به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس هیأت علمی حوزه‌های علمیه آیت الله لنگرودی است که در سال 1385در چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری کاندیدا شده و با احراز صلاحیت به عنوان جوانترین مجتهد حضور داشت.
حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر نقده ای نیز از دیگر میهمانان این میزگرد بود، وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی، عضو هیات علمی و مدیرگروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد درس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم و مدرس دانشگاه است.
دلیر نقده ای در این میزگرد تاکید کرد: امروز یگانه چیزی که در جمهوری اسلامی ایران می تواند ما را به هم پیوند بدهد قضاوت های منصفانه و اخلاقیات است.
علم الهدی نیز بر این باور است که از شاخه‌های عینیت دیانت و سیاست، رعایت اخلاق دینی در عرصه های مختلف حکومتی از جمله انتخابات است و این مقوله اگر برای هر کشوری مهم باشد، برای جمهوری اسلامی اهمیت دوچندان دارد؛ زیرا رفتار امروز حاکمان در تاریخ به نام حاکمیت اسلام ثبت خواهد شد و هرگز نمی‌توان آیندگان را قانع کرد که روش و منش ما را از از سیره و سنّت اسلامی منفک کنند.
*سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی
وی با تقدیر از خبرگزاری مرکز قم گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی در موضوع بسیار خوبی ورود کرده است، بدون تعارف می گوییم که امروزه فضای انتخابات در میهن اسلامی ما که باید برای کشورهای دیگر الگوی حکومت‌داری باشد، از حیث اخلاقی آلوده است.
وی ادامه داد: نباید آثار بداخلاقی‌های انتخاباتی را تنها به دوران انتخابات محدود کرد، بلکه تبعات سوء آن، سال‌های بعد نیز گریبان‌گیر جامعه است. به وضوح می‌بینیم که در سالیان اخیر، منازعات و دسته‌بندی‌های انتخاباتی، نقش تعیین‌کننده‌ای در فضای سیاسی کشور و در شکل‌گیری قطب‌ها و جناح‌های سیاسی داشته و بسیاری از چالش‌های امروز جامعه ما ناشی از ناهنجاری های اخلاقی در انتخابات های گذشته است و متاسفانه نشانه‌ای از بهبود این روند دیده نمی‌شود.
*ضرورت فرهنگ سازی انتخاباتی
علم الهدی گفت: در مساله اخلاق انتخاباتی باید فرهنگ‌سازی گسترده و بلندمدّتی صورت گیرد، اصحاب رسانه، روحانیت، حاکمیت، نخبگان و نامزدان و حامیان آنان، به نهادینه‌شدن اخلاق در عرصه انتخابات کمک کنند.
وی ادامه داد: از شاخه‌های عینیت دیانت و سیاست، رعایت اخلاق دینی در عرصه های مختلف حکومتی از جمله انتخابات است و این مقوله اگر برای هر کشوری مهم باشد، برای جمهوری اسلامی اهمیت دوچندان دارد؛ زیرا رفتار امروز حاکمان در تاریخ به نام حاکمیت اسلام ثبت خواهد شد و هرگز نمی‌توان آیندگان را قانع کرد که روش و منش ما را از سیره و سنّت اسلامی منفک کنند.
*نامزدهای انتخاباتی بایدها و نبایدها
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نامزدها مهمترین نقش را در رعایت اخلاق انتخابات دارند در خیلی از موارد نیز منشأ اصلی بداخلاقی‌های انتخابات، حامیان نامزدها هستند، نامزدها باید مسئولیت رفتار ستادهای خود را برعهده بگیرند و در قبال بی‌اخلاقی‌ها پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: البته به نظر می رسد برای تحقق اخلاق انتخاباتی، باید یک ساز و کار دقیق تری از سوی حاکمیت تعریف شود، تا در برابر بداخلاقی‌های انتخابات در بزنگاه تبلیغات، واکنش سریع‌ و قاطعی نشان دهد.
