به گزارش ایرنا، سید رحمان دانیالی عصر دوشنبه در دویست و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: در حالی که شعاع مجاز در نظر گرفته شده برای ایجاد واحدهای صنعتی پیرامون کلانشهری های تهران و اصفهان به ترتیب 120 و 50 کیلومتر است، این مساله مهم در شهر قم مورد غفلت واقع شده است.
وی با اذعان به این که بین دستگاه های اجرایی قم همدلی و تعامل لازم برای تحقق این امر وجود ندارد، افزود: در برخی استان ها برای تامین سلامتی شهروندان و حفظ محیط زیست حتی از فعالیت واحدهای دارای مجوز نیز ممانعت به عمل می آید ولی در قم با وجود مصوبه شورای برنامه ریزی استان مبنی بر ممنوعیت برخی صنایع آلاینده، اداره کل حفاظت محیط زیست برای تعطیلی و توقف آنها با مشکلات فراوانی مواجه است.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع)- قنوات و فن آوری اطلاعات و ارتباطات و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
وی کوره های آجرپزی موجود در محور قدیم قم - کاشان را از جمله این واحدها ذکر کرد و افزود: برغم کاهش 90 درصدی سوخت فسیلی و رسیدن میزان گازوئیل مصرفی از حدود 200 میلیون لیتر مکعب به 20 میلیون لیتر مکعب، کوره های یاد شده همچنان یکی از کانون های اثرگذار و تهدیدکننده زیست محیطی در شهر قم محسوب می شود.
دانیالی همچنین با اشاره به فعالیت 13 ایستگاه سیار سنجش آلایندگی هوا در قم، توسعه این ایستگاه ها را جزو الزام های اصلی استان برشمرد و گفت: محوطه دانشگاه شیخ مفید(ره) که بزرگترین لکه سبز درون شهری قم به شمار می آید، نقش خود در راستای کاهش آلودگی هوا را به خوبی نشان داده است، ولی با این حال وجود یک ایستگاه هواشناسی که بتواند با پیش بینی زمان دقیق شکل گیری سامانه گرد و غبار شرایط را برای اطلاع رسانی و ارائه علائم هشدار دهنده به شهروندان فراهم کند، ضروری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین با زمان بر توصیف کردن فرایند حل معضل زیست محیطی ناشی از بحران دریاچه نمک قم، یادآور شد: اگر راهکارهای مطرح شده در این زمینه از همین امروز عملیاتی شود، نتایج آن را حداقل یک دهه دیگر شاهد خواهیم بود و با توجه به اهمیت مساله سلامت مردم باید با جدیت برای برون رفت از این مشکل اقدام کنیم.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
وی با اذعان به این که اوضاع محیط زیست قم به هیچ وجه در شان این استان مقدس و مذهبی و متناسب با آموزه های دینی نیست، خاطرنشان کرد: طبق مطالعه های علمی صورت گرفته برای شناسایی کانون آلوده کننده هوای کلانشهر قم، نیروگاه سیکل ترکیبی واقع در محور قم – اراک، شهرک پردیسان و همچنین واحد تولیدکننده آجر در محدوده مسجد مقدس جمکران سه منشاء اصلی این آلایندگی هستند.
وی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی قم با مصرف 150 تا 250 میلیون لیتر گازوئیل تنها نیروگاه در کشور است که با تمام شدن فصل سرما و شروع دوره گرما سوخت مورد نیاز و مصرفی آن از گاز به گازوئیل تبدیل می شود، افزود: این اقدام در حالی صورت می گیرد که قم شاهراه انتقال گاز طبیعی به سراسر کشور است و حتی نیروگاه های استان های اصفهان، کردستان و کرمانشاه نیز برای کاهش آلودگی هوا در تمام فصول سال از گاز برای تامین سوخت خود استفاده می کنند.
وی با بیان این که جمعیت شهرک پردیسان در بازه زمانی سال 90 تا 95 یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: اکسیدهای نیتروژن و گوگردد موجود در فضای این منطقه به شدت سلامت ساکنان را در معرض خطر قرار داده است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی همچنین عدد و رقم خسارت های وارده بابت استقرار واحدهای آلاینده در نزدیکی شهر قم را تکان دهنده برشمرد و افزود: برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده نیازمند وجود همدلی و تعامل بین دستگاه های مرتبط در استان است.
دانیالی با اشاره به این که آلودگی هوای کشور سالانه 800 هزار میلیارد ریال هزینه در بردارد، افزود: خسارت 30 میلیارد دلاری ایران به دلایل زیست محیطی خسارت برآورد شده ای است که حدود 2.5 برابر یارانه مصرفی مردم در طول یک سال است و حدود دو سوم اکوسیستم ها تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارد.
وی با تقدیر از عزم و همت استاندار قم و مجموعه استان برای حل معضل ریزگردها در قم افزود: پس از برگزاری همایش ملی دریاچه نمک در اوایل اردیبهشت ماه سال 96 در دانشگاه قم بالغ بر 800 میلیارد ریال به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزاری استان اختصاص پیدا کرد.
وی همچنین با اشاره به تصویب 154 میلیون مترمکعب حق آبه برای قم در شورای عالی آب کشور افزود: پیگیری تحقق آن از حیطه وظایف ما خارج است، اما در بین استان های کشور هیچ مجمع نمایندگانی قدرتمند تر از مجمع نمایندگان قم نیست که می توانند با درایت و ورودی که به این مساله دارند آن را محقق و به سرانجام برسانند.

** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: رفع معضل آلودگی هوای قم بدون همکاری مجموعه محیط زیست با مدیریت شهری امکانپذیر نیست.
حسن بختیاری با بیان این که خیلی از مواردی که در قالب جلسه های کمیته محیط زیست پیگیری می شود، با هدف مطرح شدن ادبیات زیست محیطی بین مسئولان بوده است، افزود: جلوگیری از احداث دومین نیروگاه حرارتی قم یکی از نتایج همکاری های محیط زیست و شورای اسلامی شهر است.
وی ادامه داد: ارتباط بین این مجموعه ها و همچنین تشکل های زیست محیطی از یک اتفاق بزرگ که می توانست آینده شهر قم را تحت تاثیر قرار دهد، ممانعت به عمل آورد، از این رو باید به دنبال توسعه این همکاری ها و اقدام های اجرایی باشیم.

**معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: یکی از راه های کنترل ریزگردها و اقلیم خاک و هوا در این استان توسعه فضای سبز در محدوده آن است.
سید امیر سامع، داشتن یک برنامه منظم برای ارایه حق آبه های تخصیص داده شده به استان و شهر قم و همچنین اهتمام اداره کل منابع طبیعی و دستگاه های دخیل در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و افزود: هر چقدر بتوانیم به فضای سبز پیرامونی شهر یا به اصطلاح کمربند سبز شهری بپردازیم به طور حتم در مسائل زیست محیطی آثار و نتایج مثبتی دارد.
معاون شهردار قم تامین منابع آب را از لوازم مهم این کار دانست و افزود: برغم تلاش های استان همچنان در بحث تامین منابع آب پایدار برای فضای سبز شهری مشکل داریم و اگر روان آب ها و پساب ها را در اختیار داشته باشیم، تا حدود زیادی این معضل بر طرف خواهد شد.
سامع همچنین کمبود زمین مناسب را از دیگر موانع توسعه فضای سبز قم برشمرد و افزود: پیشنهاد ما واگذاری حدود سه هزار هکتار زمین در محدوده قم برای توسعه فضای سبز جنگلی است و اگر این موضوع بین دستگاه های ذینفع رد و بدل ی شود به طور حتم می تواند کمک کننده باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد بستر و زیرساخت های مناسب برای مدیریت هرچه بهتر پسماند قم را نیازمند بودجه های استانی و فرا استانی دانست و افزود: دولت باید در این زمینه کمک های لازم را داشته باشد، چرا که احداث زباله سوز یا حازم بدون کمک های بخش های دولتی و خصوصی صرفا با اکتفا به بودجه شهرداری امکانپذیر نیست.
سامع همچنین با اشاره به مشخص نبودن سهم شهرداری قم از اعتبارهای پیش بینی شده برای مقابله با آلودگی زیست محیطی این شهر در سال های اخیر، بر پیگیری این موضوع توسط محیط زیست استان تاکید کرد.

