به گزارش ایرنا، بهزاد راد منش روز پنجشنبه درحاشیه جلسه شورای سیاستگذاری آرد و نان قم دراستانداری در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت فروش غیر قانونی آرد توسط برخی افراد، اظهار داشت: بر اساس مصوبه سال 93 هیات دولت مقرر شد، فرایند عرضه نان به سمت برداشته شدن یارانه حرکت کند. ولی امروز گندم، آرد و نان تنها کالای مشمول یارانه در سطح کشور به شمار می رود، یعنی تنها جایی که مبحث فساد می تواند وجود داشته باشد، حوزه آرد و نان است.
وی با تاکید بر تطبیق دقیق و توام با دقت گندم خریداری شده بر اساس قیمت پایه با استانداردهای موجود، افزود: وقتی گندم کشاورز را به میزان 2 برابر میانگین قیمت جهانی خریداری و به صورت فراوری با نازلترین نرخ در اختیار نانوایی ها قرار می دهیم، این امکان وجود دارد که منافذی برای فساد و تخلف در نحوه خرید و فروش آن ایجاد شود.
وی افزود: اگر در ارتباط با حفظ،حراست و صیانت از فرایند تولید و مصرف دقت لازم را نداشته باشیم، به طور حتم بواسطه عرضه گندم خارج از شبکه قانونی توزیع، با فسادهای گسترده ای مواجه خواهیم شد.
این مسئول همچنین با بیان اینکه طبق اعلام تعزیرات حکومتی استان بیشترین جرایم آرد و نان مربوط به عرضه آن خارج از حوزه نظارت دستگاه های مسئول است، افزود: وقتی سیستم توزیع درستی نداشته باشیم، هر کس از راه می رسد، با یک کاغذ و یا نامه اقدام به دریافت آرد برای مقاصد مختلف می کند، که نتیجه این امر منجر به بروز مشکلاتی برای کل جامعه می شود. گندم و آرد به عنوان کالاهایی که قوت غالب افراد جامعه را تشکیل می دهد، جزو اموال بیت المال است و باید از حیف و میل آن جلوگیری شود.
رادمنش گفت: من در طول 6 ماهی که در سمت مدیرکلی غله قم قرار دارم، به هیچ وجه اجازه عرضه غیر قانونی این کالا را ندادم چون جز خسارت چیز دیگری در آن نیست.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص علت بی کیفیت بودن نان در قم نیز افزود: در حال حاضر کیفیت گندمی که در کشور تولید می شود پایین تر از استانداردهای جهانی است، و به همین خاطر آردی که از آن استحصال می شود نیز از مرغوبیت لازم برخوردار نیست. در گذشته به علت واردات از خارج ، گندم وارداتی با گندم تولید داخل مخلوط و سپس تبدیل به آرد می شد، و این مساله تاثیر زیادی در بهبود کیفیت آرد و در نتیجه نان داشت.
رادمنش با اذعان به اینکه گندم تولید داخل به لحاظ ژنتیکی ضعف هایی دارد، افزود: جهاد کشاورزی باید در زمینه اصلاح بذر اقدام های لازم بیشتری را انجام دهد.
مدیرکل غله قم در عین حال موضوع کیفیت نان را به یک علت یا موضوع خاص منحصر و محدود ندانست، و افزود: گندم به عنوان ماده اولیه نان فرایند مختلفی را تا تولید نهایی طی می کند، که عوامل گوناگونی از قبیل نوع بذر، کشت دیمی یا آبی بودن آن و همچنین آب و هوای منطقه نقش زیادی در کیفیت آن دارد.
وی همچنین افزود: فارغ از بحث تولید با کیفیت گندم و آرد ، مساله تخمیر آرد در نانوایی های نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، که این موضوع بویژه در فصول گرم سال قابل توجه است و نانوایی ها نیز باید با ایجاد سرمایش لازم در محیط این معضل را مدیریت و برطرف کنند.
رادمنش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان و بهره برداران استان با اتخاذ تمهیدات لازم از حدود 10 روز پیش افزود: تاکنون یکهزار و 800 تن خرید تضمینی گندم در استان صورت گرفته و تا چند روز آینده نیز شدت بیشتری پیدا می کند.
رادمنش با بیان اینکه خرید گندم تا نیمه نخست سال 96 در کل کشور ادامه پیدا می کند، افزود: پیش بینی ما در قم این است که این خرید تا اواخر تیرماه تداوم داشته باشد، و کلیه کشاورزان به محض تحویل دادن و پیاده کردن بار در محل مبلغ مورد نظر را دریافت خواهند کرد.
وی همچنین میزان گندم خریداری شده در سال 95 را 18 هزار تن ذکر کرد، و افزود: امسال با توجه به برآوردهایی که سازمان جهاد کشاورزی انجام داده حدود 25 هزار تن گندم خریداری خواهیم کرد، هر چند ما بعید می دانیم که بیش از 20هزار تن گندم خریداری نمائیم، ولی از جذب دسترنج کشاورزان استان استقبال می کنیم.
وی همچنین قیمت پایه هر کیلو گندم خریداری شده از کشاورزان را 13 هزار ریال عنوان کرد، و افزود: در حال حاضر 80 هزار تن گندم در سیلوها و انبارهای استان ذخیره سازی شده و برای مصرف هشت ماه آینده استان کافی است.
وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری میزان گندم تولیدی در کشور 11 میلیون تن پیش بینی شده ولی در قم با توجه به مقادیر قابل توجهی که از سال گذشته ذخیره داریم، کار ذخیره سازی گندم در انبارها با مشکل مواجه است، ولی طبق دستور العمل های صادر شده می توانیم، از تمامی انبارها و مراکز ذخیره سازی در سطح کشور استفاده کنیم تا هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
وی سیلوی گندم قم به ظرفیت 110 تن را بزرگترین سیلوی کشور دانست، و افزود: این سیلوی مکانیزه که دارای 36 کندو است، در کیلومتر 10 جاده قم - اراک قرار دارد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم همچنین با اشاره به پنج کارخانه تولید آرد در استان افزود: اخیرا با این واحدهای تولیدی تفاهم نامه هایی به منظور استفاده از مراکز نگهداری آنها جهت ذخیره سازی آرد تولیدی در کشور منعقد شده است.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.