اسدالله مرتضوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که بیش از 95 درصد از این مبلغ از طریق اعتبارات ملی تامین شده است، افزود: بخش آب و خاک از جمله مهترین بخش های زیر ساختی، برای توسعه کشاورزی استان قم است و به همین دلیل باید اعتبارات استانی در این زمینه نیز بیش از پیش افزایش یابد.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید برای ارتقای سطح کمی و کیفی مزارع کشاورزی استان قم، 7.6 کیلومتر پوشش نهر و 157 کیلومتر لوله گذاری صورت گرفت و با انجام این اقدام ها از هدر رفت آب تا حد قابل توجهی جلوگیری به عمل آمد.
مرتضوی با اشاره به این که استفاده از سامانه های آبیاری نوین در مزارع، فرآیند انتقال آب از منبع به زمین های کشاورزی را آسان می کند، گفت: تجهیز بیش از 6 هزار و 100 هکتار از مزارع کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار از دیگر اقدام های دولت یازدهم در بخش کشاورزی استان قم بود که بالا رفتن سطح تولید محصول با مصرف آب کمتر را درپی داشت.
وی افزود: آماده کردن مزارع کشاورزی برای کشت (تسطیح اراضی) به میزان یک هزار و 450 هکتار از دیگر اقدام های مهمی بود که در طول چهار سال گذشته در بخش کشاورزی قم انجام شد.
وی ادامه داد: همچنین در دولت یازدهم، به منظور دست یابی به عملکرد بهتر در بخش کشاورزی، شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 37.8 کیلومتر از زمین های زراعی استان قم ایجاد شد.
مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در طول چهار سال گذشته 147 رشته قنات برای تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی استان قم در مناطق روستایی احیا و مرمت شد.
وی با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه 17 طرح در بخش آب و خاک استان قم به صورت جامع درنظر گرفته شده است، گفت: احیا و مرمت قنوات، توسعه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار) و گسترش پوشش انهار سنتی از جمله این طرح هاست که منابع مالی برای اجرای آن ها از سال جاری درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مسائل مرتبط با بخش آب و خاک استان قم در برنامه ششم توسعه به صورت جامع درنظر گرفته شده است و پیش بینی می شود با اجرای این برنامه، ظرفیت های بخش کشاورزی قم به شکل مطلوبی مورد استفاده قرار گیرد و تحولی قابل توجه در این بخش ایجاد شود.
در استان قم، 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی وجود دارد که از این تعداد 17 هزار و 531 هکتار به جو، پنج هزار و 675 هکتار به گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار به کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و غیره اختصاص یافته است.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود؛ میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.