به گزارش ایرنا، احمد ذاکری روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم در سالن جلسات استانداری، افزود: مهمترین اقدام این سازمان برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه تسهیلات رونق تولید به واحدهای متقاضی بوده است و در همین رابطه تا کنون به 141 واحد صنعتی درقم پرداخت تسهیلات به مبلغ 2 هزار و 99 میلیارد ریال، انجام شده است و این روند با سرعت بیشتر همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: ارائه این تسهیلات به واحدهای صنعتی متقاضی، علاوه بر جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و تثبیت موقعیت های شغلی در آن ها، 182 موقعیت شغلی جدید را نیز برای جوانان استان قم فراهم کرد.
وی بیان کرد: بانک صنعت و معدن در فرآیند پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی بهترین همکاری را با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم داشت و امید است سایر بانک های دولتی و خصوصی نیز مساعدت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
ذاکری گفت: با توجه به حساسیت موضوع قاچاق و نقشی که این پدیده شوم بر روی توان تولید داخلی دارد، سال گذشته با تلاش فراوان بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، 37 میلیارد ریال کالای قاچاق از سطح استان جمع آوری شد.
وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه های توانمندی های تولیدکنندگان قم در بخش صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: برگزاری بیش از 22 نمایشگاه تخصصی در حوزه صنعت و معدن، باعث جلب توجه بسیاری از کارشناسان بازارهای داخلی و بین المللی به محصولات تولید شده در استان شد.
وی بیان کرد: در بخش صادرات کالاهای تولید شده در استان قم، سال گذشته 89 میلیون دلار محصول صادر شد که با برنامه ریزی های انجام شده این رقم در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اقدام های انجام شده برای شناسایی نقاط معدنی استان گفت: فرآیند تهیه نقشه ژئوفیزیک هوایی از سطح قم انجام و 19 منطقه دارای قابلیت های معدنی در استان شناسایی شد.
وی ادامه داد: با همکاری سازمان زمین شناسی کشور قرار شد کارهای تحقیقاتی جهت استخراج ماده معدنی از 2 معدن طلای زواریون و امامزاده اسماعیل تا پایان شهریور ماه انجام شود.
منطقه و روستای زواریون در بخش سلفچگان استان قم قرار گرفته است؛ سلفچگان با شهر قم 45 کیلومتر فاصله دارد.
منطقه امامزاده اسماعیل است در 55 کیلومتری جنوب شرقی قم، بعد از شهر کهک قرار گرفته است.
ذاکری با بیان این که معادن دارای اولویت بهره برداری در کوتاه ترین زمان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی می شوند، گفت: در موضوع قابلیت های معدنی دریاچه نمک از سرمایه گذار دعوت و کارهای کارشناسی برای آغاز فرآیند استخراج محصولات معدنی انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن قم توسط سازمان صنعت و معدن استان، افزود: با توجه به حضور سالانه بیش از 20 میلیون زائر در استان قم، بحث استخراج و فرآوری سنگ عقیق از معدن استان می تواند فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان استان قم ایجاد کند.
وی ادامه داد: به منظور توانمند سازی اقشار مختلف مردم قم در بحث های اقتصادی و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی در استان، بیش از 9 هزار و 400 نفر ساعت کارگاه و کلاس آموزشی توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه ملی بازار با همکاری بسیج مهندسین صنعت، گفت: در این سامانه تلاش می گردد تا نیازهای خانواده ها، ادارات و صنایع کشور از طریق استفاده از تولیدات داخلی برطرف شود.
وی همچنین در بیان پیشنهادی برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، افزود: تصویب طرح همیار تولید ملی با همکاری دستگاه های فرهنگی همچون آموزش و پرورش می تواند، فرهنگ استفاده از کالای ملی و عدم خرید کالاهای خارجی را در سطح جامعه گسترش دهد.
بیش از 95 درصد واحدهای صنعتی قم را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد.
طرح ارائه تسهیلات رونق تولید از تیرماه سال جاری دراستان قم به اجرا درآمده است.
در استان قم 2 هزار واحد صنعتی وجود دارد.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.