علم الهدی به عنوان نمونه گفت: مثلاً خوب است هیئتی تخصصی، متشکّل از کارشناسانی که به عدالت و بی‌طرفی شهره هستند، تشکیل شود تا با حفظ انصاف، روند فعالیت نامزدها را رصد کند و در همان مقطع تبلیغات، موارد تخلف را شناسایی و بسته به صلاحدید، به صورت علنی یا غیر علنی گزارش دهد. اصولاً نباید گذارد کسی که تخلف‌های انتخاباتی او محرز است، از این رهگذر به نتیجه برسد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید توجّه داشت که بداخلاقی‌های انتخاباتی از قبیل دروغ، تهمت، تحقیر،اهانت و ... معمولاً از سنخ حقّ الناس بوده و جز کبائر معاصی محسوب می‌شوند که صرفاً با توبه قابل بخشش نیست.
علم الهدی افزود: پارامترهای اخلاقی که در زندگی خصوصی و فردی واجب است رعایت شود، در تبلیغات انتخاباتی با وسواس بیشتری باید مراعات گردد. گناهی که در سطح عمومی و کلان اتفاق بیفتد، بزرگتر بوده و فسق و فساد بیشتری به دنبال خواهد داشت.
**الگوی سیاسی جمهوری اسلامی ایران
وی یاداورشد: رفتار امیر المؤمنین (ع) در شورایی که خلیفه دوم برای انتخاب جانشین خود تشکیل داد، الگو بسیار دقیق و واضحی را پیش‌روی نامزدهای محترم که مدّعی تبعیت از سیره علوی هستند، می‌نهد.
وی افزود: این شورا مسؤول انتخات حاکمی بود که ریاست تام الاختیار سرزمین پهناوری به وسعت ۹ کشور امروز را در دست می‌گرفت. دو نفر به مرحله نهایی انتخاب رسیدند که یکی حضرت علی (ع) بود.
علم الهدی خاطرنشان کرد: بر حسب نقل، به حضرت پیشنهاد تبعیت از سنّت شیخین شد که او می‌توانست با یک دروغ ـ که به نظر من مصحلت آمیزترین دروغ تاریخ بود ـ آن را بپذیرد، ولی او حتی برای برپایی حاکمیت حقیقی اسلام نیز، حاضر نشد از بیان همین یک دروغ سرباز زد و بدین سان، امر خلافت را به کسی واگذار کرد که بر اثر سیاست‌های اشتباه او در دوران طولانی خلافتش، شکاف‌های عمیقی در جامعه مسلمین پدید آمد؛.
وی اظهار داشت: شکاف‌هایی که در نهایت خود خلیفه را نیز به کام مرگ فروبرد و در سالیان بعد و در دوران خلافت امیرالمؤمنین (ع)، منشأ جنگ های تأسف‌باری در دل امت اسلام شد. با همه این ملاحظات، حضرت علی (ع) زیر بار یک دروغ انتخاباتی و مصلحتی نرفت. این می تواند برای کسانی که مدعی تبعیت از سیره و سلوک علوی هستند، بزرگترین درس باشد.
*هشدار نسبت به سوء استفاده از احساسات دینی مردم
وی گفت: به عنوان فردی روحانی که دغدغه‌ مسائل دینی دارد، بر خود لازم می‌بینم که نسبت به یک ناهنجاری مهمّ و خطرناک هشدار دهم، گاهی شاهدیم که برخی از افراد و جریان ها، با سوء استفاده از احساسات دینی مردم، سعی در تبلیغ کاندیدا و فهرست مورد نظر خود دارند.
علم الهدی خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند موجب پیدایش کینه‌های عمیق مذهبی بین اقشار مختلف مردم شود و وحدت ملّی و مذهبی میهن ما را به مخاطره افکند و جایگاه مذهب را در ذهنیت مردمان سست کرده، موجبات وهن شریعت را فراهم آورد.
وی گفت: وقتی یک جریان با سوء تبلیغات، خود و حامیانش را در سپاه اهل بیت (ع) و رقیب خود را در جبهه مقابل معرفّی کند، باید فاتحه وحدت ملّی و انسجام اسلامی را خواند. چگونه می‌توان انتظار داشت که جوانان ساده‌دلی که تحت تأثیر این القائات، بخشی از جامعه را در زمره دشمنان دین می‌ببینند، بعد از انتخابات با آن بخش از جامعه تعامل سازنده داشته باشند.
