به گزارش ایرنا، سیروس سلامتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه، افزود: در 2 ماه نخست سال 96، 9 هزار و 600 و در طول سال گذشته نیز 38 هزار و 500 سند تک برگ در دفاتر اسناد رسمی استان صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: تسریع در انجام معاملات آنی املاک و امضای الکترونیکی، تحقق اجرای کاداستر شهری و غیرشهری، درج نقشه ملک ذیل سند مالیکت برای تشخیص حدود و مشخصات کامل، تثبیت و استقرار حدود واقعی املاک و اراضی و مستحدثات از اهداف تک برگی کردن اسناد مالکیت است.
وی ادامه داد: شفاف سازی مالکیت و پیشگیری از اختلاف ها در مدیریت اسناد، آماده سازی زمینه لازم برای گسترش خدمات مجازی و الکترونیک در سازمان ثبت، کاهش پرونده های مراجع قضایی در حوزه املاک و تعارض های ملکی و ارتقاء ضریب امنیتی اسناد مالکیت و پیشگری از وقوع جعل و تزویر با نصب هلوگرام و شماره جام از دیگر اهداف تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای به سند تک برگی(کاداستری) است.
سلامتی گفت: تاکنون 13 هزار و 339 جلد سند مالکیت برای واحدهای مسکونی مهر در استان قم صادر شده است و این اداره کل آمادگی دارد برای هر تعداد درخواست صدور سند، اقدام های لازم را انجام دهد.
تعهدات استان قم در زمینه ساخت مسکن مهر، 46 هزار واحد بوده و تاکنون بیش از 43 هزار واحد آن تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به تعداد رخداد ازدواج و طلاق، گفت: در 2 ماه نخست امسال یک هزار و 615 و در مدت مشابه پارسال، یک هزار و 719 واقعه ازدواج در دفاتر ثبت اسناد قم به ثبت رسیده است.
وی افزود: واقعه طلاق نیز در 2 ماه امسال 291 مورد و پارسال 200 مورد ثبت شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم با بیان این که وصول معوقات بانکی از دیگر خدمات دفاتر ثبت اسناد است بیان کرد: در 2 ماه نخست سال گذشته 65 میلیارد ریال و در مدت مشابه امسال 102 میلیارد و 530 میلیون ریال معوقات بانکی وصول شده است که نقش مهمی در چرخه اقتصادی بانک ها دارد.
وی گفت: در طول سال 95، یک هزار و 270 میلیارد ریال و سال 94 نیز 650 میلیارد ریال معوقات بانکی در استان وصول شده است.
وی با بیان این که پنج درصد از میزان وصول معوقات بانکی متعلق به دفاتر ثبت اسناد و املاک است، گفت: اداره کل ثبت و اسناد در 2 ماه نخست پارسال، چهار میلیارد و 850 میلیون ریال و در مدت مشابه امسال نیز چهار میلیارد و 400 میلیون ریال از محل وصول معوقات بانکی درآمد داشته است.
سلامتی افزود: درآمد سازمان ثبت اسناد از این محل در سال 95، 22 میلیارد و 500 میلیون ریال و در سال 94، 24 میلیارد و 700 میلیون ریال بوده است.
با توجه به روند طولانی رسیدگی در محاکم قضایی، مردم مطالبات خود از قبیل چک و معوقات بانک ها را به آسانی می توانند از طریق اداره اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد بدون مراجعه به محاکم قضایی وصول کنند.
اگر بانک‌ها با شکایت به مراجع قضایی خواهان شناسایی اموال بدهکاران باشند سازمان ثبت می‌تواند در این زمینه اقدام کنند، درواقع این سازمان برای رسیدگی و وصول معوقات، به موضوع ورود پیدا می کند و با توقیف اموال و فروش در مناقصه‌ها میزان بدهی را به بانک‌ها باز می گرداند.
وی در ادامه با اشاره به بازرسی مستمر کارشناسان ثبت اسناد از دفاتر ثبت، بیان کرد: در سال 95، 515 هزار و 936 فقره و در 2 ماه نخست امسال، 193 هزار و 469 فقره پرونده در دفاتر اسناد رسمی از سوی بازرسان مورد بازدید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در این بازرسی ها برخی از دفاتر ثبت اسناد و املاک صلب صلاحیت شده و یا انفصال از خدمت شده اند.
سلامتی گفت: اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه خدمات تنوع ثبتی به جامعه در تحکیم بنیان مالکیت و تثبیت حقوق فردی و اجتماعی آحاد جامعه نقش موثری دارد و باعث امنیت اقتصادی، اجتماعی، قضایی، نظم عمومی و بهداشت حقوقی در جامعه می شود.
وی افزود: سنددار کردن املاک دولتی برای جلوگیری از زمین خواری، بازرسی از دفاتر رسمی و رسیدگی به تخلفات، صدور سند مالکیت به صورت مکانیزه و پستی نمودن فرآیند خدمات رسانی به مراجعان از جمله اقدام های این اداره کل برای برای ارتقاء سلامت اداری و تسهیل در امور خدمات رسانی به مراجعان است.
100 دفتر اسناد رسمی و 60 دفتر ازدواج و طلاق در استان قم فعالیت می کند.
هفتم تیرماه 1360 مصادف با شهادت آیت الله بهشتی نخستین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است که بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید؛ به همین مناسبت هفته نخست تیرماه، هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.