به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی روز پنجشنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره تبلیغ نوین جنات در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم، اظهار داشت: ما وظیفه داریم سیاست ورزی کنیم و فعال سیاسی باشیم اما به هیچ وجه موظف به زیر پا گذاشتن اخلاق نیستیم.
وی افزود: همه می توانند عملکرد یک کاندیدا را نقد و در صورت تشخیص نقاط ضعف در آن این موارد را به جامعه منتقل کنند، اما این کار باید با منطق و رعایت اخلاق صورت بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به اعزام طلبه های مبلغ به مناطق مختلف کشور جهت تبلیغ برای انتخابات پیش رو، افزود: به طور حتم امر تبلیغ برای انتخابات و نامزدهای مختلف، از آنجا که موجب ایجاد شور انتخاباتی در مردم برای رای بالای آنها به یک نامزد که در حقیقت رای به کل نظام اسلامی است، کار خوبی محسوب می شود، اما نباید فراموش کنیم خدا و پیغمبری است، و باید اگر چیزی را فریاد می زنیم در چارچوب اخلاق، معنویت و احکام اسلامی باشد.
وی با تاکید بر اینکه اسلام و ارزش های دینی ریشه بسیار عمیقی در جامعه دارد، و رای آوردن و یا رای نیاوردن یک نامزد به هیچ وجه موجب تضعیف اعتقادهای مردم نمی شود، افزود: ما در این انتخابات قصد تعیین رئیس جمهور را داریم، و نمی خواهیم در مورد تعیین رهبر و یا ارکان نظام تصمیم گیری کنیم، از این رو باید بدانیم ملائکه و فرشتگان به عنوان موکل ما هر کلام یا سخنی که می گوییم را کتابت می کنند، و به همین علت باید اخلاق و معنویت را رعایت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معمولا وقتی زمان انتخابات در کشور فرا می رسد، آنهایی که به صلاح این مملکت می اندیشند، لرزه بر تن و بدنشان می افتد چرا که آنچنان فضای عرفی بر کشور غلبه می کند و همه چیز عرفی و دنیوی دیده می شود که گویی خدا و رسول و اخلاق و معنویت و همه چیز فراموش می شود.
واعظی اذعان داشت: در زمان انتخابات همه چیز با یک نگاه ابزار گرایانه در معرض آسیب و در خدمت وصول به مقصود که همان به قدرت رسیدن فلان گروه یا بهمان گروه است، قرار می گیرد.
رئیس دفتر تبلیغات همچنین با اشاره به 2 مقوله سیاست ورزی و سیاست کاری و تفاوت میان آنها، گفت: سیاست ورزی و خرد ورزی از شئون حکمت عملی و به گونه ای خرد ورزی و موضوع هایی از قبیل سیاست، اخلاق، اقتصاد و تدبیر معیشت است.
وی همچنین سیاست ورزی را رسیدن به کمال توصیف کرد، و افزود: دعوت به انزوای سیاسی، بی عملی و فقدان بصیرت سیاسی یعنی همان جدایی دین از سیاست و نگاه سکولاریستی است که امور منفی تلقی شده و محکوم است.
واعظی با اشاره به اینکه سیاست ورزی غیر از سیاسی کاری است، افزود: سیاسی کاری یعنی تقدیس قدرت و داشتن شهوت جاه و مقام، قبیله گرایی و گروه گرایی و نگاه ابزاری به همه چیز و همه کس برای رسیدن به قدرت سیاسی که امری محکوم است و با مذاق اهل بیت نیز نمی سازد.
وی با اشاره به سیره اهل بیت در ارتباط با این موضوع افزود: حضرت علی(ع) دشمنانی داشت که بر او جفا کردند و یاران دیروزی داشت که امروز در مقابلش ایستادند، آیا زبان به دشنام و تهمت آنها گشود و اخلاقیات را زیر پا می گذاشت؟ یا آن گونه که امام معصوم نیز فرموده امیرالمومنین(ع) هیچ گاه نسبت به دشمنانش زبان به دشنام نمی گشود و تنها می فرمودند این ها برادران ما هستند که بر من به عنوان ولی مومنین بقی و ستم کردند و باقی بر من شدند.
وی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) حتی حاضر نبود، در مورد دشمنانی که بر او شمشیر کشیدند نیز از جاده انصاف و اخلاق خارج شود.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه سیاسی کاری اجازه می دهد همه چیز ابزار شود، افزود: خطری که امروز حوزه ها و روحانیان را تهدید می کند این است که با سیاسی کاری دین و دیانت، آموزه ها و ارزش های دینی دست مایه و ابزار سیاسی و اسباب به قدرت رسیدن این فرد یا آن فرد یا این جناح و آن جناح شود.
وی اضافه کرد: این خطر بزرگی برای روحانیت است و سرمایه اجتماعی آن را تضعیف می کند، چرا که دین چشمه جوشان هدایت است و شخصیت های معنوی و اخلاقی نیز برکه های زلالی هستند که مردم باید جانشان از خنکای این آب روان سیراب، و جان ها نیز در زلال معرفت و اخلاق این گونه شخصیت ها پاک شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین خاطر نشان کرد: ما امروز در جمهوری اسلامی تنفس می کنیم که در راس آن یک مرجع تقلید و ولی فقیه قرار دارد و شورای نگهبانی داریم که صلاحیت عده ای را به عنوان کاندیدای انتخابات تایید می کند، پس این یعنی تمام کسانی که توسط شورای نگهبان تایید می شوند کف صلاحیت لازم برای تصدی پست ریاست جمهوری را دارند.
واعظی گفت: پس این فریادهای وا اسلاما چیست؟ که ای مردم به فلان کس رای ندهید چرا که او بی دین ها را وزیر و بر شما حاکم می کند.
وی با بیان اینکه ما نمی توانیم از مردم عادی کوچه و بازار، روستایی و کارگر که سیاستمدار نبوده و فاقد هر گونه اطلاعی هستند، بخواهیم که صلاحیت نامزدها را تشخیص دهند، افزود: اگر کسی ناباب و ناصالح است، این مساله را باید فقط شورای نگهبان تشخیص دهد، چرا که متخصص این امر است و به لحاظ شرعی و قانونی در جایی قرار گرفته که می تواند این کار را انجام دهد.
وی افزود: شورای نگهبان اگر صلاحیت کسی که واقعا صلاحیت ندارد را تائید بکند، این اقرار به جهل است و این یعنی وقتی یک نهاد رسمی نتوانسته این مساله را تشخیص بدهد پس چگونه از مردم عادی توقع یک چنین چیزی را داریم.
واعظی افزود: پس از احراز صلاحیت افراد هر کسی به هر کس که رای بدهد در حقیقت به تکلیف شرعی و قانونی خود عمل کرده و نزد خدا برخوردار از اجر و پادش است، چون در نظام اسلام پیام رهبری را لبیک گفته و رای داده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
7403/ 6133/6016خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.