*تاکید بر صیانت نفس
وی ادامه داد: فعالان سیاسی این قدر باید صیانت نفس داشته باشند که برای مصالح متعالی دینی، از منافع فردی و گروهی خود چشم بپوشند و از دیانت مردم برای دنیای خویش مایه نگذارند.
علم الهدی یادآورشد:همگان مراقب باشیم از مقولات دینی و قدسی در عرصه انتخابات استفاده ابزاری نشود که در نهایت به تضعف دین در جامعه منجر خواهد شد. حاکمان، نامزدها، خطیبان و مادحان در این مورد وظیفه مضاعفی دارند.

*اینکه امروز فردی یک تعهد اخلاقی می دهد و فردا حرف دیگری می زند از نظر اخلاقی درست نیست
حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر نقده ای نیز در این میزگرد گفت: با رعایت عقلانیت در رفتارهای سیاسی، از تزلزل در تصمیم گیری ها جلوگیری کنیم، اینکه فرد امروز یک تعهد اخلاقی می دهد و فردا حرف دیگری می زند از نظر اخلاقی درست نیست.
وی ادامه داد: در بحث هایی که پیشینه کاندیداتوری را مورد مطالعه قرار می دهیم شاهد برخوردهایی هستیم که گاهی اخلاق اسلامی در انجا هویدا نیست. متاسفانه گزاره های اخلاقی در رقابت های سیاسی ذبح می شود، بنابراین هر حزبی باید در راس هرم خود، دغدغه های مسائل اخلاقی را اصل قرار دهد.

*رعایت اخلاق انتخاباتی
دلیر نقده ای بیان داشت: رعایت اخلاق انتخاباتی این است که به همدیگر تهمت و افترا نزنیم، زحمات دیگران را زیر سوال نبریم و منافع ملی را به خاطر مسائل سیاسی تحت الشعاع قرار ندهیم.
وی به عنوان نمونه گفت: برای کسی که در گذشته از پارس جنوبی بازدید کرده، افتتاح فازهای 17 و 18، شبیه داستان بود ولی امروز با همت مسئولان این اتفاق افتاده است، بعد از برجام، شرایط کشور بسیار تغییر کرده ولی متاسفانه گاهی دوستان نقدهای غیرمنصفانه می کنند و به روش های غیراخلاقی نیز متوسل می شوند.

*مطیع شریعت باشیم
وی ادامه داد: ما باید مطیع موازین و شریعت اسلامی باشیم، زحمت هیچ زحمت کشی را نباید نادیده بگیریم. تصمیم های پخته که می تواند نظام را سرافراز و مشکلات را برطرف کند را به خاطر منافع حزبی، نادیده نگیریم، سیاست خارجی خود را بی خودی به چالش نکشانیم و منافع ملی را در رقابت های انتخاباتی و سیاسی ذبح نکنیم.
وی گفت: ما در یک مکتبی تنفس می کنیم که منبع حکومت بعثت رسالت رسول خدا (ص) است و باید از سیره حضرت رسول الگو بگیریم.
دلیر نقده ای یاداورشد: در جریزه العرب پیامبر اسلام (ص)، ابتدا اخلاق را فتح کردند که نتیجه آن انسجام اجتماعی را به همراه داشت، این در حالی است که در جزیره العرب، بسترهای گسست اجتماعی بسیار فراهم بود ولی در پرتو اخلاق نبوی، تبدیل به پیوستگی های اجتماعی شد.
