حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی رئیس نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه قم و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: بنا به دستورات صریح و شفاف دین و شریعت اسلام، هر فرد در جریان تبلیغات باید اخلاق مداری را پیشه اصلی خود قرار داده و از تخریب دیگران برای اثبات توانمندی های خود پرهیز کند.
وی ادامه داد: اگر خدای ناکرده به واسطه برخی حرف های غیرمستند در تبلیغات، ما باعث تغییر جهت گیری های مردم شویم خطا کردیم و این از مصادیق حق الناس است.

**تبیین واژه مهم حق الناس
عابدی اظهار داشت: مساله حق الناس که رهبرمعظم انقلاب درجریان انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری آن را به کار بردند، ترکیبی از حق و مردم و دارای مفاهیم بلند و مهم است.
وی ادامه داد: اولین معنایی که از حق الناس به ذهن متبادر می شود این است که اگر کسی بخواهد کاری کند که مردم را از چیزی که مستحق آن هستند، محروم کند، این مصداق تضییع حق الناس است.
عابدی ادامه داد: یک بعد دیگر حق الناس، درتبلیغات مربوط به کاندیدا و نامزدهای انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری و شوراها می باشد که باید اخلاق اسلامی و دینی را رعایت و به چارچوب های قانونی احترام بگذارند.
وی گفت: بعد دیگر حق الناس مربوط به حامیان نامزدها و بخشی نیز به دستگاه های اجرایی برمی گردد. که هر کدام در جای خود قابل رسیدگی و بررسی است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: درتبلیغات انتخاباتی چیزی که دین اسلام و شریعت محمدی (ص) به ما می گوید این است که تبلیغ یعنی رساندن خوبی ها به دیگران.
عابدی بیان داشت: اخلاق مداری مهمترین تاکید دین اسلام در رقابت ها اعم از انتخاباتی و غیر انتخاباتی است، دین می گوید برای شخصیت خود و دیگران بویژه و رقیب ارزش قائل باشیم.

**رقابت سالم بر اساس دین و شریعت اسلام
نماینده ولی فقیه درسازمان تعاون روستایی کشور گفت: دین به ما می گوید در تبلیغات انتخاباتی، توانایی های خود را معرفی و از تخریب دیگران پرهیز کنید، شخص کاندیدا و نامزد باید بگوید تجربیات و برنامه های بنده برای این مسئولیت این است و مردم نیز بنا به تشخیص و مقایسه برنامه ها، انتخاب کنند.
عابدی گفت: تخریب دیگران برای اثبات خود در تبلیغات انتخاباتی، مورد تایید دین نیست، بنابراین باید چارچوب های دین و شریعت اسلام و حق الناس را رعایت کنیم.

**ضرورت رعایت اخلاق و حق الناس در مناظره ها
استاد حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: درمناظره ها، مردم ما چون پایبند به اخلاق و اصول دینی هستند، در مرحله اول توجه دارند که کدام یک از نامزدها با شخصیت تر، عقلانی تر و باوقارتر و حتی دارای برنامه منسجم تر است و بر اساس واقعیات جامعه و توانمندی های خود، سخن می گوید.
عابدی بیان داشت: گاهی سخنان نامزدها در جهت گیری های اجتماعی و افراد تاثیر زیادی دارد و باید در مسیر مطابق موازین و چارچوب های اخلاقی پیش برویم.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: دراسلام، تبلیغ با تخریب متفاوت است، کسانی که در فکر این هستند که با تخریب طرف مقابل می توانند رای جمع کنند بدانند این کارها تاثیر معکوس دارد.
وی افزود: امروز بخش عمده ای از مردم درست می اندیشند و می دانند تخریب به نفع کسی نیست و فرد تخریب گر نیز به اهداف خود از روش های غیر اخلاقی نخواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نسبت ناروا دادن به رقیب بدون استدال و مستند نیز مورد تایید دین نیست، شیوه حرف زدن، نوع نگاه کردن و حتی لبخند زدن هر فرد نشانه عمل او می باشد و هر عمل ما نیز به تعبیر قرآن کریم، نشانه شخصیت ما می باشد.

