به گزارش ایرنا، علیجان صادق پور در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر، با اشاره به سختی انتقال آب شرب به قم افزود: آب سرشاخه های دز با عبور از چهار استان کشور و از مسافت 300 کیلومتری به قم منتقل می شود و در طول این مسیر، 12 بار در ایستگاه های پمپاژ، تخلیه و بارگیری صورت می گیرد.
وی گفت: موضوع آب شرب و بهداشتی استان قم به دلیل جایگاه رفیع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و وجود حرم حضرت معصومه(س) از آغاز پیرزی انقلاب اسلامی تا کنون قم مورد تاکید مسئولان کشور قرار گرفته که در این راستا اقدام های مهمی از جمله انتقال آب از سرشاخه های دز به این شهر انجام شده است.
یکی از طرح‌های بزرگ برای حل مشکل شوری آب در قم، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم بود که مراحل اولیه برسی انتقال آب الیگودرز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال 1360 آغاز و اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به طور رسمی از سال 1382 آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه های الیگودرز به سد کوچری و تصفیه خانه آن می‌شود.
پس از اجرای طرح انتقال آب ازسرشاخه دز در شرق استان لرستان به قم، سرشاخه های دز اکنون تامین کننده اصلی آب مصرفی شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان و به ویژه قم می‌باشد.
صادق پور از ایجاد چهار منبع تامین آب برای ذخیزه آبی شهر قم خبر داد و گفت: در سال های اخیر 2 هزار و 100 کیلومتر شبکه توزیع آب و 900 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در قم ایجاد شده است.
وی میزان بارش باران در قم را پایین تر از میانگین متوسط کشور دانست و افزود: کمبود منابع آبی موجب شده تا هم اکنون کشور با تنش آبی و کم آبی مواجه باشد که صرفه جویی در مصرف آب ضروری تر از هر زمان دیگری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم، تاکید کرد: با مصرفی که در روند مصرف آب در کشور وجود دارد در آینده نزدیک با چالش جدی کم آبی مواجه خواهیم شد.
صادق پور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح الگوی مصرف گفت: باید حداکثر صرفه جویی در مصرف آب را انجام داد و به سمت اصلاح الگوی مصرف گام برداشت.
وی ادامه داد: صرفه جویی به معنای استفاده درست از منابع آبی است و نیازمند تغییر نگرش برای الگوی مصرف در کشور هستیم تا به بهترین شکل از منابع آبی استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم ادامه داد: اصلاح، نظارت و کنترل بر کمیت و کیفیت وسایل بهداشی، استفاده آب های شور و شیرین در جهت مصرف خود، استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف آب، فلاش تانک های کم مصرف، شیرهای هوشمند، جدابودن لوله های سرد و گرم، به کارگیری سیستم هشداردهنده مصرف آب، جمع آوری آب باران و کنترل نشت شیرآلات ساختمان از مهمترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است.
صادق پور، فرهنگ سازی در نسل های آینده را مهمترین اقدام برای اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و ادامه داد: باید تکنیک های نوین آبیاری در باغچه ها و گلخانه ها استفاده شود تا میزان مصرف آب در این بخش به حداقل ممکن برسد.
7404 / 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.