وی ادامه داد: امروز نیز یگانه چیزی که در جمهوری اسلامی ایران می تواند ما را به هم پیوند بدهد قضاوت های منصفانه و اخلاق متخلقانه است،

*ضرورت الگوگیری از بزرگان دینی در عرصه سیاسی
وی گفت: فلسفه بعثت حضرت رسول خدا (ص)، اخلاق معرفی شده است، در اسلام اصل صلح است و شهرت، قدرت، ثروت و بداخلاقی نباید باشد، با خشونت، قهر و غلبه نمی توان هدایت کرد بلکه با اخلاق می توان دلها را تسخیر کرد، مراقب باشیم به کسی اهانت و تهمت نزنیم و اخلاق اسلامی را در هر زمانی از انتخابات و حوزه سیاسی و غیر سیاسی رعایت کنیم.
*اخلاق تکنیک نیست، باور است
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اخلاق تاکتیک نیست و باور است، سال گذشته ما شاهد نهایت بداخلاقی ها در انتخابات آمریکا بودیم و جمهوری اسلامی ایران می تواند در مقابل این بداخلاقی ها، بزرگترین فضائل اخلاقی را در جهان به نمایش بگذارد.
دلیر نقده ای تصریح کرد: در فضای بداخلاقی، نمی توان همکاری کرد و یا ایده درست داد، گاهی یک کاندیدا اعلام می کند می توانم در صورت پیروزی در انتخابات، چند میلیون شغل ایجاد کنیم، سوال این است که مگر فردی که در راس کار است، برادر دینی شما نیست، پس به او کمک کنید.

*در اندیشه اسلامی، هدف وسیله را توجیه نمی کند
وی ادامه داد: اخلاق اسلامی ودینی ما با بحث های ماکس وبر و ماکیاولی متفاوت است در اندیشه آنها، هدف قدرت است و وسیله را توجیه می کند ولی در اندیشه اسلامی، به قول شهید بهشتی، ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت.
وی گفت: از دیگر مظاهر بداخلاقی ها، مقایسه برخی افراد با شخصیت های تاریخی است، یکی گاهی رقیب خود را شمر معرفی می کند این نشان می دهد که هیچ کدام را نشناخته است.
وی اظهار داشت: در انتخابات بویژه تبلیغات، رقبای خود را به شخصیت های تاریخی و سلبی تشبیه نکنیم، در آمریکا که ما نسبت به عملکردهای انها نقدهای زیادی داریم خیلی از خرابکاری های کلینتون را تحمل کردند ولی دروغ او را برنتافتند، ولی در انتخابات ما، همیشه تلفات داریم.
دلیر نقده ای گفت: وقتی زلزله ای در جایی اتفاق می افتد از تلفات آن آمار دقیق داریم ولی از بداخلاقی های انتخاباتی آماری در دست نداریم، و اینکه این بداخلاقی ها از نظر تربیتی نیز برای جامعه ما نیز آسیب های فراوانی دارد.

*صاحبان قدرت الگو باشند
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: مردم ما رفتارهای صاحبان قدرت را الگوی خود قرار می دهند باید اخلاقی باشیم، مکتب های بشری خیلی اسطوره ساز هستند ولی قران با اسطوره پروری مخالف است، قرآن کریم اسوه پرور است و پیامبراسلام و اهل بیت (ع) اسوه و الگو هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی کاندیدای در هم در مجلس و یا ریاست جموری، بین ملت، انشقاق ایجاد می کنند، در حالی که باید به سیره حضرت علی (ع) بازگردیم، حضرت می فرماید اگر کسی را دیدید که عمامه من را بر سر گذشته و مردم را به اختلاف دعوت کرد، گردن او را بزنید.

*نیاز کشور به انسجام ملی
وی گفت: ما در بحران های امروز منطقه و وضعیت جهانی، سخت به انسجام اجتماعی نیازمند هستیم و یکی از پارامترهای مورد نیاز برای انسجام و وحدت، همیشه باید اخلاق باشد.
وی با تقدیر از ایرنای قم گفت: از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا تشکر می کنم که این موضوع را دغدغه خود قرار داده است چرا که به تعبیر قرآن کریم، شقاق و شکاف، شوکت و قدرت از بین می برد. در جمهوری اسلامی ایران، گویش ها و اقلیت های دینی و مذهبی مختلفی زندگی می کنند اینحا انسجام مهم است.
