به گزارش ایرنا، محمد رضا طلایی روز یک شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، افزود: کشاورزان استان برای رسیدن به وضعیت اقتصادی پایدار علاوه بر کاشت محصولات راهبردی باید به دنبال تغییر الگوی کشت خود از محصولات پر آب به گیاهان مقاوم و کم آب بر باشند.

** خودکفایی در محصول های راهبردی، اولویت نخست بخش کشاورزی
وی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات صحیح می توان بیان کرد دولت یازدهم در بخش کشاورزی عملکرد قابل قبولی را ارائه داده و موجب خودکفایی کشور در تولید محصول های راهبردی همچون گندم شده است.
وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مسیر عمل به فرمایش های رهبر معظم انقلاب و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در طول چهار سال گذشته، توانست رشد اقتصادی بخش کشاورزی را مثبت و بسیاری از محصول های کشاورزی را به سایر کشورهای جهان صادر کند.
وی ادامه داد: امروز گندم تولید شده در ایران علاوه برآن که پاسخگوی نیاز داخلی است به کشورهای منطقه صادر می شود و این موفقیتی بزرگ برای کشور است که می تواند در تولید محصول های راهبردی خودکفا و حتی صادر کننده باشد.

** تولید محصول کشاورزی در منطقه گرم و خشک قم، جهاد است
طلایی گفت: رشد گیاهان در منطقه های کویری نسبت به نقاط حاصلخیز با سختی و دشواری های فراوانی از جمله نبود آب و خاک مناسب مواجه است که برای عبور از آن باید روحیه جهادی را سرلوحه کار قرار داد.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای مدیریت منابع آبی استان، افزود: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم در طول این چهار سال تلاش کردند تا استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار در سطح مزارع استان فراگیر شود و امروز در نتیجه این اقدام ها، بیش از 6 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قم از طریق روش های نوین آبیاری می شود.
وی با بیان این که روش های نوین آبیاری هم در بخش آب و هم در مصرف برق (چاه های کشاورزی که برای برداشت آب از برق استفاده می کنند) مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد، ادامه داد: این روند در سال های پیش رو نیز با حمایت های دولتی و مشارکت بخش خصوصی دنبال می شود و روش های آبیاری نوین تا چند سال آینده در تمام مزارعی که قابلیت استفاده از این سیستم را داشته باشند، اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: آبیاری مزارع و باغ ها با روش های نوین در قم یک ضرورت غیر قابل انکار است، چراکه این شیوه، مصرف آب در بخش کشاورزی را به میزان 50 درصد کاهش می دهد که این دستاورد بزرگی برای مدیریت بهینه منابع آبی استان و عبور از محدودیت های موجود است.
وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از 300 میلیارد ریال برای تجهیز زمین های کشاورزی استان به سیستم های آبیاری نوین هزینه و بسیاری از مزارع کلزا و همچنین باغ های استان برای نخستین بار در کشور با استفاده از این روش آبیاری شد.
وی ادامه داد: برای گسترش فرآیند آبیاری تحت فشار در مزارع استان قم، دوره های آموزشی سطح بالا برای مجریان برگزار شد و شرکت های تخصصی بخش خصوصی به کمک سازمان جهاد کشاورزی آمدند.

** ادامه یافتن خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان
طلایی گفت: سازمان جهاد کشاورزی قم با استفاده از بذرهای جدید و مقاوم، میزان بهره برداری از محصولات کشاورزی همچون گندم را در واحد سطح افزایش داده و این باعث سودآوری بیشتر کشاورزان استان شده است.
وی بیان کرد: با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم، میزان تولید این محصول در استان قم بیشتر شده است و سازمان جهاد کشاورزی، گندم تولید شده توسط کشاورزان را به قیمت هر کیلوگرم 12هزار و 600 ریال خریداری می کند.
وی با اشاره به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم، افزود: فرآیند خرید تضمینی گندم در استان قم با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات راهبردی، در سال جاری و حتی بعد از آن ادامه می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: داشتن نگاه کارشناسی و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته در بخش کشاورزی باعث شده است تولید گندم در منطقه گرم و خشک قم بدون زیاد کردن سطح زیر کشت، روز به روز افزایش یابد و امروز قم یکی از قطب های مهم تولید و خودکفایی گندم در کشور است.

