به گزارش ایرنا، خدمت رسانی دولت به محرومان و اقشار ضعیف، مساله ای چند بعدی است که نتایج مطلوبی در پی دارد؛ نخست آن که این موضوع نشان دهنده اهتمام دولت مردان برای تقسیم عادلانه ثروت ملی میان اقشار مختلف و به خصوص نیازمندان برای افزایش سطح رفاه ایشان است.
نتیجه دیگر آن، بالا رفتن سطح اعتماد مردم به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است؛ مردم و به ویژه اقشار ضعیف زمانی که احساس کنند توسط دولتمردان و مسئولان خود مورد توجه قرار می گیرند، اطمینان بیشتری به نظام خواهند کرد و این سرمایه ای عظیم برای کشور است.
در همین رابطه دولت یازدهم از زمان حضور خود بر صحنه اجرایی کشور، خدمت به محرومان را به صورت کارشناسی و عملیاتی سرلوحه کار خود قرار داد و به دور از هر گونه شعار زدگی تلاش کرد، آرمان های انقلاب اسلامی را مبنی بر محرومیت زدایی از اقشار ضعیف جامعه محقق کند.
دولت تدبیر و امید با پیاده ساختن برنامه های توانمند سازی نیازمندان و حمایت مادی و معنوی از محرومان، روحیه کار و تلاش را در جامعه گسترش داد و زمینه حضور هر چه بیشتر اقشار ضعیف را در عرصه های اجتماعی فراهم کرد.
در یک راهبرد ملی، خدمت رسانی به استان قم نیز به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی همواره مورد توجه مسئولان دولت تدبیر و امید بوده است و آنان برای محرومیت زدایی از مناطق مختلف این استان، اقدام های گوناگونی در بخش های عمرانی و خدماتی انجام داده اند.
گاز رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار استان قم، ایجاد خانه های بهداشت و مراکز درمانی، آبرسانی به مناطق کویری، حمایت از دامداران و کشاورزان محلی و توانمند سازی اقشار ضعیف برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک از جمله اقدام های دولت یازدهم برای محرومیت زدایی از چهره استان قم بوده است.
ایرنا به منظور معرفی نمونه های از برنامه های حمایتی دولت از مردم مناطق محروم استان قم، مصاحبه هایی را با شماری از مسئولان استان به شرح زیر انجام داده است؛ مدیرعامل شرکت گاز قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیرامون طرح آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به دهستان های قاهان قم بیان کرد: در حال حاضر 122 روستای قم از نعمت گاز بهره مند هستند، که با احتساب قاهان و 15 دهستان توابع آن هم اکنون عملیات گاز رسانی در 36 روستا در حال انجام است.
حسین محمدی با اشاره به این که بیش از 87 درصد جمعیت روستایی قم زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند، افزود: طرح گاز رسانی به دهستان های قاهان با اعتبار 260 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در 2 فازپیش بینی شده است و طبق گفته پیمانکار ظرف مدت 450 روز تحویل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مرحله نخست این طرح در داخل روستای قاهان به اجرا گذاشته می شود، بیان کرد: در این فاز 83 هزار و 600 متر شبکه گاز از نوع لوله های پلی اتیلن در قطرهای مختلف نصب می شود.
مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: دهستان های بنابر، آقلک، چاهک، مهر زمین، نویس، کاسرا، انجیله،کهندان، ونان، گن زقان،الگان ،چمانک، وسفونجرد، موشکی و اسفید به عنوان مناطق تحت پوشش این طرح هستند.
قاهان از مناطق روستایی و از جاذبه‌ های گردشگری استان قم محسوب می‌ شود، این روستا در 35 کیلومتری جاده سلفچگان قم - ساوه واقع شده است.
معاون عمرانی استاندار قم نیز در گفت و گویی، توجه به صنایع دستی را اقدامی مهم برای رفع مشکلات مادی مردم مناطق محروم استان دانست و گفت: راه اندازی یک بازارچه عرضه محصول های صنایع دستی در مناطق محروم موجب اشتغال جوانان و کاهش آسیب های اجتماعی در آن مناطق می شود و به همین خاطر دولت یازدهم اقدام های عملی در ایجاد این بازارچه ها را انجام داده است.
محسن بهشتی همچنین با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت اسکان در واحدهای مسکن مهر احداثی در شهرهای اطراف قم، افزود : برای تامین آب، گاز، برق و سایر امکانات ضروری طبق دستور استاندار مقرر شده تا با اولویت بندی مشکلات و موانع موجود هر کدام از آنها در جلسه های شورای اسلامی بخش با حضور مسئولان اجرایی استان بررسی و حل و فصل شود.
