.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
در پایان این مراسم از 2 کتاب قم در حریم حرم رونمایی شد و از تعدادی خانواده های شهدا تجلیل شد.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.