** افزایش فرصت های شغلی در بخش کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی
وی بیان کرد: گیاهان دارویی برای کشت در شرایط سخت آب و هوایی قم مناسب هستند، از این طریق می توان درآمد بخش کشاورزی استان را گسترش داد و فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان مناطق روستایی فراهم کرد.
وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع گیاهان دارویی همچون کارخانه های تولید اسانس با مشارکت بخش خصوصی می تواند زنجیره ای از اشتغال را در بخش کشاورزی استان به وجود آورد؛ به همین دلیل تصمیم های اجرایی برای بهره برداری از چند واحد صنعتی برای فرآوری گیاهان دارویی، با مشارکت بنیاد برکت و بخش خصوصی در استان قم گرفته شده است که به زودی عملیاتی می شود.
طلایی گفت: همچنین در راستای تغییر الگوی کشت در استان قم، باغ های پسته جایگزین محصولات پر آب بر مانند یونجه شد و هم اکنون با ارتقاء روش های تولید و بهره وری، میزان عملکرد باغ های پسته در تولید محصول در هر هکتار از 400 کیلوگرم به یک تن رسیده است.
وی افزود: امروز فرآیند فرآوری پسته در بهترین سطح کیفیت در استان قم انجام و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می شود.

** نقش رسانه ها در توسعه و ترویج کشاورزی پایدار
طلایی همچنین گفت: امروز رسانه های جمعی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات کشاورزان هستند و می توانند در فرآیند اطلاع رسانی و آموزش، نقش موثری را ایفا کنند.
وی بیان کرد: در عصر حاضر توسعه بخش کشاورزی، نیازمند رابطه با رسانه هاست و در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی استان قم تلاش می کند تعامل خود را با اصحاب رسانه و به خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی بیش از گذشته، افزایش دهد.

** صندوق بیمه کشاورزان ارتقا پیدا می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سرمای زودرس سال گذشته در فصل پاییز، بسیار از باغ ها و مزارع کشاورزی استان را نابود کرد و محصول هایی همچون انار و زیتون خسارت های فراوانی دید.
وی با اشاره به این که بیمه کشاورزی می تواند خسارت های وارد شده به کشاورزان را جبران کند، افزود: صندوق کشاورزی یک نهاد حمایتی است که درآمدی غیر از حق بیمه کشاورزان ندارد، بنابراین برای توسعه عملکرد آن لازم است کشاورزان استان با پرداخت به موقع حق بیمه، محصول های تولیدی خود را در برابر آفت ها و بلایای طبیعی بیمه کنند.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده با حمایت دولت، میزان اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی در سال جاری افزایش خواهد یافت تا این صندوق بتواند خسارت های وارد شده به کشاورزان را در کوتاه ترین زمان جبران کند.

** سطح تولید دام و طیور در استان قم اشباع شده است
طلایی با اشاره به موفقیت استان قم در تولید گسترده دام و طیور و صادر کردن آن به سایر نقاط کشور، گفت: امروز در قم محصولات مرتبط با دام و طیور بیش از سطح نیاز تولید می شود، بنابراین گسترش کمی واحدهای دامپروری و پرورش طیور در سطح استان دیگر معنا ندارد، بلکه باید کیفی سازی و ارتقاء سطح تولید این محصول ها، مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: از طرف دیگر میزان قابل توجهی از علوفه مورد نیاز دام و طیور استان از خارج کشور وارد می شود که این مساله نیز باعث شده است تا سیاست کنترل سطح تولید در این بخش در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی استان باشد و مجوزهای جدید برای تاسیس واحدهای پرورش دام و طیور به آسانی در اختیار متقاضیان قرار نگیرد.
وی با بیان اقدام های انجام شده برای مبارزه با ورود دام قاچاق به استان قم، ادامه داد: در حال حاضر هر دامی که وارد مجتمع دامشهر قم می شود ابتدا در قسمت قرنطینه مورد کنترل و بازبینی قرار می گیرد و پس از آن با نصب برچسب تایید سلامت، وارد بازار قم و یا سایر استان های کشور می شود.

