علی اکبر حق ویسی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: برای مادران باردار و شیرده نمی توان قانون یکسان عنوان کرد؛ برخی از مادران از سلامت و تغذیه کافی و مناسب برخوردار بوده و ممکن است در مواردی قادر به روزه داری باشند؛ در حالی که برخی دیگر با روزه گرفتن به خود، جنین یا فرزند خردسال خویش لطمه می زنند و این گونه افراد از روزه داری منع می شوند.
وی اضافه کرد: در مورد روزه زنان باردار، اگر بر اثر روزه، احتمال ضرر به جنین باشد، نباید روزه بگیرند، در غیر این صورت، باید روزه بگیرند.
وی به زنان بارداری که می خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند، توصیه کرد: میزان کالری، پروتیین، ویتامین و املاح مورد نیازشان را بر اساس قد، وزن و سن با نظر متخصص یا کارشناس تغذیه محاسبه نمایند.
حق ویسی افزود: در برنامه غذایی این افراد باید همه گروه های غذایی شامل نان و غلات، سبزی ها و میوه ها، گوشت و لبنیات به مقدار متعادل و متنوع وجود داشته باشد و در وعده افطار نیز از مایعات و مواد غذایی سبک استفاده شود و به فاصله یک تا 2 ساعت بعد شام مصرف کنند.
وی ادامه داد: این افراد باید در هنگام سحر از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده شامل انواع نان به ویژه سبوسدار و برنج و فیبر شامل میوه ها و سبزی ها، حبوبات به ویژه جوانه زده استفاده نمایند.
وی گفت: زنان باردار باید مکمل آهن و مولتی ویتامین تجویز شده توسط پزشک و یا مراقب سلامت را میل نمایند و بهتر است مولتی ویتامین در وعده سحری و قرص آهن شب قبل از خواب میل شود.
حق ویسی در ادامه گفت: حاملگی های پر خطر مانند تهدید به سقط و یا افرادی که سابقه حاملگی ناموفق قبلی دارند، افراد مبتلا به دیابت بارداری و مادرانی که چند قلو باردار هستند، توصیه می شود برای روزه داری با پزشک مشورت نمایند.
وی افزود: همچنین مادران باردار مبتلا به فشار خون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، کمبود وزن اولیه مادر (زیر 50 کیلوگرم)، نامناسب بودن رشد جنین و مادرانی که در مواقع گرسنگی دچار سردرد، سرگیجه و بی حالی می شوند نیز برای روزه گرفتن باید با پزشک متخصص مشورت نمایند.
وی به مادران شیردهی که قصد روزه گرفتن دارند نیز توصیه کرد: رژیم غذایی غنی از پروتیین و ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها داشته باشند که با گنجاندن گوشت، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ و سبزی ها و میوه ها به مقدار کافی تامین می شود.
رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم اضافه کرد: مادران شیرده باید در فاصله افطار تا سحر از مایعاتی مانند آب، آب جوش ولرم شده، چای بسیار کمرنگ، میوه، آبمیوه طبیعی و شیر استفاده و از انجام کارهای سنگین و خسته کننده خودداری نمایند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.