به گزارشی ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی روز شنبه در گفت و گویی افزود: نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری خانه یزدان پناه طی نامه ای از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استاندار قم ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد: محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم طبق قانون مجازات اسلامی جُرم محسوب می شود و مرتکب، مشمولِ مجازات های قانونی خواهد شد.
وی ادامه داد: مهم ترین هدف از اجرای این طرح، تقویت، حفظ و نگهداری محیط طبیعی بنا، جلوگیری از ایجاد ساختمان های بلند و مصالح ناهماهنگ در کنار و نزدیکی بناهای تاریخی است.
وی گفت: رشد قارچ گونه ساختمان های ناهمگون و ناهماهنگ با آثار تاریخی باعث از بین رفتن اهمیت میراث فرهنگی و اختلال حریم بصری و دید مشرف بر این گونه اماکن شده است.
وی اضافه کرد: برای نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی باید به یک نگاه مشترک با سایر سازمان‌ها و اداره های مرتبط برسیم، چراکه تعیین و مشخص کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل و مشکلات حقوقی بسیار موثر خواهد بود.
رضایی افزود: خانه یزدان پناه در محله‌ قدیمی باغ پنبه واقع شده و قدمت آن متعلق به اواخر دوره قاجار است و در حال حاضر این عمارت دارای هفت اتاق، سه زیر زمین و یک بادگیر و آب انبار می باشد و در مجموع یادگاری از معماری برجسته خانه های ایرانی است.
وی افزود: خانه یزدان پناه در تاریخ 24 تیر 1382 با شماره ثبت 9151 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.