به گزارش ایرنا، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در ماه رمضان هر سال میزبان جمع زیادی از عاشقان اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط کشور برای فیض بردن از برنامه های معنوی و بهره مندی از الطاف این ماه به این مکان های مقدس مشرف می شوند.
آیین های معنوی بسیاری همانند هر سال در حرم کریمه اهل بیت(س) و مسجد جمکران برنامه ریزی شده تا شهروندان قمی و زائران با شرکت در آن ها بار دیگر دل های خود را با آیات قرآن و روایات معصومین(ع) طراوت و سرزندگی ببخشند.
در همین راستا معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در گفت و گویی بیان کرد: از نخستین روز ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه بزرگ ترین محفل ترتیل خوانی قرآن کریم همه روزه از ساعت 15 با تلاوت اساتید بین المللی قرآنی در این مکان مقدس برگزار می شود.
محمد جواد جهانگیرزاده افزود: برنامه ترنم قرآنی نیز با هدف انس به قرآن ویژه نوجوانان از روز 29 شعبان در شبستان امام خمینی حرم مطهر از ساعت 18:30 تا 19:30 با تلاوت نیم جز قرآن، اجرای جُنگ قرآنی، بیان نکات اخلاقی، احکامی و تقدیر از نوجوانان نخبه در حوزه های مختلف برگزار می شود.
وی ادامه داد: مائده نور از دیگر برنامه های قرآنی ترتیل خوانی ویژه بانوان است که تلاوت یک جز از کلام الله وحی با تفسیر قرآن از ساعت 11 تا 13 در شبستان نجمه خاتون ترتیب می یابد.
وی همچنین گفت: روزانه 11 هزار تن میهمان سفره کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) خواهند بود که در طول ماه مبارک از 330 هزار تن پذیرایی می شود.
جهانگیرزاده ادامه داد: پذیرایی از روزه داران و اجرای برنامه افطار برای خواهران در صحن امام زمان(عج) و برای برادران در شبستان نجمه خاتون(س) صورت می گیرد ضمن این که امسال روزانه بیش از سه هزار و 500 تن میهمان مهمانسرای این مکان مقدس هستند که تا پایان ماه مبارک رمضان به 105 هزار تن می رسد.
وی با اشاره به برنامه های ایستگاه های صلواتی گفت: عرضه افطاری در این ایستگاه ها واقع در صحن جوادالائمه(ع) انجام می شود همچنین فضاسازی شهری و حرم مطهر متناسب با برنامه های مذهبی و مناسبتی صورت گرفته است.
وی با تاکید بر این که برنامه ریزی کاملی برای آیین شب های قدر در حرم مطهر انجام شده، گفت: در تمام رواق ها، صحن ها و شبستان ها برنامه ها از ساعت 22 شروع می شود و تا 2:30 بامداد ادامه خواهد داشت.
جهانگیرزاده افزود: در شب 19 ماه مبارک رمضان برنامه ها با قرائت دعای توسل توسط هیات جانبازان، دعای ابوحمزه توسط حجت الاسلام حائری، جوشن کبیر توسط حاج حسن شالبافان و مراسم سخنرانی و احیا توسط حجت الاسلام میرباقری انجام می شود.
وی بیان داشت: برنامه شب 21 ماه مبارک رمضان، بیان احکام توسط حجت الاسلام وحید پور، دعای کمیل توسط آقای برزگر، دعای جوشن کبیر توسط حاج عباس حیدرزاده، سخنرانی و مراسم احیا توسط حجت الاسلام رفیعی و در شب 23 دعای ابوحمزه توسط حجت الاسلام ضیاعی، جوشن کبیر توسط سید علی حسینی نژاد، سخنرانی و احیا توسط تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اجرایی می شود.
معاون فرهنگی و نشر معارف قرآن و عترت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز گفت: امسال برنامه های مختلفی از جمله پاسخگویی به سوال های شرعی و اعتقادی، اقامه نماز، بیان احکام، مشاوره، ترتیل خوانی، تفسیر قرآن و سایر برنامه ها برای همه قشرهای مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان در ماه مبارک رمضان اجرایی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی با بیان این که نماز جماعت صبح با حضور مراجع تقلید و علما در صحن های مختلف اقامه می شود، ادامه داد: نماز جماعت ظهر و عصر نیز توسط آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اقامه می شود و بعد از نماز ظهر و عصر سخنرانی توسط حجت الاسلام مهدی رفیعی صورت می گیرد.
فلاحی افزود: برنامه های شبانگاهی از ساعت 22:30 با اجرای مناجات خوانی آغاز می شود و با جشن قرآنی ضیافت ویژه خانواده ها در صحن فاطمی با اجرای مسابقه و روایتگری ادامه دارد.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه حرم مطهر در ضلع شرقی، گفت: در این نمایشگاه گنجینه علما و ستارگان حرم با معرفی و بیان زندگی آنان، غرفه ربیع القرآنی، اجرای مسابقات و پاسخ به سوال های شرعی به نمایش در می آید.
به گفته وی، برنامه های مختلفی از جمله حلقه های معرفت، انس با قرآن کریم، بیان احکام، محافل قرآنی و ترتیل خوانی قرآن به زبان های مختلف توسط اداره زائران غیرایرانی حرم مطهر(س) ارائه می شود ضمن این که در فضای مجازی خدمات مختلفی برای تبلیغ و ترویج دین اسلام و فرهنگ قرآنی صورت می گیرد.
** مدیر مسجد مقام و شبستان های مسجد مقدس جمکران نیز در گفت و گویی بیان کرد: هر روز بعد از اذان مغرب در زیرزمین مسجد امام علی(ع) سفره افطاری برپا می شود و زائران روزه دار این مکان مقدس مهمان سفره امام زمان(عج) خواهند بود.
حجت الاسلام یاسین حسین آبادی افزود: در سه دهه ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد مقام برنامه سخنرانی برپا می شود که سخنرانان در دهه اول حجج اسلام فرحزاد و ظهیری، دهه دوم حجت الاسلام حیدری کاشانی و دهه سوم حجت الاسلام سید حسین مومنی هستند.
وی از برگزاری آیین تجدید بیعت خادمان با امام زمان(عج) در روز 17 ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران خبر داد و گفت: در این شب با برپایی سفره بزرگ افطاری با حجم گسترده در صحن جامع مهدوی پذیرای خادمان، زائران و مجاوران این مکان مقدس هستیم.
وی در ارتباط با آیین شب های قدر نیز بیان کرد: در شب های قدر آیین سخنرانی و احیا توسط آیت الله میرباقری و حجج اسلام سید حسین مومنی و میرزامحمدی برگزار خواهد شد.
حسین آبادی خاطرنشان کرد: آیین قرائت دعای جوشن کبیر نیز در شب های قدر توسط مداحان اهل بیت(ع) حاج عباس حیدرزاده، حجت الاسلام واحدی، حاج محمدرضا غلامرضا زاده و دیگر مداحان برگزار خواهد شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.