به گزارش ایرنا، وی جمعه شب در ضیافت افطاری جمعی از استادان و مفسران قرآنی در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی(ره) قم اظهار داشت: از همان زمانی که امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد، در کتاب های زیادی مطالبی در این خصوص که این مساله تنها یک گفت و گو بوده نوشته شد.
وی با بیان این که صلح امام حسن(ع) با معاویه حتی از سوی برخی اصحاب آن حضرت نیز مورد اعتراض قرار گرفت، اضافه کرد: کسانی که می خواهند درباره صلح حضرت بحث کنند، باید نخست سیاست داخلی و خارجی اسلام در دوران امامت دومین امام شیعیان را مطالعه کنند، تا ببینند آیا شرایط آن زمان به حضرت اجازه جنگ می داد یا صلح؟ و اگر این 2 مساله یعنی سیاست داخلی و خارجی مطالعه شود به طور حتم چرایی و علت صلح امام حسن خیلی روشن می شود.
امام حسن(ع) دومین امام شیعیان و نخستین فرزند علی بن ابی طالب(ع) و فاطمه(س) است که در پانزدهم رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه به دنیا آمد.
صلح امام حسن(ع)، قرارداد صلحی میان آن حضرت و معاویه بن ابوسفیان است که در سال 41 هجری منعقد شد، این توافقنامه بعد از جنگی صورت گرفت که بر اثر زیاده خواهی های معاویه و خودداری او از بیعت با امام حسن(ع) روی داد.
آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در مورد تفسیر، قواعد و معارف و همچنین فقه قرآن آثار متعددی تهیه و منتشر شده است، افزود: از زمان پیامبر(ص) تفسیرهای گوناگونی در رابطه با قرآن نوشته شده اما این کتاب نهایت ناپذیر است و با وجودی که کارهای تفسیری زیادی در مورد 6 هزار و 600آیه قرآن صورت گرفته ولی همچنان مجال کار دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به تطبیق نمودن قرآن با عالم خلقت و طبیعت برای پی بردن به علت پایان ناپذیری این کتاب آسمانی، افزود: طبیعت نیز مانند قرآن فعل خدا است، چرا که از همان زمان های نخست بشر همواره بر روی طبیعت، چه عالم بالا و چه عالم پایین، تحقیق ها و پژوهش های فراوانی انجام داده، اما هنوز در مراحل اولیه آن هستیم و مراحل بعدی را در آینده درک می کنیم.
آیت الله سبحانی با اشاره به این که امروز قرآن از جهت های مختلف مورد بحث واقع شده است، افزود: این ها همه حاکی از آن است که قرآن حالت نهایت ناپذیری دارد.
وی همچنین با تقدیر از نقش علامه طباطبایی(ره) در توسعه تفسیر قرآن افزود: به برکت تلاش های این عالم فرزانه شخصیت های زیادی را در ایران و قم شاهد هستیم که همه آنها محقق، مفسر و صاحب فکر هستند و انشاءالله این مساله بیش از پیش گسترده خواهد شد.
این مرجع تقلید همچنین در تبیین یکی از ویژگی های نهایت ناپذیری قرآن افزود: قرآن بهترین مفسر برای 2 کتاب پیش از خود یعنی تورات و انجیل است و خطاها و اشتباهای این 2 کتاب مقدس را برای ما روشن کرده است.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام رحمه العالمین است، جایی که خود پیغمبر خاتم الانبیاء و کتابش خاتم الکتب و شریعتش نیز خاتم الشریعه است، حتما باید حالت نهایت ناپذیری داشته باشد تا بتواند این جمعیت بشریت را تا آخر اداره کند.
آیت الله سبحانی همچنین با ارایه پیشنهادی به شورای مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: همان گونه که جلسه درس تفسیر قرآن در جمعیت ها و مجالس مختلف حوزه برگزار می شود، باید شاخه درسی دیگری به نام فقه القرآن نیز به دروس حوزوی اضافه شود.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.