به گزارش ایرنا، امیر رزق آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: قالب های مختلف شعری و موضوع های گوناگون از جمله گنجینه قناعت، جهاد عشق، ترنم انتظار، برنگ ایثار، برداشت شاعرانه از حدیث سلسله الذهب، آینه زلال پیرامون حجاب و عفاف در سیره حضرت معصومه(س)، کرامت رضوی، الفبای مهربانی و زندگی به سبک آفتاب، جشنواره مذکور را تشکیل می دهد.
وی با بیان این که این جشنواره در اوایل مردادماه برگزار می شود و حداکثر سه روز به طول می انجامد، افزود: هر یک از شاعران می توانند علاوه بر این موضوع ها سه اثر را در بخش های شعر کلاسیک، محاوره و ترانه، شعر نوجوان (ویژه متولدین 1378 تا 1383) و شعر طنز ارسال کنند.
رزق آبادی با بیان این که پذیرش آثار فقط از سایت vaazheh.ir یا پایگاه انجمن شعر بسیج هنرمندان کشور امکانپذیر است، افزود: از برگزیدگان در مراسم پایانی دعوت به عمل آمده و بنا بر نظر کارشناسی لوح تقدیر و جوایز تقدیم می شود.
وی با تاکید بر این که اشعار غیر مرتبط با موضوع های جشنواره از دور داوری آثار خارج می شود، اضافه کرد: گزیده آثار با نظر کارشناسان در قالب مجموعه ای چاپ و منتشر خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان قم خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان از نوشتن نام خود روی اشعار پرهیز کرده و صرفا آن را روی صفحه اصلی جشنواره درج کنند، کلیه شاعران قمی نیز می توانند سوال های خود را از طریق کانال تخصصی شعر با عنوان غزلک و شماره تلگرامی غیر رسمی 09109706450 مطرح کنند.
وی همچنین با بیان این که زمان و مکان دقیق این جشنواره طی روز های آینده از سوی سازمان بسیج هنرمندان کشور اعلام خواهد شد، گفت: صاحب اثر برتر این جشنواره، جایزه نقدی به ارزش 10 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر و رتبه های دوم و سوم نیز جایزه ای به ارزش هفت و پنج میلیون ریال دریافت می کنند و جایزه رتبه قابل تقدیر برابر نظر هیات داوران در هر بخش نیز سه میلیون ریال است.
رزق آبادی، جشنواره هفتم سراسری شعر بسیج را متفاوت از دوره های گذشته آن عنوان کرد و افزود: با توجه به ویژگی های منحصر به فرد قم ضمن دعوت از استادان برتر و نخبگان شعر و ادبیات، مصمم هستیم از تمام ظرفیت های قم برای جشنواره سراسری بسیج بهره برده و به معرفی ویژگی های منحصر به فرد قم بپردازیم.
وی ادامه داد: ظرفیت های فرهنگی هنری فراوانی در استان قم وجود دارد و در عرصه صنایع دستی نیز ویژگی های خاصی داریم که حتی برای مردم و اهالی قم شناخته شده نیست، از این رو با هماهنگی با سازمان مرکزی بسیج هنرمندان کشور در راستای حمایت از صنایع دستی قم بخشی از جوایز این جشنواره به این موضوع اختصاص دارد.
وی تولید و پخش تیزر و همچنین سازهای جشنواره برای حضور حداکثری هنرمندان را از جمله کارهای انجام شده ذکر کرد و افزود: تجلیل از پیشکسوتان عرصه شعر و شاعری، رونمایی از آخرین مجموعه شعر ناتمام شاعر انقلاب مرحوم استاد حمید سبزواری، تحویل پرچم و نماد جشنواره به میزبان دوره بعدی در روز اختتامیه برای نخستین بار، برگزاری کارگاه تخصصی در بالاترین سطح با حضور استادان صاحب نام کشوری و همچنین برپایی نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی قم برای معرفی و احیای آن از شاخص ترین برنامه های تدارک دیده شده برای این جشنواره به شمار می آید.
رزق آبادی حضور شاعران و هنرمندان در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع)، امامزادگان و اماکن متبرکه، اجرای آیین اختتامیه به سبک متفاوت، تهیه آرشیوی از آثار ارزشی و انقلابی جهت استفاده صدا و سیمای استان در طول ایام مختلف سال، رونمایی از آثار استانی و صدور کارت عضویت خادم افتخاری حرم کریمه اهل بیت(ع) برای شاعران را از دیگر برنامه های این جشنواره برشمرد و تاکید کرد: همه مردم و هنرمندانی که دغدغه شعر و ادبیات دارند، در طول برگزاری این جشنواره همکاری لازم را با بسیج هنرمندان داشته باشند.
وی اظهار کرد: در حالی که جشنواره های گذشته به صورت متمرکز در یک استان برگزار شد، امسال برای نخستین بار نحوه برگزاری این رویداد ادبی به صورت فصلی است، که پس از برگزاری مرحله اول آن در دهه کرامت در قم، مراحل دوم، سوم، چهارم و پنجم آن به ترتیب در استان های خوزستان، یزد، لرستان و فارس برگزار می شود.
یکم تا یازدهم ذی القعده، سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.