به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا طلایی در حاشیه برداشت کلزا از مزارع استان قم بیان داشت: بیش از 2 هزار و 300 هکتار از مزارع استان زیر کشت کلزا است که پیش بینی می شود از هر هکتار به صورت میانگین 2 تن برداشت صورت بگیرد، ضمن این که مزارعی هم هستند که قابلیت برداشت از هر هکتار به میزان 3 الی 4 تن را دارند.
وی ادامه داد: پیش بینی می شد حدود چهار هزار تن خرید تضمینی کلزا در استان قم صورت گیرد که به علت سرمای زودرس پائیزه و همچنین وزش باد با سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت در هفته گذشته، خسارت سنگینی به مزارع وارد شد، از این رو تاکنون خرید بیش از 2 هزار تن انجام شده است و 700 تن دیگر نیز خریداری می شود، با همه این شرایط بیش از سه برابر سال گذشته، امسال خرید دانه های روغنی کلزا را خواهیم داشت.
وی با اشاره به این که کمبودی در تجهیزات برداشت کلزا وجود نداشته است، گفت: کمباین داران در استان با اجرای معاینه فنی مجهز شده و حدود 10 دستگاه کمباین وارد استان شده است تا با برداشت مناسب، شاهد ریزش محصولات زراعی نباشیم.
طلایی افزود: شرکت غله استان قم مسئول خرید تضمینی کلزا را برعهده دارد تا بعد از برداشت این محصول را به کارخانه های مجاور استان برای روغن کشی ارسال کند.
وی با بیان این که دولت و وزارت جهاد کشاورزی با خرید تضمینی کلزا و پرداخت به موقع کشاورزان سعی در حمایت از این محصول را دارد، بیان کرد: قیمت خرید کلزا از سوی دولت 26هزار و 399 ریال اعلام شده است که این مبالغ بعد از خرید در کمتر از 48 ساعت به حساب کشاورزان واریز می شود.
وی ادامه داد: امسال نسبت به سال زارعی گذشته 12 درصد افزایش خرید تضمینی کلزا صورت گرفته است تا از این طریق بتوان با توسعه سطح زیر کشت کلزا به خودکفایی در این حوزه و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی دست پیدا کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تاکید بر این که در سال جاری سطح مزارع کلزا را افزایش خواهیم داد گفت: این نوع زراعت برای کشاورزان دارای توجیه اقتصادی و متناسب با شرایط اقلیمی استان است، از این رو مباحث آموزشی و ترویجی به کشاورزان ارائه خواهد شد تا عملکرد در سطح ارتقا یابد.
کلزا گیاهی راهبردی برای تامین روغن مورد نیاز کشور است و با داشتن ویژگی تناوب پذیری زراعی، باعث کشاورزی پایدار می شود به گونه که در حفظ محیط زیست و حاصلخیزی خاک نقش مهمی ایفا می کند.
در استان قم 42 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی است که از این تعداد 17 هزار و 531 هکتار به جو، پنج هزار و 675 هکتار به گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار به کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و غیره اختصاص یافته است.
7405/1175 تنظیم: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.