به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری درخطبه های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر، افزود: در هر انتخاباتی باید قانون مداری به عنوان رکن اصلی مورد توجه نامزدها، برگزار کنندگان و مردم قرار گیرد و همه نسبت به آن پایبند باشند.
وی بیان کرد: پس از آن که شورای نگهبان شب گذشته اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده را اعلام کرد، برخی از نامزدهای احراز صلاحیت نشده اعلام کردند ما تابع قانون هستیم و در برابر نظر شورای نگهبان تمکین می کنیم که این کار آنان قابل تقدیر و باعث افتخار جامعه اسلامی در دیدگاه جهانیان است.
وی ادامه داد: اعضای فقهی و حقوقی شورای نگهبان بر اساس قانون و وظیفه شرعی خود و نه از سر هوای نفس، صلاحیت نامزدهای انتخابات را مورد توجه قرار می دهند و به همین علت پیروی از نظر این شورا بر همگان لازم است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: مساله انتخابات آبروی نظام و مظهر مردم سالاری دینی در کشور است که قدرت ملی ایرانیان را به نمایش می گذارد.
وی افزود: همه مسئولان نظام موظف هستند شرایط برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم، پرشور، رقابتی و قانون مند را فراهم کنند و بدین وسیله آرمان های انقلاب اسلامی را محقق کنند.
وی ادامه داد: انتخابات عامل تجدید حیات جامعه اسلامی و زمینه حضور نخبگان را در عرصه مدیریت کلان کشور فراهم می کند، علاوه بر این، انتخابات تحقق عینی مردم سالاری دینی در نظام اسلامی است و مردم را با وضعیت کشور در عرصه های مختلف آشنا می کند.
امام جمعه موقت قم با انتقاد از وضعیت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این زمینه شاهد ضعف هستیم و این سیر ثبت نام کنندگان که از کودک تا افراد بیکار را شامل می شود، شایسته نظام نیست.
وی بیان کرد: درست است که قانون در این زمینه صراحت لازم را ندارد اما برای انسان مشخص است که کودک و فردی که از روی بیکاری برای ثبت نام آمده است، مدیر و مدبر نیست و شایستگی ثبت نام برای ریاست جمهوری را ندارد، لذا باید از همان ابتدا از ثبت نام این افراد جلوگیری شود.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی باید با همکاری یکدیگر قانون ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری را مورد بازنگری قرار دهند و نقاط ضعف آن را اصلاح کنند.
امام جمعه موقت قم گفت: در دوران تبلیغات انتخاباتی که از همین امروز آغاز شده و تا روز قبل از رای گیری ادامه دارد، نباید شاهد بی اخلاقی ها، تهمت ها و دروغ های افراد نسبت به یکدیگر باشیم، آیا در این ایام احکام الهی تعطیل است که هر فردی بخواهد با گناه به مقامی برسد.
وی با ابراز امیدواری برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه جاری، افزود: مردم باید به سوابق، مسئولیت پذیری، ولایتمداری و دغدغه مندی نامزدها برای نظام و انقلاب نگاه و فردی اصلح را انتخاب کنند که به صورت موثر بتواند برای تحقق ارزش های جامعه اسلامی و رفع مشکل های مردم گام بردارد.
وی ادامه داد: حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است و نقشی تعیین کننده در ارتقا جایگاه ایران در سطح بین المللی دارد.
آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثمره های فردی و اجتماعی انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: نگاه به سیره و فرهنگ زندگانی اهل بیت (ع) نشان می دهد؛ امر به معروف و نهی از منکر می تواند، ارزش های دینی را در جامعه اسلامی زنده و به تحقق عدالت اجتماعی کمک کند.
وی در ادامه به سالروز تاسیس سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت سال 1358 به فرمان امام راحل (ره) اشاره کرد و افزود: سپاه تنها هویت نظامی ندارد بلکه دارای بدنه ای مردمی و مکتبی است که با وجود نیروهای ارزشی هم در دوران دفاع مقدس و هم در دوران سازندگی نقش تعیین کننده ای را در امنیت و آبادانی هر چه بیشتر ایران داشته است.
وی همچنین با بیان اهمیت نعمت رسالت برای بشریت، بیان کرد: مبعث رسول اکرم (ص) در بیست و هفتمین روز ماه رجب، موجب شد حیات بشر وارد مرحله ای تازه ای شود که برکات و آثار آن تا روز قیامت بر عالم تابان است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.