دلیر ادامه داد: برخی از بسترهای اختلاف وجود دارد کسی نباید آنها را شعله ورتر کند، برخی از بحث های انتخاباتی در سطح ملی است هر کاندیدا باید با حقوق شهروندی آشنا باشد. ارزش های ملی را ابزار قرار ندهیم، سرمایه های ملی را ذبح نکنیم در انتخابات گاهی ریزش نیروی انسانی بی خودی داریم، به جای اینکه رویش داشته باشیم گاهی با ریزش مواجه هستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما در دوران جنگ تحمیلی با کمترین توان لجستیکی ولی با خوش اخلاقی و اخلاق، هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و خم به ابرو نیاوردیم.
دلیر نقده ای افزود: بداخلاقی و دروغ با خود گسست های اجتماعی به همراه می آورد، رسانه ها خصوصا صدا و سیما هر چه صادق تر باشند بیننده بیشتری دارند.
وی ادامه داد: امروز فضای مجازی دست صدا و سیما و برخی رسانه های دیگر را بسته است و امروز بنا به منابع روایی چاره ای نداریم جر اینکه به سمت اخلاق نیکو و صداقت پیش برویم، موفقیت هر حزب و گروهی در راستگویی آن است.
دلیر نقده ای گفت: بداخلاقی همیشه برای کشورها چه در حوزه داخلی و خارجی، چالش جدی است، باید باید ها و نبایدهای زیادی را در عرصه حقوقی، فقهی، سیاسی، عرفانی و عرفی رعایت کرد، بداخلاقی در هیچ کدام از این عرصه ها، پذیرفته شده نیست بلکه همه رویکردها به اخلاق تاکید دارند.
*مصلحت و صداقت
وی گفت: ما میراث دار فرهنگ صداقت هستیم، ابوعلی سینا می گوید به شوخی هم دروغ نمی گویم. شهیدرجایی و شهید بهشتی با بداخلاقی می توانستند خیلی کارها را انجام دهند ولی هرگز چنین نکردند.
وی گفت: بداخلاقی با خود ناآرامی می آورد و مشروعیت سیاسی نظام را به چالش می کشاند، راستگویی بهترین هدیه دین اسلام به بشریت است. در تمام مناظره ها ومصاحبه ها، باید خداوند، راستی و اخلاق را در راس هرم کارهای خود قرار دهیم و به خاطر خدا کارها را انجام دهیم تا سر از نزاع درنیاورد.

*پیشنهاد در مورد قانون انتخابات ریاست جمهوری
وی اظهار داشت: امسال آغاز و انجام ثبت نام نامزدها، شاهد تمسخر نظام و پست ریاست جمهوری به خاطر ثبت نام افراد زیاد اعم از کوچک و بزرگ ، باسواد و بی سواد بودیم و برای جلوگیری از این وضعیت، باید برای ریاست جمهوری شرایط سنی، علمی و مالی بگذاریم.
دلیر نقده ای گفت: ما حتی وقتی می خواهیم گواهینامه بگیریم و یا در کنکور شرکت کنیم باید یک سری شرایط و قواعد را رعایت و حتی مبلغی را پرداخت کنیم ولی تنها ثبت نامی که نباید پول پرداخت شود، انتخابات ریاست جمهوری است و در نتیجه هر کسی به خود اجاره می دهد ثبت نام کند.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود، شرایطی بگذارند که هر کسی که بخواهد ثبت نام کند حداقل باید یک میلیون به حساب خزانه واریز کند تا هم هزینه ها جبران شود و هم هر کسی ثبت نام نکند.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز حتی نونهال، نوجوان و جوان برای ریاست جمهوری ثبت نام می کنند در حالی که طبق منابع روایی، انسان در 40 سالگی پخته می شود، از سن حداقل باید زیر 40 سال را ثبت نام نکنند.
دلیر نقده ای گفت: از سوی دیگر باید مدرک دکترا را برای انتخابات ریاست جمهوری شرط بگذارند که هر کسی که کارشناسی و یا کارشناسی ارشد دارد ثبت نام نکند و شان این جایگاه حفظ شود.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان**انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.