به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه در مصلای قدس قم، افزود: شهرداری قم در سال 94، 16 هزار میلیارد ریال به پنج بانک برای احداث بلوار پیامبر اعظم(ص) و طرح هایی مانند مترو بدهکار بود که ماهانه مجبور به پرداخت چهار هزار و 500 میلیارد ریال بود که شهرداری توان پرداخت این بدهی را نداشت.
وی وحدت همه مسئولان استان قم برای حل بدهی های شهرداری قم را ستود و افزود: پارسال حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال از بدهی شهرداری با بانک ها تهاتر شد ضمن اینکه با پیگری همه مسئولان استان هفت هزار میلیارد ریال طلب شهرداری قم از سازمان های دولتی توسط دولت تصویب و به صورت اوراق خزانه به شهرداری قم پرداخت شد.
شهردار قم با تشریح بخشی از فعالیت های شهرداری قم در 2 سال گذشته گفت: نبود برنامه ریزی و نقشه راه، بدهی سنگین 16 هزار میلیارد ریالی به بانکها و وجود 14 طرح نیمه تمام از جمله چالش های شهرداری قم در ابتدای سال 94 بود که در 2 سال گذشته برنامه یزی گسترده برای حل این مشکلات در شهرداری صورت گرفت.
وی از اولویت بندی طرح های شهری خبر داد و گفت: با برنامه ریزی و اولویت بندی صورت گرفته تا پایان سال گذشته، 95 درصد از طرح های نیمه تمام شهر قم به بهره برداری رسید.
وی توجه به محیط زیست را از جمله اولویت های شهرداری قم برشمرد و گفت: پارسال حدود 300 هکتار به فضای سبز شهر قم افزوده شد که سه متر سرانه فضای سبز در قم را افزایش داد.
سقائیان نژاد تاکید کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته سرانه فضای سبز شهر قم از 4 متر در سال 95 به 15 متر تا سال 1400 افزایش می یابد.
وی ساماندهی وانت بارها را از دیگر برنامه های شهرداری قم عنوان کرد و گفت: بیش از 10 هزاردستگاه وانت بار در سطح شهر قم فعالیت می کند که پنج نقطه در سطح شهر برای ساماندهی این وانت بارها، در نظر گرفته شده تا از مرکز شهر به این مناطق جا به جا شوند.
شهردار قم در ادامه با اشاره به تدوین سند1400 قم گفت: برنامه استراتژیک «قم 1400» نقشه راه حرکت شهرداری است که بر اساس این طرح، پروژه های شهرداری تا سال 1400 تعریف شده و برنامه ریزی مناسب برای اجرایی کردن آن صورت گرفته است.
وی ساخت 24 بوستان، ایمن سازی بوستان ها، آبنماها و پارک های بازی را از دیگر اقدام های شهرداری قم برشمرد و گفت: از بدهی 2 هزار میلیارد ریالی شهرداری قم به پیمانکاران، یک هزار و 800 میلیارد ریال پرداخت شده و پروژه های شهری به سرعت قابل قبول در حال اجراست.
وی ادامه داد: افتتاح تقاطع غیرهمسطح مقداد، تقاطع سه سطحه عماریاسر، تونل غدیر، اجرای 2 فار بلوار آیت الله بروجردی، بلوار حضرت خدیجه، بلوار شهید کبیری حد فاصل بلوار پیامبر اعظم(ص) تا شهر قائم و نیز بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح میثم و بخشی از بلوار 9 دی از اقدام های مهم شهرداری قم برای تسهیل در ترافیک شهری است.
سقائیان نژاد تاکید کرد: میدان بزرگ امام خمینی(ره) در حال احداث است، همچنین تقاطع سه سطحه مدافعان حرم تا هفته آینده به بهره برداری می رسد.

** حیات شهرداری بسته به اعتماد، نظارت و مشارکت مردم است
وی در ادامه گفت: 372 وظیفه برای شهرداری ها تعیین شده است که این وظایف در تمام امور شهری به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم وجود دارد که این نشان از حجم کار گسترده شهرداری هاست.
سقائیان نژاد، دولتی بودن و بودجه دولتی داشتن شهرداری ها را 2 تصور اشتباه در خصوص شهرداری ها عنوان کرد و افزود: طبق قانون، شهرداری ها بنیادی عمومی، مستقل و غیردولتی است که در سال های اخیر به دلیل مشکل های اقتصادی که گریبان گیر دولت شده است تمام مخارج شهرداری ها توسط خود شهرداری ها پرداخت می شود که بخش عمده این بودجه از محل عوارض پرداختی مردم بر اساس تصویب شورای اسلامی شهر فراهم می شود.
شهردار قم، شهرداری را نهادی مردمی دانست و ادامه داد: حیات شهرداری ها بسته به مشارکت، نظارت و اعتماد مردم دارد.
وی با اشاره به رشد جمعیت شهرنشینی در کشور خاطرنشان کرد: جمعیت شهر نشین در کشور بعد از انقلاب به 71 درصد افزایش یافته که این آمار در کلان شهرها بالای 80 درصد است و این در حالی است که 96 درصد جمعیت استان قم در شهر قم ساکن هستند و هر گونه برنامه توسعه ای در کشور باید بر مبنای شهرها صورت گیرد.

** چالش های مدیریت شهری
شهردار قم، در ادامه با اشاره به چالش های مقابل شهرداری و مدیریت شهری در کشور، گفت: نبود ستاد مدیریت واحد شهری مهمترین چالش مدیریت شهری در کشور است چرا که هم اکنون 25 ارگان مختلف برای شهر فرمان می دهند.
سقائیان نژاد، ناهماهنگی میان دستگاه های اجرایی را از جمله نتایج نبود مدیریت واحد شهری دانست و افزود: ترافیک، مدیریت زمین و حفاری دستگاه های اجرایی پس از آسفالت خیابان ها توسط شهرداری از جمله مورادی است که ضرورت وجود مدیرت واحد شهری را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: هم اکنون 6 کمیسیون مختلف در خصوص مدیریت زمین در شهر تصمیم گیری می کنند که باید در خصوص زمین برنامه ریزی در شهر به وجود آید.
سقائیان نژاد، درآمد پایدار برای شهرداری ها را یکی از چالش های مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: پس از استقلال مالی شهرداری ها از دولت، زمین و تراکم فروشی به عنوان کالایی برای درآمدزایی شهرداری ها تبدیل شد.
وی ابراز داشت: مهاجرت بی رویه به شهرها و تشدید حاشیه نشینی، عدم تصویب قوانین متناسب با وضعیت امروزی شهرداری ها، تمرکز گرایی تصمیمات کلیدی شهر در مرکز کشور و نیز وجود بافت های فرسوده از جمله چالش های مهم مدیریت شهری در کشور است.
چهاردهم تیرما ه با تصویب شورای انقلاب فرهنگی از سال 91 به عنوان روز شهرداری و دهیاری در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.