محمد مجیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حمایت و توانمندسازی کودکان کار و خیابانی چند سالی است که توسط سازمان بهزیستی اجرایی شده و امسال به صورت جدی تر به آن پرداخته می شود تا شاهد چنین کودکانی نباشیم.
وی افزود: در سال های گذشته کودکان کار و خیابانی جمع آوری و در مراکز نگهداری ساماندهی می شدند ولی بعد از مدتی دوباره به خیابان ها باز می گشتند که در همین راستا طرح حمایتی و پیشگیرانه در حال اجراست.
وی با بیان این که در این طرح تیم های بهزیستی به دنبال شناسایی مشکلات کودکان کار و خیابانی هستند گفت: مددکاران وارد مناطق پر رفت و آمد کودکان کار می شوند تا از این طریق بتوانند با کودکان و خانواده های آنان ارتباط برقرار و مشکلات آنان را ریشه یابی کنند.
مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی قم ادامه داد: در این طرح هم کودکان و هم خانواده های آنان آموزش ها و مشاوره ها را از کارشناسان و مددکاران در مراکز بهزیستی دریافت می کنند، چراکه این آموزش ها بر خانواده ها تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به این که طرح های پیشگیرانه باید چندین سال اجرایی شود تا تاثیر آن را در جامعه مشاهده کرد گفت: اجرایی شدن این طرح ها نیاز به مدت زمان و فرهنگسازی دارد.
مجیدی با اشاره به این که اجرای طرح های پیشگیرانه به جای نگهداری کودکان کار در مرکز کودکان خیابانی در قم دنبال می شود گفت: این مرکز برای مواقع اضطراری و از طریق ضوابط قضایی کودکان کار را نگهداری می کند.
وی با تاکید بر این که علت کارکردن کودکان نیاز به بررسی علمی دارد گفت: خیلی از این کودکان دارای خانواده هستند ولی با انگیزه اقتصادی اقدام به کار می کنند ضمن این که تعدادی از این خانواده ها دارای تنش و یا نابسمانی هستند که کودکان را مجبور به کار کردن می کنند.
وی بیان داشت: اگر کارشناس و مددکار بهزیستی بعد از بررسی وضعیت خانواده و کودک به این نتیجه برسد که علت کار کردن کودک بخاطر مباحث مالی است آموزش های فنی و حرفه ای را جهت توانمند سازی آنان ارائه می کنند تا در آینده و در سن های بالاتر از 18 سال بتوانند از مهارت خویش استفاده کنند.
وی افزود: بیشترین سن کودکان کار از سن 12 تا 14 سالگی است.
مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی قم با اشاره به این که تعدادی از کودکان کار در استان قم غیربومی و یا غیر ایرانی هستند گفت: به خاطر بافت مهاجرپذیری قم این کودکان بیشتر در مناطق اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) یا مسجد مقدس جمکران مشغول به کار هستند که توسط تیم های بهزیستی شناسایی می شوند.
وی ابراز داشت: در صورتی که کودکان کار و خیابانی غیربومی باشند بعد از نگهداری در مرکز به استان های خویش و به آغوش خانواده بازگردانده می شوند تا از مهاجرت این افراد جلوگیری کرد.
به گفته وی، میانگین سالانه بین 300 تا 350 تن کودک در مرکز کودکان خیابانی قم پذیرش و ساماندهی می شوند.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.