به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا مظفری در گفت و گویی افزود: در فضای مجازی برخی شایعات مبنی بر ابتلا به بیماری تب کریمه در قم مطرح است که تمامی این موارد نادرست است و تکذیب می شود.
وی تاکید کرد: از همشهریان تقاضامندیم که به شایعات مطرح شده توجهی ننموده و ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در خصوص جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می شود که محصولات دامی را صرفا از مراکز معتبر تهیه نموده و رعایت نکات بهداشتی در این خصوص را همواره مدنظر داشته باشند.
وی افزود: همشهریان اطمینان خاطر داشته باشند که بازرسی های بهداشتی از مراکز ذبح دام، تهیه و توزیع محصولات دامی افزایش پیدا کرده و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک اقدام های لازم به سرعت صورت می گیرد.
مظفری ادامه داد: در شرایطی که گوشت هم آلوده به ویروس بیماری باشد با روش نگهداری صحیح، عامل بیماری از بین می رود.
رئیس مرکز بهداشت قم نیز در گفت و گویی بیان کرد: در حال حاضر هیچ مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو در قم مشاهده نشده و در عین حال اقدام های اولیه نیز در تمامی مراکز خدمات سلامت جامعه انجام شده و ارائه آموزش های لازم به همشهریان ادامه دارد.
مرتضی آقاحسنی افزود: بیمارستان های استان در آمادگی کامل هستند و دارو نیز به میزان کافی در استان وجود دارد و در صورت بروز این بیماری جای هیچ نگرانی نخواهد بود.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر مواردی از این بیماری در قم مشاهده شد، اما با توجه به تشخیص به موقع، هیچ موردی از مرگ و میر گزارش نشد.
وی با تاکید بر این که اگر اقدام های اولیه پیشگیرانه انجام شود، جای هیچ نگرانی نیست، از همشهریان درخواست کرد: به اخبار غیررسمی توجه نکنند و تنها مرجع قابل استناد سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی قم است.
مدیرکل دامپزشکی قم نیز در گفت و گویی با اشاره به اقدام های مراقبتی صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: طی 2 سال اخیر هیچ موردی از ابتلای دامی و انسانی این بیماری در استان گزارش نشده است.
مهدی رفیعی افزود: در حدود چهار سال قبل موارد بسیار محدودی از این بیماری مشاهده شد، ولی افراد مبتلا بواسطه درمان به موقع و سریع بهبود یافتند.
بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه، آلودگی و ترشحات خونی روی حیوان یا فرد مبتلا منتقل می شود.
/2085/ 1175 تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.