به گزارش ایرنا ازروابط عمومی استانداری قم،سید مهدی صادقی روز پنجشنبه درحاشیه بازدیدازطرح های موفق بخش کشاورزی و دامپروری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی صورت گرفت، با اشاره به تامین نیازهای مردم توسط جهادگران حوزه کشاورزی، افزود: مسئولان و مدیران دولتی نیز باید همت و غیرت لازم برای حمایت از این عزیزان را داشته باشند.
وی با بیان این که تقویت کشاورزی و دامپروری از مصادیق تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: حمایت از کشاورزان برای تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری از جمله برنامه هایی است که در دولت تدبیر و امید با جدیت پیگیری شده است.
وی بوروکراسی اداری درزمینه حل مشکلات شهروندان را مورد توجه قرارداد وگفت:دولت با انتخاب مدیران شایسته ولایق بهترین حمایت ها را از شهروندان می تواند داشته باشد.
استاندار قم با قدردانی از جدیت مجموعه جهاد کشاورزی در راستای حل مشکلات کشاورزان گفت: هرجا ببینیم متولیان نسبت به وظایف خود کوتاهی و قصور دارند ، افرادی که منافع عمومی را بر منافع فردی ترجیح می دهند را جایگزین خواهیم نمود.
صادقی بیان کرد: فعالیت درحوزه کشاورزی و دامپروی کار بسیار سختی است و مشکلات کمبود آب و بیماری های دامی بر مشکلات فعالان در این حوزه افزوده است.
استاندارقم از واحدهای تولید کود زیستی، مرغداری، مزرعه پسته ومجموعه دامداری و تولید محصولات لبنی به مدت سه ساعت بازدید، و ضمن دریافت مشکلات برخی نمایندگان کشاورزان استان قم، دستورات لازم برای حمایت از آنان صادر کرد.
درسال جاری تسهیلات دولتی برای استفاده از سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان قم به رقم 230 میلیارد ریال رسیده است و هم اکنون بیش از 6 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش این نوع از آبیاری است.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.
دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان قم، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون رال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.
کشت گیاهان دارویی به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته و نزدیک به 133هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 200 هکتار از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود ۱۰ قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یکهزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود؛ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
بیست و یکم تا بیست و هفتم خرداد ماه به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.