** لزوم تخصیص یارانه برای خرید تضمینی شیر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: دامپروران گاو شیری استان در حال ضرر دیدن هستند چراکه محصول تولیدی آن ها در کارخانه های تولید لبنیات به جای 14 هزار و 500 ریال در هر کیلو گرم به قیمت 11 هزار ریال خریداری می شود و این رقم کفاف هزینه های آن ها را نمی دهد، به همین علت سطح تولید شیر خام در استان قم به میزان 40 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اگر تنها پنج درصد از هزینه های طرح تحول سلامت برای خرید تضمینی شیر اختصاص یابد، لبنیات به سبد غذایی مردم بازمی گردد و این بهترین پیشگیری در برابر بسیاری از بیماری هاست.

** توسعه پرورش ماهیان زینتی در قم
طلایی گفت: سیستم آکواپونیک (پرورش توام گیاه و ماهی) با هدف کاهش نیاز به منابع آبی و مدیریت کارآمد مزارع کشاورزی در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در سطح کشور در استان قم به اجرا درآمد.
وی بیان کرد: به منظور کاهش وابستگی استخرهای پرورش ماهی به منابع آبی جدید و افزایش بازده تولید در واحد سطح، سیستم فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی استخرهای ماهی در استان قم طراحی و به کارگیری شده است.
وی ادامه داد: در این مدت تکثیر نیمه مصنوعی هفت گونه از ماهیان زینتی وارداتی ( رنگین کمان (4 گونه)، سیچلاید و سیچلاید کربنسیس، رامیرزی و آنجل مونوتایگر) برای نخستین بار در کشور در مجموعه استخرهای استان قم صورت گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: به منظور گسترش تولید ماهیان زینتی در این استان در سال های اخیر طرح ترویجی پرورش ماهیان زینتی در 40 استخر ذخیره آب مجتمع های گلخانه ای کوثر و رزبند به اجرا درآمده است.
وی بیان کرد: با تحقیقات انجام شده، پرورش دهندگان ماهیان زینتی در استان قم توانستند این گونه از ماهیان را در آب های شور و غیر متعارف استان نیز تولید کنند؛ این کار طرحی نو و موفقیت آمیز به حساب می آید.

** کشت کلزا در قم با هدف خودکفایی در تولید روغن خوراکی
طلایی با اشاره به این که 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، گفت: سیاست های حمایتی از کشت کلزا و خرید تضمینی این محصول راهبردی از کشاورزان باعث شده است، سطح زیر کشت کلزا در استان قم چهار برابر شود.
وی بیان کرد: بیش از 2 هزار و 300 هکتار از مزارع استان زیر کشت کلزا است که پیش بینی می شود از هر هکتار به صورت میانگین 2 تن برداشت صورت بگیرد، ضمن این که مزارعی هم وجود دارد که قابلیت برداشت از هر هکتار به میزان 3 الی 4 تن را دارد.
وی ادامه داد: پیش بینی می شد حدود چهار هزار تن خرید تضمینی کلزا در استان قم صورت گیرد، از این رو تاکنون خرید بیش از 2 هزار تن انجام شده است و این روند برای رسیدن به خودکفایی در تولید روغن خوراکی مورد نیاز مردم، همچنان ادامه دارد.

** افزایش کیفیت و ایجاد اشتغال اولویت سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سبز کردن زمین های کشاورزی استان در سال جاری با رعایت استانداردهای تولید محصول انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به منظور حفاظت از سلامت شهروندان که مصرف کنندگان اصلی محصولات کشاورزی هستند، سطح نظارت های خود را در طول زنجیره تولید گیاهان در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت افزایش خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای افزایش فرصت های شغلی در این بخش، افزود: با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع کشاورزی و همچنین توسعه فعالیت های مرتبط با جهاد کشاورزی در بخش های مختلف از جمله در موضوع کشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان زینتی، در سال جاری 850 فرصت شغلی جدید برای جوانان استان ایجاد خواهد شد.
در سال جاری تسهیلات دولتی برای استفاده از سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان قم به رقم 230 میلیارد ریال رسیده است و هم اکنون بیش از 6 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش این نوع از آبیاری است.
دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان قم، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
کشت گیاهان دارویی به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته و نزدیک به 133هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 200 هکتار از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود ۱۰ قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود؛ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
21 تا 27 خردادماه با عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.
7405/ 1175 گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.