سید احمد آقامیری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که استفاده از امکانات و وسایل توانبخشی برای رسیدن به اهداف آموزشی از مهم ترین فعالیت ها در آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: دانش آموزان کم بینا، نابینا، معلول جسمی و حرکتی و ناشنوا به وسایل و تجهیزاتی از جمله لوح، قلم، کاغذ، نوشت افزارها ریاضی مخصوص، واکر، ولپر و سمعک نیاز دارند.
وی ادامه داد: در سال های اخیر امکانات نسبتا خوبی از جمله اتاق اکوستیک، تیمپانومتر و ادیومتر برای ناشنوایان ایجاد شده که به صورت تخصصی با سه نیروی شنوایی سنج این امکانات در اختیار ناشنوایان قرار گرفته است.
وی گفت: گفتار درمانی نیاز اساسی دانش آموزان کم توان ذهنی است و در حال حاضر 14 نیروی گفتار درمان در آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می کند که جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست.
آقامیری اضافه کرد: در حالی که یک هزار و 164 دانش آموز با نیازهای ذهنی در طیف های مختلف در مدارس استثنایی قم تحصیل می کنند، تنها سه کاردرمانگر در این مدارس فعال هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای کل مجموعه دانش آموزان چند معلولیتی قم تنها یک فیزیوتراپیست فعالیت دارد.
وی گفت: برای هر مدرسه نیاز به یک کاردرمانگر، فیزیوتراپیست، شنوایی سنج، گفتاردرمان، مددکار، مشاور و نیروی توانبخش نیاز است، در حالی که برای 24 مدرسه فقط 27 نیرو در مدارس فعالیت می کنند.
آقامیری تاکید کرد: با توجه به این که یک هزار و 766 دانش آموزان استثنایی در 28 مدرسه و 181 کلاس درس تحصیل می کنند، آموزش و پرورش استثنایی قم نیاز مبرم به حداقل 168 نیروی توانبخشی دارد تا بتواند نیازهای حداقلی دانش آموزان را برآورده کند.
وی در ادامه با بیان این که تهیه وسایل توانبخشی هزینه زیادی برای آموزش و پرورش و خانواده ها دارد، ادامه داد: بر اساس سیاست جدید آموزش و پرورش، خانواده ها می توانند با دریافت کمک هزینه ای بخشی از فعالیت ها را در مراکز خصوصی گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و شنوایی سنجی انجام دهند.
وی بیان کرد: در این راستا سال گذشته یک میلیارد ریال به آموزش و پرورش استثنایی قم پرداخت شد که نسبت به نیازهای دانش آموزان مبلغ بسیار اندکی بود و سعی شد از کمک خیران نیز در این زمینه استفاده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی قم خاطرنشان کرد: به طور مثال هزینه کاشت حلزون بیش از 50 میلیون ریال، خرید سمعک بیش از 30 میلیون ریال و ویلچر نیز حدود چهار میلیون ریال است.
وی ادامه داد: با توجه به این که دانش آموزان استثنایی بیشتر از دانش آموزان عادی بیمار می شوند، هزینه دارو و درمان این دانش آموزان نیز مساله مهمی است.
وی گفت: شهروندان و خیران استان قم می توانند در صورت تمایل مبالغ مورد نظر خود را به حساب شماره 110269174009 بانک ملی شعبه بلوار امین صندوق حضرت ابوالفضل(ع) اداره آموزش و پرورش استثنایی قم واریز کنند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.