**قانونمند سازی تبلیغات انتخاباتی
عابدی درادامه خاطرنشان کرد: اگر تبلیغات انتخاباتی قانونمند بوده و به صورت درست انجام شود و آگاهی بخشی به مردم نیز با دقت صورت گیرد، جامعه ما به یک جامعه پویا و بانشاط تبدیل خواهد شد و رقابت مثبت و موثری درآن ایجاد می شود.
وی ادامه داد: اگر قانونمندی و اخلاق مداری حاکم نباشد در حقیقت برای رسیدن به هدف خود از هر وسیله ای استفاده می کنیم، درحالی که در رقابت های سالم انتخاباتی از نگاه دین و شریعت اسلام، هدف هرگز وسیله را توجیه نمی کند.
عابدی بیان داشت: در دین مبین اسلام مبلغ اعم مبلغ مذهبی و یا سیاسی باید خود اخلاق مدار بوده و برای دیگران احترام و شخصیت قائل باشد تا حرف وی نفوذ بیشتری پیدا کند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مراقب باشیم در تبلیغات انتخاباتی حق الناس تضییع نشود، مردم با توجه به تبلیغات، جهت گیری و انتخاب می کنند، مبادا ما با با یک دروغ و یا تهمت، مردم را فریب دهیم.
عابدی بیان داشت: گاهی تهمت ها و دروغ طوری زینت داده می شود که مردم آن را باور می کنند و گاهی متاسفانه این حرکات آثار سوء درجامعه به دنبال داشت.
وی ادامه داد: در دوره های گذشته مواردی داشتیم که عده ای با عوام فریبی، مردم، اقتصاد، مسئولان را به زحمت انداختند، رعایت نکردن اخلاق اسلامی و تخریب رقیب از سوی آنها به گونه ای بیان می شد که گویا واقعیت دارد، ولی آنها دلیل و مستندی برای حرف های خود نداشتند.
عابدی بیان داشت: مردم در فرصت تبلیغات، باید انسان ها را خوب بشناسند، در مورد سابقه افراد تحقیق کنند، شعار کاندیدا را با واقعیت جامعه بسنجند، گاهی واقعیت اقتصادی جامعه ما اجازه برخی کارها را نمی دهد و با علم به این موضوع، وعده دادن درست نیست.
وی ادامه داد: تخریب کردن رقیب و جلوگیری از رای دادن مردم به او بر اساس مستندات اشتباه، نیز حق الناس است.
عابدی گفت: مردم حق دارند از نظر اجتماعی امنیت روانی، رفاه اقتصادی، اشتغال و کار داشته باشند و افرادی که خود را نامزد می کنند از نظر اخلاقی باید توانایی چنین کارهایی را در خود ببینند.
عابدی بیان داشت: مردم بهتر از بین گزینه های موجود، کسانی تجربه اجرایی قوی تر، برنامه محور بودن برای خارج کردن کشور از مشکلات اقتصادی و سعه صدر بالایی داشته باشند را انتخاب کنند.
وی گفت: رئیس جمهوری باید توانمند، در برابر مشکلات مقاوم بوده و از بردباری بالایی برخوردار باشد.

**حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا ابراهیمی که دارای دکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه های قم و کشور و محققان حوزه و دانشگاه می باشد نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: حق الناس تنها مربوط به حفاظت از آرای مردم در پای صندوق های رای نیست ،بلکه از نظر دین اسلام، حق الناس ابعاد مختلفی و جامعی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به عنوان نمونه گفت: شعارهایی که درجریان انتخابات و تبلیغات داده می شود و مردم بر اساس آنها رای می دهند، اگر تحقق پیدا نکند خود نوعی حق الناس و ضایع کردن حقوق مردم است.
وی با تقدیر از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم برای انتخاب موضوع حق الناس درانتخابات گفت: انتخابات ما در این دوره از نظر داخلی و بین الملل بسیار حائز اهمیت است.
ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، هدف اصلی ما می باشد از همه نامزدها و حامیان آنها درخواست می شود که همه در روز 29 اردیبهشت ماه، مشارکت فعال داشته باشند تا زمینه تقویت بیشتر بنیان های نظام جمهوری اسلامی فراهم شود.
وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی انتخابات به عنوان پذیرش و دخالت در تعیین سرنوشت است، وقتی شورای نگهبان سابقه کاندیدا را بررسی کرد، افرادی که از فیلتر خارج شدند همه آنها صلاحیت دارند ولی به صورت طبیعی، در بین آنها ما باید بر اساس ملاک های مورد نظر دین اسلام و رهبر معظم انقلاب باید دست به انتخاب اصلح بزنیم.
ابراهیمی بیان داشت: از نظر شرعی، وقتی فردی در انتخابات انتخاب شده، نسبت به همه مردم و نظام اسلامی، مسئولیت دارد و باید نسبت به شعارها و مسائلی که در جریان تبلیغات مطرح کرده، پایبند و برای تحقق آنها تلاش کند.
استاد دانشگاه های قم تصریح کرد: فرد منتخب از سوی مردم تمام تلاش خود را برای جوانگرایی، تعهد و تخصص در فعالیتها را لحاظ کند و همه اینها در واقع حق الناس است.

