به گزارش ایرنا، خیل عظیم شرکت کنندگان در مراسم احیای آخرین شب از لیالی قدر در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) با شکوه تر از شب های گذشته بود و مومنان بسیاری آمده بودند تا در این شب بزرگ که بنابر روایات از اهمیت فوق العاده برخوردار است از خداوند متعال طلب بخشش کرده و برای سعادت خود و سایر مومنان، دعا کنند.
ارادتمندان اهل بیت (ع) در حرم مطهر بانوی کرامت امشب را تا اذان صبح به راز و نیاز پرداختند و در صدر حاجات خود تعجیل در فرج امام زمان (عج) را از درگاه الهی خواستار شدند.
استقبال مجاوران و زائران کریمه اهل بیت (ع) از این مراسم به حدی بود که ظرفیت صحن ها و شبستان های حرم مطهر، در همان لحظات نخستین آغاز برنامه ها، تکمیل شد و بسیاری از مردم که به صورت خانوادگی برای شرکت در آیین احیا آمده بودند در خیابان ها و فضاهای اطراف حرم بانوی کرامت مستقر شدند و به قرائت قرآن و ادعیه پرداختند.
مراسم احیای آخرین شب از لیالی قدر در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با حضور موثر نیروهای نظامی، انتظامی، خدماتی و امدادی در نهایت امنیت و آرامش در فضایی پر از معنویت برگزار شد و شرکت کنندگان پس از اتمام مراسم با استفاده از وسایل نقلیه ای که در محل حضور داشت به خانه های خود بازگشتند.
برنامه های آخرین شب از لیالی قدر در حرم مطهر بانوی کرامت با مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت (ع) سید علی حسینی نژاد و سخنرانی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد؛ همچنین مومنان شرکت کننده در این مراسم در حالی که قرآن کریم را بر سر نهاده بودند، با استعانت از درگاه الهی و توسل به ائمه اطهار (ع) برنامه احیا را به پایان رساندند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این مراسم با اشاره به این که سرنوشت انسان و جامعه در این شب نوشته می شود، گفت: برای آن که مقدرات خوبی برای ما نوشته شود باید توبه کنیم و در مسیر رضای الهی گام برداریم.
آیت الله سید محمد سعیدی بیان کرد: گام دیگری که باید در شب قدر برداشته شود، دعا کردن است چرا که دعا بهترین رابطه میان خلق با آفریدگار است و نوعی معراج برای دعا کننده به حساب می آید.
وی ادامه داد: نخست باید برای سلامتی وجود امام زمان (عج) و تعجیل در فرج ایشان دعا کنیم و سپس سعادت رهبر معظم انقلاب، نظام اسلامی و نجات مسلمانان جهان را از خداوند متعال طلب کنیم.
امام جمعه موقت قم با بیان این که انس با قرآن و شب زنده داری از دیگر اعمالی است که انجام آن در شب قدر سفارش شده است، گفت: شناخت پیدا کردن نسبت به نفس مهمترین عملی است که انسان باید در شب قدر به دنبال آن باشد.
وی افزود: انسان می تواند به جایی برسد که در عالم جز خداوند را نبیند اما در این مسیر باید مراقب وسوسه های نفس اماره و شیطان رجیم باشد.
وی ادامه داد: انسان ها با توجه به اعمالی که انجام می دهند به سه دسته تقسیم می شوند، دسته ای نسبت به اعمال خود آگاهی دارند و به آن عمل می کنند مانند پیامبران و علما که در اقلیت هستند، عده ای دیگر نسبت به اعمال الهی غافل هستند و به احکام پایبند نیستند که متاسفانه این دسته در اکثریت هستند و گروهی دیگر که در میان 2 دسته یاد شده هستند و گاهی به سمت صراط حق حرکت می کنند و گاهی هم از آن منحرف می شوند.
تولیت حرم حضرت معصومه (س) گفت: در عصر حاضر فضای مجازی باعث شده است عده ای از مردم از صراط حق دور شوند که امید است با استفاده از فرصت های طلایی همچون شب قدر بار دیگر به مسیر الهی و بندگی بازگردند وعاقبت به خیر شوند.
وی افزود: مومنان باید امام زمان (عج) را در دعا به درگاه الهی واسطه قرار دهند و با چشمان اشکبار به راز و نیاز بپردازند و از خداوند متعال بخواهند آنان را در گروه غافلان و منحرفان قرار ندهد.
شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به عنوان شب های پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است و در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز، انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.
مراسم احیای لیالی قدر همزمان با حرم حضرت معصومه(س) در مسجد مقدس جمکران، مصلای قدس، بقاع متبرکه ، مساجد و حسینیه های قم نیز برگزار شد.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.