به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی روز شنبه در نشستی در جمع برخی محققان و پژوهشگران در قم افزود: مراکز پژوهشی دینی باید از کلی گویی های بی خاصیت و انتزاع بافی های ملالت آور عبور و از پژوهش های غیر مسئول و غیر دردمند دوری کنند.
وی ادامه داد: حوزه باید هرچه زودتر مطالعات خود را بر انسان چندلایه امروز و جامعه چند بعدی و فرورفته در مسائل انبوه و در هم تنیده معاصر، متمرکز کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین گفت: حوزه علمیه از خاستگاه دین توانمند و فطرت گرای اسلام، به مطالبات و حاجات انسان تطور یافته پاسخ های ملموس، شفاف و در خور بدهد.
مبلغی اظهار داشت: نسل های جدید به دلیل مواجهه با تحولات سرسام آور ارتباطات، به ادبیاتی متمایز و خلاق، مفاهیمی نو و ایده پرداز، خواسته هایی جدید و ساختار ساز و اولویت هایی معنا بخش و جهت ساز دست یافته اند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مراکز پژوهشی ما در برابر این انسان، باید ضمن پرهیز از تکرار بافی های خسته کننده برای آن، ثابت کنند از خاستگاه دین فطری اسلام حرف های جدی برای این وضعیت دارند و می توانند فرمت های یک زندگی استوار و پاک (حیات اقوم و طیبه) را بر اساس دین ارایه کنند.
مبلغی با اشاره به این که باید مواظب بود خروجی پژوهش های ما به تقویت جایگاه اجتماعی دین بیانجامد، گفت: کمیت گرایی و زیاده پردازی، شاخص یک پژوهش معیوب و ناموفق است.
وی اضافه کرد: باید آن دسته از مراکز تحقیقات دینی ما که دست و پای نیروی انسانی خود را با رویکردهای کمیت گرا و اتخاذ مسیرهای مبتنی بر آدرس های غیر دقیق، بسته اند، به بازنگری روی آورند و راه های برون رفت از این مشکل آسیب زننده به جایگاه اجتماعی دین را هر چه زودتر بررسی نمایند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این مراکز همچنین باید پژوهش های خود را به شدت بر کیفیت گرایی و نیازپردازی متمرکز کنند.
7401 / 1175 تنظیم: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.