به گزارش ایرنا،سرهنگ علی نیک نفس عصر چهارشنبه درکارگاه آموزشی سواد فضای مجازی درسالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: این موضوع فقط شامل شهرها نبوده، بلکه در دورترین نقاط روستایی نیز دسترسی به سیستم های مبتنی بر اینترنت و نسل های 3، 4 و 4.5 اینترنت تلفن همراه امکان پذیر شده و نفوذ آن نیز روز به روز در حال گسترش است.
وی همچنین با اشاره به اینکه پهنای باند اینترنت در شش ماهه نخست 93 درهر ثانیه 71 گیگا بایت بوده که در نیمه دوم همان سال به 171 گیگا بایت ارتقاء پیدا کرده است، افزود: پهنای باند در 6 ماهه نخست سال 94 به 270 گیگا بایت و در پایان این سال نیز به چهار ترابایت افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین افزایش ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت یا همان ای. دی. اس. ال را در طول دولت تدبیر و امید از 32 درصد به 48 درصد ذکر کرد، و افزود: درحال حاضر 43 هزار اشتراک اینترنت پر سرعت در کشور وجود دارد، که هر کدام از آنها چندین کاربر را پوشش می دهد.
نیک نفس افزود: هم اکنون 82 درصد از مردم کشور از اینترنت پر سرعت استفاده می کنند، یعنی حدود 62 میلیون تن به صورت بالقوه به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند.
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان بهره برداری از دیتای تلفن همراه نیز به شدت درحال توسعه است، و رقابت بسیار شدیدی بین اپراتورهای موبایل برای جذب کاربر وجود دارد، افزود: مطابق آمار مرکز توسعه اینترنت کشور ضریب نفوذ اینترنت در استان های تهران، مازندران و قم بر اساس اشتراکات بیش از 100 درصد است، و به خاطر استفاده چندگانه کاربران از اینترنت در محیط های مختلف خانه و محل کار تعداد اشتراک ها از تعداد جمعیت این استان بیشتر است.
وی همچنین توسعه بانکداری الکترونیک را از دیگر اقدام های دولت یازدهم در حوزه سایبر عنوان کرد، و افزود: تعداد کارت های شتابی صادرشده درسال 92 ، 260 میلیون بوده که این رقم در سال 93 و 94 به 315 و 367 میلیون رسیده و در پایان سال 95 نیز 20 میلیون کارت دیگر به آن اضافه شده است.
نیک نفس افزود: تعداد تراکنش های انجام شده در 6 ماهه دوم سال 93 ، 34 میلیارد ریال بوده که این رقم در 6 ماهه بعدی آن یعنی نیمه نخست سال 94 با 41 درصد افزایش به 48 میلیارد ریال رسیده است.انجام این حجم از تراکنش به معنای خرد و کوچک شدن مبلغ تراکنش ها است.
وی همچنین با اشاره به گسترده تر شدن دامنه نفوذ فضای مجازی در زندگی افراد جامعه گفت: امروز فضای مجازی از دریافت و ارسال محتوی فراتر رفته و بستری برای همه فعالیت ها از جمله میهمانی های خانوادگی تبدیل شده است.
وی همچنین با اشاره نفوذ 100 درصدی تلفن های همراه فعال، افزود: ضریب نفوذ بر اساس خطوط واگذار شده 120 درصد یعنی بیش از جمعیت کشور است.
نیک نفس همچنین با اشاره به بالا رفتن ضریب نفوذ تلفن های هوشمند درکشور ادامه داد: در پایان سال 95 نزدیک به 35 میلیون ارتباط اینترنت بر بستر تلفن همراه گزارش شده و شبکه های موبایل پایه مانند وایبر، ویجت و تلگرام تا عمق روستاها و نقاط دوردست نفوذ پیدا کرده و کشور را در تسخیر خود درآورده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه شاخصی درمورد توسعه اینترنت درجهان افزود:در حالی که در سال 2012 تعداد جستجوهای صورت گرفته در گوگل نزدیک به 700 هزار مورد بوده ، این عدد در سال 2015 به 2 میلیون افزایش یافته است.
این مقام انتظامی همچنین تعداد رایانامه های ارسال شده در سال 2012 را 168 میلیون عنوان کرد و با بیان اینکه این رقم به 204میلیون پیام در سال 2015 رسیده است، افزود: ظهور و پیدایش شبکه های اجتماعی که ارسال پیام از طریق آنها به نحو آسان تری صورت می گیرد، منجر به کاهش استفاده ها از ایمیل نشده است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس تبادل اطلاعات نیروی انتظامی همچنین با اشاره به اینکه دریوتیوب که یک سایت اشتراک فیلم است در سال 2012 در هر دقیقه نزدیک به 25 ساعت فیلم بارگذاری شده است، افزود: این میزان بارگذاری در سال 2015 به 100 ساعت افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین با اشاره به ارسال بیش از 98 هزار توییت در هر دقیقه در شبکه اجتماعی توییتر در سال 2012 افزود: این آمار در سال 2015 به 278 هزار توییت افزایش پیدا کرده است.
این کارگاه آموزشی به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ویژه مبلغان اعزامی به نقاط مختلف کشور ترتیب یافته بود، و در آن چالش ها، آسیب ها و مسائل امنیتی و اخلاقی مرتبط با فضای مجازی بررسی و راهکارهای مواجه با آن نیز ارائه شد.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.