به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، ارتباط بین رشد اقتصادی با اشتغال از شاخص‌های کلیدی بوده که با نام کشش‌های اشتغال مطرح می‌شود اما هزینه‌های اقتصادی بیکاری در کشور مانند یک چالش بزرگ اقتصادی تا حد زیادی شفاف، آشکار و قابل‌محاسبه است که به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور، بیکاری است.

همچنین جامعه شناسان در این زمینه می‌گویند بالا رفتن سن ازدواج  و افزایش آمار طلاق در ده سال گذشته رد پای بیکاری در همه این معضلات اجتماعی، مشهود بوده در واقع معضلاتی که سرانجام به افسردگی و سرخوردگی جوانان می‌انجامد منجر می‌شود تا میزان نشاط اجتماعی را باوجود داشتن جمعیتی جوان کاهش دهد، حتی جامعه شناسان به آمار معتادان اشاره‌کرده و بیکاری را یکی از متهمان پرونده اعتیاد جوانان می‌دانند.

در این زمینه با چند تن از اساتید و نخبگان حوزوی به صحبت نشسته‌ایم تا ارزیابی از آنچه تاکنون در کشور به عنوان مسئله اقتصاد مقاومتی و بیکاری که مشکل اصلی جوانان بوده صورت بگیرد.

"وابستگی به نفت" نقطه ضعف اقتصاد کشور

آیت‌الله اسدالله ایمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، وابستگی به نفت و سیاست‌های خارجی را ازجمله مشکلات اقتصادی دانست و اظهارداشت: مسئولان باید آن‌چنان با مسائل اقتصادی برخورد کنند که تحریم‌ها نتواند ضربه‌ای به اصل اقتصاد بزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و تلاش دشمن در عرصه مسائل اقتصادی و معیشتی، امسال نیز مقام معظم رهبری برای چندمین مرتبه شعار سال را بر مبنای مسائل اقتصادی انتخاب کردند افزود: همه کارها با دیده نشدن فضای رشد و بالندگی مردم نقش خود را از دست خواهند داد بنابراین برای بهتر شدن معیشت مردم باید فضای رشد و بالندگی دیده شود.

به گفته وی،  در حالی که نام‌گذاری متوالی سال‌های گذشته با عنوان اقتصاد مقاومتی نشان دهنده اهمیت مسائل اقتصادی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، بنابراین با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلان نظام را رصد می‌کنند بازهم می‌بینیم که جزئیات اقتصاد را هم بیان و راه‌کارها را هم مشخص می‌کنند که این امر نشان از اهمیت بالای مسئله است.

آیت الله ایمانی ادامه داد: با توجه به این مسائل باید از امکانات خارجی درست و به‌جا استفاده شود ولی اگر بخواهیم  به سرمایه‌گذار خارجی نگاه داشته باشیم با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهیم شد؛ همچنین نیز اعتقاد مقام معظم رهبری بر این است که از امکانات خارج استفاده شود اما باید نگاه اصلی به اقتصاد درون باشد که ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود.

تمرکز دشمنان بر هجمه به معیشت مردم

آیت‌الله محمود رجبی معتقد است: در چندین سال اخیر مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد را موردتوجه قرار دادند و مؤلفه‌های مختلفی که برای یک اقتصاد شکوفا، پایدار و مقاوم  لازم  است را در سال‌های مختلف امسال را هم به اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین  حوزه علمیه قم تصریح کرد: به هدف‌گذاری دشمنان برای جدایی مردم از نظام اسلامی اشاره کرد و گفت:  دشمنان تلاش می‌کنند پشتوانه مردمی را از نظام بگیرند، آن‌ها سعی دارند معیشت مردم را مورد هجمه قراردهند.

به گفته وی، با وجود این توطئه‌های دشمنان، مقام معظم رهبری به‌عنوان یک دیدبان تیزبین و حکیم به‌خوبی این توطئه دشمن را شناسایی کردند و به مقابله با آن امسال را سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند.

"اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" راهبرد اداره کشور

آیت‌الله سید محمد سعیدی در همین ارتباط نیز اظهار داشت: نباید با کلمات شعاری برخورد کنیم، باید باصداقت و امکانات موجود به بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه شعار سال در عملکرد مسئولان باید از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار باشد، تا بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل و آن را اجرایی کنیم، تصریح کرد: هنگامی‌که اعتقادداریم مقام معظم رهبری ولی‌فقیه و نایب امام عصر(عج) هستند باید در کارها با خلوص نیت و قصد قربت آنچه مقام معظم رهبری خواستند انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری یک راهبرد از سوی ایشان است شعاری نیست که بخواهیم با بنر و دادن آمارهای عجیب‌وغریب با آن کار تبلیغاتی انجام دهیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 624165
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.