به گزارش ایرنا، این همایش 2 روزه که به منظور اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم و همچنین تطبیق علم و عمل برای حل بحران دریاچه نمک و پیشگیری از بروز حادثه زیست محیطی در مرکز کشور تشکیل شد تا عصر فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت.
در این همایش رئیس سازمان هواشناسی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور حضور داشتند.

**رئیس موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران در این همایش گفت: تغییر کاربری اراضی، کاهش آب های روان سطحی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و تغلیض نمک شرایط فوق مخاطره زایی هستند که نیازمند برنامه ریزی جدی دارد.
جعفر بیگلو، برنامه ریزی دقیق و مطالعه های دقیق را لازمه حل بحران ها و مخاطره های طبیعی دانست و افزود: حوضه دریاچه نمک و قم بخشی از یک سیستم بزرگ است که مخاطرات جغرافیایی این سیستم بزرگ زیست محیطی در حوضه قم تجمیع شده است.
وی گرمایش جهانی را موجب بحران های غیرقابل کنترل اجتماعی دانست و ادامه داد: خشک شدن دریاچه نمک موجب گسترش کانون ریزگردهای نمکی و بادهای سطح زمین موجب بروز ریزگردهای نمکی شده که مشکل های فروان زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.
رئیس موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران مطالعه های دقیق و همه جانبه برای اقدام های اساسی در جهت کنترل پدیده ریزگرد و بحران موجود را ضروری دانست و ادامه داد: یکی از اقدام های موثر برای برنامه ریزی دقیق مقابله با ریزگردها داشتن نقشه های جغرافیایی دقیق است که موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران آمادگی همکاری برای تهیه نقشه های دقیق جغرافیایی از حوضه های بحرانی استان قم را دارد.
بیگلو، وجود کارخانه های متعدد تولید پفک و چیپس در اطراف قم را یکی از عوامل تشدید کننده گرد و غبار نمکی در قم دانست و افزود: باید الگوی کشت این استان متناسب با برنامه آمایش سرزمینی و شرایط اقلیمی استان تدوین شود.
وی ادامه داد: موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران آمادگی طراحی و ارائه سامانه یکپارچه پایش و پیش بینی تغییرات زیست محیطی در حوضه آبریز دریاچه نمک با استفاده از داد های ماهواره ای، زمینی و مدل های عددی و ارائه آن به مسئولان استان قم برای برنامه ریزی در جهت حل بحران دریاچه نمک را داراد.

**رئیس دانشگاه قم نیز دراین همایش با بیان اینکه حوزه علمیه و دانشگاه باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی باشند گفت: دانشجویان امروز مدیران فردای جامعه هستند و دانشگاه ها علاوه بر گام برداشتن در مسیر علم، اخلاق و فرهنگ باید در زمینه حل مشکل های جامعه پیش گام باشند.
حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز، دانشگاه را تراز نظام اسلامی در کمک به حل مشکل های جامعه اسلامی دانست و افزود: از جمله مشکلی که دانشگاه ها می توانند کمک کار جامعه باشند، مشکل زیست محیطی امروز کشور است که دانشگاه ها باید با شناخت دقیق و همه جانبه مشکل راه هایی برای حل این بحران مهم را ارائه دهند.

**رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه قم نیز در این همایش، تبادل نظر، ارائه راهکارهای علمی و عملی برای حل مشکل و ایجاد نشاط در جامعه علمی را از جمله اهداف برگزاری این همایش دانست و گفت: از 60 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش 30 مقاله توسط هیات داوری پذیرفته شده که از این تعداد پنج مقاله در این همایش ارائه می شود.
محمود نصراله زاده از ایجاد کارگروه پژهش های کاربردی بیابان زیر مجموعه پژوهشکده محیط زیست دانشگاه قم با حضور اساتید برجسته از دانشگاه های مطرح کشور خبر داد و افزود: این همایش فرصتی برای تبادل علمی مشکل ها و راهکارهای پیرامون بحران زیست محیطی فعلی به دور از انتقادهای تخریبی است.
دبیر علمی این همایش ادامه داد: در این همایش که با حضور کارشناسان و اساتید برجسته محیط زیست کشور و مسئولان کشوری برگزار می شود، به دنبال ارائه راهکارها و تصمیم های کلیدی برای حل مشکل فعلی محیط زیست هستیم.
دراین همایش مقاله های برگزیده در زمینه محیط زیست ارائه و سخنرانی های علمی در این زمینه انجام خواهد شد. در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی در همین رابطه تشکیل شده و پوسترهای برگزیده به نمایش درآمده است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7404/ 6133/ خبرنگار- محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.