** قم کانون جمع آوری و دفن باطری های کهنه و فرسوده کشور است
عباس محمدی عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر باطری های مصرفی در کشور به محدوده اطراف شهر قم منتقل و در آنجا امحاء می شود، که این امر محیط زیست استان را در معرض آسیب قرار داده است، به نحوی که واکنش جدی روزنامه ها و جراید محلی را نیز در پی داشته است.

** سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی قم در این جلسه، بخش مهمی از آلاینده های این شهر را مربوط به وسایل نقلیه بویژه موتورسیکلت ها دانست.
عباس ذاکریان با اشاره به تردد 300 هزار موتورسیکلت شمار شده طبق اعلام پلیس راهور استان افزود: هر موتورسیکلت هشت برابر یک خودرو تولید آلایندگی می کند ولی هیچ اقدام عملی برای مدیریت این وسایل نمی شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان این که امروز کشورهای جهان، توسعه حمل و نقل عمومی را حتما با ایجاد محدودیت برای حمل و نقل خصوصی موثر می دانند، افزود: متاسفانه بتازگی در قالب تصمیمی که در شورای ترافیک قم اتخاذ شده، مقرر گردیده بخشی از جدا سازی خط اتوبوس سریع السیر در بلوار شهید دل آذر جمع آوری شود که این تصمیم فوق العاده غیر کار شناسی است.
ذاکریان گفت: در بسیاری از کشورهای جهان با محدودیت هایی که برای آمد و شد وسایل نقلیه خصوصی اعمال شده معضل ترافیک مدیریت شده است، یعنی بخشی از خیابان را به روش های مختلف برای آمد و شد وسایل حمل و نقل خصوصی محدود کردند.

**مقابله با ریزگردها به یک اقدام عملی نیاز دارد
نعمت الله عواطف رستمی عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان این که در حال حاضر و با مشخص شدن کانون های اصلی ریزگرد در استان دیگر هیچ احتیاجی به گزارش دادن در این این زمینه نیست، افزود: دشت مسیله که یکی از مهمترین این منابع و کانون ها به شمار می آید، از جمله محل های انباشت نخاله های ساختمانی است.
وی با اشاره به ضرورت انجام عملیات کاشت چند صد هزار هکتار بوته و گیاه در این منطقه افزود: باید کلیه اعتبارهای مورد نیاز برای این اقدام تامین شود.
دشت مسیله یکی از مراکز کویری جنگلی قم به شمار می رود که بیشتر از 10 هزار هکتار وسعت دارد.

** همچنین در این جلسه، اخذ مجوز قرارداد شماره 1.34386 در تاریخ بیست و دوم خرداد 96 با یکی از شرکت های سرمایه گذار بخش خصوصی برای واگذاری 2 هزار متر مربع زمین جهت احداث هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) که پس از بررسی در کمیسیون زیر بنایی در جلسه هفته گذشته شورا برای تصویب به صحن علنی فرستاده شده بود، ولی به دلیل وجود برخی ابهام ها در مورد نحوه قرارداد به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع شد، بررسی و به تصویب نهایی رسید.
محمود مسکری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا با اشاره به تشکیل جلسه ای با حضور مشاوران حقوقی و اعضای کمیسیون مذکور برای رسیدگی به این لایحه افزود: مبلغ 45 میلیارد ریال که در یکی از بندهای این قرارداد به دلیل اشتباه تایپی نامشخص بود، اصلاح شد.
وی همچنین افزود: مطابق اصلاحیه دیگر صورت گرفته در این لایحه طرف قرارداد متعهد شد در صورت پیش آمدن فسخ قرار داد و اخطار شهرداری نسبت به تحویل عرصه و عیان، این نهاد نیز پس از 15 روز مجاز است نسبت به تصرف عرصه و عیان احداثی اقدام نماید.
بلوار پیامبر اعظم(ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض 300 متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن را ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.