**مفهوم حق الناس
ابراهیمی گفت: حق الناس تنها حفاظت از آرای مردم در پای صندوق رای نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها عمل به شعارها و وعده های تبلیغاتی است.
وی اظهار داشت: اینکه در جریان انتخابات شعارهایی داده شده و مردم بر اساس آنها رای می دهند باید در طول چهار سال مسئولیت، این وعده هاو شعارها پیاده شود.
ابراهیمی بیان داشت: مردم بر اساس خواسته هایی که دارند برنامه های کاندیدا را مطالعه و به آنها رای می دهند، این برنامه ها در واقع میثاق بین مردم و منتخب است، یکی از مفاهیم حق الناس این است که رئیس جمهوری و اعضای کابینه به صورت مداوم، پیگیر مطالبات مردم باشند.
وی تصریح کرد: نامزدها بدانند حق الناس تنها صیانت از رای در برگه نیست بلکه مهمترین آن پایبندی به میثاقی است که شعار داده شده و مردم بر اساس آن رای دادند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: رئیس جمهوری بعد از انتخاب، رئیس جمهوری همه ملت ایران است ولو اینکه فردی به او رای نداده باشد. در انتخابات مردم در چارچوب سلیقه های خود دست به انتخاب اصلح می زنند و در نهایت تنها اسم یک نفر را می نویسند ، ولی این نفر، در نهایت برای همه است.

**برنامه محور بودن مهمترین حق مردم نسبت به نامزد
وی گفت: از حقوق مهم مردم نسبت به نامزدها این است که کسانی که برای مدیریت کشور خود را نامزد می کنند باید برای رفاه مردم برنامه داشته باشند، به صورت عملی دنبال رفع گره ها و مشکلات اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی باشند.
ابراهیمی گفت: در سیر عملی ائمه اطهار (ع) و پیامبر اسلام (ص )نسبت به حقوق مردم بسیار حساس بودند.

**نمونه های تاریخی تاکید بر رعایت حق الناس
وی گفت: درنامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در نهج البلاغه ابعاد سیاسی و حاکمیتی اسلام به خوبی بیان شده است از جمله اینکه مسئولیتی که حضرت به عنوان زمامدار مسلمانان به مالک اشتر سپرده بودند از آن به عنوان امانت تعبیر شده که باید از این امانت محافظت کند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در دوره امامت خود، فردی را به عنوان قاضی انتخاب کرده ولی هنوز مرکب نامه او خشک نشده بود، او را عزل کرد، علت آن بود که به حضرت گزارش رسید که فرد مورد اعتماد و وثوقی نیست.
وی ادامه داد: وقتی قاضی نزد حضرت رسیده و علت را پرسید، حضرت علی (ع) خطاب به ایشان فرمودند: خبر رسید که شما پایبند به حقوق مردم و محرومان نیستید و سر سفره اغنیا و ثروتمندان می نشینید بنابراین نمی توانی درد مردم و محرومان را درک کنید.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: زمانی که عقیل از حضرت علی(ع) درخواست می کند مقداری بیشتر از سهم خود را از بیت المال را بردارد حضرت آتش را جلو بردند، عقیل می گوید، آیا می خواهی مرا بسوزانی؟ حضرت علی(ع) می فرمایند، شما اینگونه از آتش دنیا در هراس هستی ولی من از آتش جهنم در هراس نباشم.
ابراهیمی گفت: در یک رقابت سالم انتخاباتی از منظر اسلام باید امانتداری، رعایت حق الناس و اخلاق اسلامی و توجه محرومان جامعه اصل باشد.
وی ادامه داد: کسانی که در عرصه انتخابات بویژه ریاست جمهوری وارد می شوند اگر فکر می کنند شعارهایی که می دهند و برنامه های آنان قابل اجرا نیست، وعده های غیرقابل تحقق به مردم ندهند و حتی صحنه را برای انتخاب فرد اصلح تر توسط مردم، خالی کنند.
وی افزود: باید افراد برنامه های ارائه شده خود را بتوانند اجرایی کنند، اگر کسانی احساس می کنند در تصمیم گیری تزلزل دارند باید عقب نشینی نمایند.
ابراهیمی همچنین داشتن تقوای سیاسی، برنامه محور بودن، داشتن عزم راسخ برای رفع مشکلات کشور، مقاوم بودن در برابر دشمنان، ایستادگی پای آرمان های انقلاب واسلام و شجاعت از مهمترین شاخصه های یک نامزد اصلح در انتخابات ذکر کرد.
وی ادامه داد: مردم باید بدون حب و بغض و گرایش های سیاسی، فرد منتخب را بررسی کنند که آیا توانایی لازم را برای اداره کشور دارد؟ باید تقوای سیاسی هم از طرف مردم و هم نامزدها رعایت شود.
ابراهیمی ادامه داد: حضور درانتخابات برای ما هم حق و هم تکلیف است، دخالت در سرنوشت خود حق ما و انتخاب انسان های اصلح یک تکلیف است.
7401/ 6133/خبرنگار- بهمن اطمینان **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.