استان قم در تقسیم بندی های کشوری دارای یک شهرستان قم و پنج بخش جعفریه، کهک، قنوات، سلفچگان و خلجستان است.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص کمک های دولت به کشاورزان استان به خصوص در مناطق محروم، افزود: با مساعدت دولت یازدهم، کمک های مالی درنظر گرفته شده برای استفاده از سیستم های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان به رقم 230 میلیارد ریال رسید و هم اکنون بیش از 6 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش این نوع از آبیاری است.
محمد رضا طلایی با اشاره به این که زندگی بسیاری از ساکنان مناطق روستایی و محروم استان از طریق کشاورزی تامین می شود، گفت: دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان استان پرداخت می کند.
وی ادامه داد: آموزش کشاورزان قمی و ایجاد انگیزه در میان آن ها برای استفاده از روش های آبیاری نوین از جمله اقدام های دشواری بود که صورت گرفت و می توان گفت بهره گیری از این روش ها برای آبیاری مزارع استان از جمله مهمترین دستاوردهای دولت برای محرومیت زدایی از کشاورزان است، چراکه استان قم در منطقه خشک و کویری کشور قرار گرفته و تامین منابع آبی برای آن با دشواری های متعددی مواجه است.
طلایی گفت: دولت برای کمک به کشاورزان مناطق محروم استان قم، طرح گسترش کشت گیاهان دارویی و احداث گلخانه های دایمی را دنبال کرد و امروز اجرای این طرح ها اشتغال پایدار مطلوبی در بخش های روستایی قم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: برای نمونه واحد پرورش قارچ کشت و صنعت تک چین سال گذشته در زمینی به مساحت چهار هکتار با قابلیت تولید 360 تن قارچ در سال و اعتباری بالغ بر 20 میلیارد و 350 میلیون ریال و ایجاد اشتغال برای 40 تن به صورت مستقیم در روستای سفت بخش خلجستان قم به بهره برداری رسید که نقش مهمی در محرومیت زدایی از ساکنان منطقه اطراف خود داشت.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.
در بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا مشخص شد، علاوه بر اقدام هایی که به آن اشاره گردید، می توان از طرح انتقال آب سد کوچری به روستاهای بخش مرکزی قم به عنوان یکی از مهمترین برنامه های دولت برای آبرسانی به مناطق محروم استان اشاره کرد که در جریان آن بسیاری از مردم مناطق روستایی قم پس از مدت ها به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند.
سد کوچری یکی از طرح های بزرگ انتقال آب در سرشاخه های دز به قمرود است که با تکمیل و بهره برداری از آن سالانه 181 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران و شهر هایی چون سلفچگان و قم منتقل می شود.
در همین راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم در گفت و گویی با اشاره به تصویب قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهر و روستا که در آن 10 درصد اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استان ها به آب و فاضلاب روستایی تخصیص داده می شود، افزود: سال گذشته در ادامه فرآیند ایجاد خطوط انتقال آب، برای آبرسانی به روستاهای استان قم 106 میلیارد ریال بودجه عمرانی اختصاص یافت که رقم قابل توجهی است.
محمد احمدی جبلی گفت: 15 حلقه چاه برای روستاهایی که مشکل آب داشتند حفر شد و با این اقدام وضعیت تامین آب روستاهای استان به حد مناسبی رسیده است.
در حوزه بهداشت و درمان نیز دولت یازدهم در چارچوب طرح تحول نظام سلامت اقشار ضعیف را با مراکز درمانی آشتی داد؛ دولت در مناطق روستایی استان قم خانه های بهداشت با پزشک مستقر دایر کرد تا مردم این مناطق در هر زمان از شبانه روز به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند، همچنین اعتبار دفترچه های بیمه روستایی افزایش قابل توجهی یافت، به نحوی که اقشار ضعیف استان قم هم اکنون به صورت تقریبا رایگان از خدمات نظام سلامت بهره مند می شوند.
با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، بسته های خدمتی بسیاری به مردم ارائه می شود که از هنگام تولد تا قبل از مرگ خواهد بود.
در حال حاضر 41 مرکز خدمات سلامت جامع و 138 پایگاه سلامت در استان قم فعال هستند که به اقشار مختلف مردم و به خصوص محرومان خدمات رسانی می کنند.
از دیگر برنامه های دولت برای خدمت رسانی به مناطق محروم استان قم ایجاد شهرک صنعتی در بخش قنوات و راه سازی گسترده در این منطقه است که می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای جوانان بومی و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان آن داشته باشد.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.